نسخه چاپی

بزرگ‌ترین تابلوفرش دنیا

عکس خبري -بزرگ‌ترين تابلوفرش دنيا

بافنده فرش بزرگ‌ترین تابلو فرش دنیا گفت: بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان در ارومیه طراحی و بافته می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، آذربایجان غربی یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه‌های مختلف است از دیرباز مهد بزرگانی چون شهید باکری‌ها، شهید امینی‌ها، و مفاخری چون آیت‌الله خویی، محدث اورموی، نیم تاج بهار، حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی، مبارز بزرگ زمان انقلاب و ... است که حفظ نام و یاد و سیره و روش زندگی این بزرگان برای زنده نگه داشتن تاریخ آذربایجان و انتقال آن به نسل‌های آینده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در این میان انجام کارهای فاخر و بزرگ برای زنده نگه داشتن نام و یاد این بزرگان موضوعی است که در سال‌های متمادی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است و امروز شهرداری ارومیه به کمک هنرمندان چیره‌دست با طراحی و بافت بزرگ‌ترین تابلو فرش دنیا و بافت چهره‌های ماندگار آذربایجان غربی بر روی این تابلو فرش و نصب آن در ساختمان تاریخی شهرداری ارومیه، اقدامی فاخر در زمینه فرهنگی انجام می‌دهد.

در این خصوص با ناصر محمدیان طراح و بافنده بزرگ‌ترین تابلو فرش دنیا به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا بیشتر در خصوص این اثر منحصر به فرد که در آن جزئی از تاریخ و چهره‌های ماندگار آذربایجان غربی نقش بسته بیشتر آشنا شویم؛ مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

- در ابتدا از مشخصات کلی بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان برایمان بفرمایید و از اینکه براساس چه معیارهایی این تابلو فرش به عنوان بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان معروف است.

وزن بزرگ‌ترین تابلو فرش دنیا 3 تن و 600 کیلوگرم است که این تابلو فرش از نظر وزن تاکنون به عنوان بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان شناخته شده است.

در این تابلو فرش که به آن نام «مفاخر ارومیه» داده‌ایم، دارای 14 میلیون و 500 هزار گره ترکی، در رج شمار 50 است که تمام هزینه‌های آن توسط شهرداری ارومیه و در راستای حفظ فرهنگ این استان به زیر بافت می‌رود.

در تابلو فرش مفاخر ارومیه از 460 رنگ گیاهی و معمولی استفاده شده و 45 درصد آن ابریشم و 65 درصد آن نیز کرک است.

کار طراحی این تابلو فرش 45 متری را خودم انجام داده‌ام و کار نقاشی آن به عهده لیلا عبدی سادات، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر اسلامی تبریز بوده و در بافت آن نیز چندین قالیباف چیره‌دست همراهی‌ام خواهد کرد.

- مهم‌ترین موضوعی که در بافت این تابلو فرش و خلق اثری ماندگار و فاخر وجود دارد بافت بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی شهر ارومیه است در این زمینه بیشتر برایمان بفرمایید.

در تابلو فرش مفاخر ارومیه تلاش شده تا به نوعی فرهنگ و تاریخ آذربایجان ‌غربی به ویژه ارومیه به نمایش گذاشته شود و از طریق این اثر جزئی از تاریخ و بناهای ارومیه در قالب یک تابلو فرش به نمایش گذاشته شود که در این خصوص از تصویر مفاخری چون حجت‌‌الاسلام حسنی، آیت‌الله خویی، حجت‌الاسلام سید علی اکبر قریشی، صفی‌الدین اورموی، محدث اورموی، والی ارومیه در زمان مشروطیت، شهید مهدی باکری، شهید حمید باکری و شهید امینی و ... و بناهای تاریخی مهمی چون بنای شهرداری ارومیه، مسجد سردار و چند بنای تاریخی دیگر استفاده شده است که تمام اینها جزئی از اصالت و تاریخی شهر ارومیه هستند.

از جایی که شهر ارومیه یکی از شهرهای مهم در طول تاریخ به شمار می‌رود و این شهر مهد هنرمندان، مبارزین انقلابی و خواستگاه مردان و زنان آزاده‌ای است که در طول تاریخ از وجب به وجب خاک کشور حراست کرده و یا در عرصه‌های هنری و تاریخی صحنه‌سازی کرده‌اند، باید بتوان این حماسه‌آفرینی و کارهای خارق‌العاده را با چاشنی هنر و ذوق و سلیقه ایرانی ماندگار کرد.

- همانطور که فرمودید کار طراحی و نقاشی تابلو فرش به اتمام رسیده است؛ بافت بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان کی آغاز و چه زمانی مردم ارومیه شاهد نصب این تابلو فرش در شهرداری ارومیه خواهند شد؟

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته اولین گره این تابلو فرش به دست شهردار ارومیه و تا 10 روز آینده زده خواهد شد و پس از آن 15 ماه زمان برای اتمام بافت بزرگ‌ترین تابلو فرش جهان لازم است که در بافت این تابلو فرش منحصر به فرد 25 بافنده خبره که در قالب گروه هنری «رسا» به کار مشغول هستند، انجام خواهد گرفت.

- اگر اجازه دهید در خصوص سایر کارهای هنری که تا کنون انجام داد‌ه‌اید و به دلایل مختلفی ماندگار شده‌اند بپرسم، نام چند مورد از این آثار را برایمان بفرمایید و اینکه این آثار هم اکنون در کجا هستند.

بزرگ‌ترین تابلو فرش ایستاده جهان در تالار شهرداری تبریز، تابلو فرش «گفت‌وگوی تمدن‌ها» نصب در سازمان ملل، تابلو فرش «سرزمین وحی» نصب در کاخ شاه فهد، تابلو فرش «جام جهانی 2002» نصب در کره جنوبی، «کویت پس از اشغال» نصب در کاخ امیر کویت، تابلو فرش «اتحادیه اروپا» نصب در بانک مرکزی آلمان، «رابطه ایران و آمریکا» نصب در نیویورک- انجمن ایرانیان مقیم آمریکا و در نهایت فرش «قالیباف» که در موزه هنرهای اسلامی نیویورک نصب و نگهداری می‌شود.

- بهترین و دلنشین‌ترین تابلو فرشی که تاکنون بافته‌اید؟

از همه کارهایم به نوعی لذت می‌برم، اما بیشتر از همه تابلو فرش «بیداری اسلامی» که به منظور برگزاری همایش‌های بیداری اسلامی بافته‌ام را دوست دارم.

- دلیل موفقیت خود را در چه می‌دانید؟

قدرت ریسک‌ بالا؛ گروه هنری «رسا» ریسک‌پذیری بالایی دارد و در طراحی فرش از مطالب و مباحث به روز استفاده می‌کنیم که این امر سبب ماندگاری کارمان می‌شود.

می‌توان گفت، طراحی و بافت تابلوفرش‌های معمولی عموما توسط تمام بافندگان و طراحان فرش انجام می‌گیرد، اما آنچه کارهای ما را ماندگار و فاخر می‌کند پرداختن به فرش‌های موضوعی است که با نگاهی به گذشته هنر صنعت فرش‌بافی نیز به این موضوع می‌رسیم که فرش‌های موضوعی ماندگاری بیشتری دارند.

- و اما سخن پایانی ...

حمایت مدیران در کارهای هنری نقش موثری دارد و با توجه به نقش هنر در زنده نگه داشتن تاریخ، سنت، فرهنگ و هویت یک شهر، منطقه و کشور شاید بیش از همه به دست هنرمندان میسر است که در این خصوص نیاز بیشتری برای حمایت از هنرمندان است.

۱۳۹۴/۴/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...