نسخه چاپی

وزیر بهداشت: به‌خاطر برخی همكارانم خجالت می‌كشم

برگزاری همایش راهكارهای ارتقای شأن جامعه پزشكی در برج میلاد، تبدیل به عرصه كنش و واكنش وزیر بهداشت و برخی از منتقدان وی شد.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، وزير بهداشت كه با تمركز جدي بر پرونده تعرفه‌هاي پزشكي، زيرميز‌ي‌ها و تخلفات برخي پزشكان به يكي از محبوب‌ترين وزاري دولت فعلي و وزراي بهداشت پيشين تبديل شده، مدتي قبل به جاي انتقاد‌هاي در پرده‌اي كه تا پيش از اين مطرح مي‌كرد، صراحتا از سازمان نظام پزشكي خواست بر تخلفات برخي پزشكان نظارت جدي كند پيش از آنكه اختيار نظارت از آنها سلب شود.

همه حرف وزير بهداشت اين بود كه تخلفات گروه كوچكي از پزشكان موجب بي‌اعتمادي مردم به جامعه بزرگ پزشكي مي‌شود و بايد هر چه سريع‌تر اين مشكل را حل كرد. اين اظهارات وزير بهداشت، واكنش رئيس سازمان نظام پزشكي را به‌دنبال داشت و او اعلام كرد اصولا سازمانش وظيفه‌اي براي اين كار ندارد كه وزارت بهداشت اين اختيار را سلب كند يا نكند. عليرضا زالي بعد هم از وزارت بهداشت خواست هر چه سريع‌تر اين كار را انجام دهد. پس از آن بود كه عده‌اي از نمايندگان مجلس نيز وارد اين عرصه شدند و ضمن گلايه از كاستي‌هاي سازمان نظام پزشكي از وزارت بهداشت خواستند هر چه سريع‌تر در اين زمينه اقدام كند.

حالا اما به‌نظر مي‌رسد چرخشي در اين ديدگاه اتفاق افتاده است. چرا كه روز گذشته دبير مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران با تأكيد بر اينكه جامعه پزشكي قيم نمي‌خواهد خواستار سپردن نظارت بر پزشكان به‌خود پزشكان شد.

گلايه‌هاي وزير بهداشت

مهم‌ترين سخنران همايش راهكارهاي ارتقاي شأن جامعه پزشكي در برج ميلاد وزير بهداشت بود. دكتر هاشمي در اين همايش كه با امضاي تفاهمنامه سازمان نظام پزشكي و مجمع انجمن‌هاي علمي پزشكي همراه بود، با بيان اينكه آرزو مي‌كردم، ‌وزير نبودم و خاطر همه جمع باشد كه ديگر در هيچ انتخاباتي كانديدا نخواهم شد، گفت:مردم در بخش‌هاي مختلف مشكلات بسيار زيادي دارند قبلاً كه وزير نبودم و فقط به‌عنوان يك چشم پزشك و رئيس انجمن چشم پزشكي فعاليت مي‌كردم، ‌نگاهم فقط حمايت از يك صنف بود ولي امروز كه مشكلات مردم را مي‌بينيم نظراتم تغيير كرده است. اما الان ديگر برايم مهم نيست كه جامعه چشم پزشكي درباره من چه قضاوتي مي‌كند، عمل به مسئوليت‌هاي اجتماعي و منافع كل مردم براي من مهم است زيرا در اين مدت مسئوليت مواردي را از برخي همكاران ديده‌ام كه واقعاً خجالت كشيده‌ام.

وي با تأكيد بر اينكه برايش مهم نيست چه كساني برايش كف مي‌زنند يا هورا مي‌كشند، يا چه كساني عليه او تيتر مي‌زنند، اينطور از وضعيت فعلي گلايه كرد: ما هميشه فكر مي‌كرديم خيلي با اخلاق هستيم اما اساتيد ما از ما بااخلاق‌تر بودند، داشتن انصاف و رعايت حقوق شهروندي گوهرهاي نايابي شده‌اند. فارغ‌التحصيلان جديد ما با اين آدرس‌هاي غلطي كه به آنها داده‌ايم كه اگر مي‌خواهيد پولدار شويد حتماً بايد در اين رشته‌ها تحصيل كنيد، با اين وضع مطمئن باشيد، در آينده مشكلات بيشتري خواهيم داشت. از شما همكاران مي‌پرسم، ‌خداوكيلي مردم در مراجعه به مراكزي كه در آن خدمت مي‌كنيد، احترام مي‌شوند؟ آيا حقوق آنها رعايت مي‌شود؟ خودتان قضاوت كنيد، من در اين ۲۲ماهي كه گذشت مكرر ديده‌ام كه مردم واقعاً مستأصل هستند، ‌بخشي از استيصال آنها از سر طمع و زياده خواهي ما و از سر منفعت‌طلبي ماست. وزير بهداشت بعد هم با بيان اينكه جامعه پزشكي ‌ولي ما مردم را رها كرده‌، زير يك سقف نشسته از خودشان تعريف مي‌كنند، ‌خطاب به همكارانش گفت:خودمان را هم خيلي مقدس مي‌دانيم و بعد هم انتظار داريم كه هر آنچه مي‌خواهيم برايمان اتفاق بيفتد، ‌اين شدني نيست.

دفاع از حقي كه وجود نداشت

اما در نشستي كه در حاشيه همين همايش برگزار شد، يكي از فعلان جامعه پزشكي واكنش تندي به سخنان وزير بهداشت نشان داد. علي نوبخت كه در نشست مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران سخنراني تندي داشت با تأكيد بر اينكه در جامعه پزشكي ناهنجاري وجود دارد، خود جامعه پزشكي مي‌تواند از درون پالايش كند، گفت: هر انجمن پزشكي مي‌تواند، بر پزشكان خود نظارت كند و رعايت اخلاق و حقوق را نهادينه كند.

امروز هم تفاهمنامه‌اي بين مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران و سازمان نظام پزشكي امضا مي‌شود و دكتر زالي به‌عنوان رئيس سازمان نظام پزشكي بخشي از اختيارات اين سازمان را براي نظارت بر جامعه پزشكي به دكتر ايرج فاضل كه فرد مورد وثوق جامعه پزشكي و رئيس مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران است واگذار مي‌كند تا خود جامعه پزشكي و انجمن‌ها از درون مشكلات و ناهنجاري‌ها را بر طرف كنند و نشان دهند كه نيازي به قيم ندارند.

وي با تعبير جامعه پزشكي به الماس و تأكيد بر اينكه جز الماس نمي‌تواند الماس را ببرد، از مسئولان خواست با جامعه پزشكي درنيفتند و گفت: بنابراين اعلام مي‌كنيم كه با جامعه پزشكي ناشيانه برخورد نكنيد، حتي فيدل كاسترو كه انقلابي‌ترين فرد كوبا بود به مسئولان دولتش نصيحت كرد كه با جامعه پزشكي درنيفتيد و بلكه از آنها كمك بگيريد. اما ما متأسفانه نجواهايي مي‌شنويم كه احساس خطر مي‌كنيم.

نوبخت بي‌آنكه نامي از وزير بهداشت ببرد، مشخصا اينطور از دكتر هاشمي انتقاد كرد:« چنين برخوردي با پزشكان حتي در دولت‌هاي گذشته نيز نبود چه برسد به اين دولت كه دولت تدبير و اميد است، اين درست نيست كه خداي نكرده به جامعه پزشكي توهين شود و بگويند اختيارتان را مي‌گيريم، شما اين قدرت را از كجا آورده‌ايد كه اختيار قانوني را بگيريد.»

او بعد هم بي‌توجه به حرف‌هاي پيشين رئيس سازمان نظام پزشكي كه گفته بود اين سازمان هيچ اختيار و وظيفه‌اي براي نظارت بر تعرفه‌ها ندارند و اساساً چنين اختياري به سازمان نظام پزشكي داده نشده، افزود: «ما امروز با تفاهمنامه‌اي كه با سازمان نظام پزشكي امضا مي‌كنيم نشان مي‌دهيم كه خودمان مي‌توانيم نظارت كنيم و از روز شنبه نظارت‌هاي انجمن‌ها بر كار پزشكان شروع مي‌شود. مقامات دولتي هم بدانند، نهاد صنفي پزشكان توهين را تحمل نمي‌كند، اختيارات را مجلس با تصويب قانون داده است و دولت نمي‌تواند پس بگيرد.» به اين ترتيب دبير مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي از حقي دفاع كرد كه چند روز قبل عليرضا زالي گفته بود اساسا وجود ندارد.

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...