نسخه چاپی

جزئیات استانی شدن انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس باید 15 درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه خود و بالاترین رای را در استان كسب كنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب كردند كه نمایندگان هر استان در انتخابات باید 15درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه خود را كسب كنند و بالاترین رأی را در كل استان به دست آورند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مواد 6 و 7 طرح استانی - شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

بر اساس ماده 6 این طرح که با 167 رأی موافق ، 14 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید، وزارت کشور موظف است برگه های رأی را به گونه ای طراحی و در اختیار رأی دهندگان قرار دهد که هر رأی دهنده در استان بتواند برای همه کرسی های نمایندگی حوزه های موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند، همچنین در برگه رأی محلی جهت رأی به عنوان فهرست تعیین شود.

نمایندگان ماده 7 این طرح را نیز با 153 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن از هر حوزه انتخابیه موجود استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 15 درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره ذیل ماده یک این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند ، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می شوند.

در تبصره ماده یک این طرح نیز مقرر شد: تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه های انتخابیه موجود استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس مصوب 30 فروردین 66 و اصلاحیه بعدی آن تعیین شده اند.

نمایندگان همچنین تبصره ماده 7 این طرح را تصویب کردند که بر اساس آن در صورتی که حدنصاب در این ماده برای یک یا چند کرسی به دست نیاید ، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند، به عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می یابند.

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...