نسخه چاپی

افشای طرح تشكیل دولت كردستان در شمال سوریه

نشستی كه سران ارشد نظامی و امنیتی تركیه در این اواخر برگزار كردند، طرح تشكیل دولت كردستان در شمال سوریه را برملا كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، از اواخر ماه گذشته میلادی کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه و تعدادی از گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد اعلام کردند، با تشکیل ائتلاف مسلحی به نام «اتاق عملیات مشترک آتشفشان فرات» عملیات آزادسازی شهر «تل ایبض» در ریف شمالی رقه را آغاز خواهند کرد.

عملیات براساس اعلام صورت گرفته آغاز شد و منتهی به آزادسازی شهر تل ابیض، از سیطره داعش در ریف شمالی رقه شد، در حالی‌که این شهر مهمترین پایگاه داعش در شمال استان رقه شمرده می‌شد.

پایگاه خبری «ترک پرس» در گزارشی پرده از نشستی نظامی – امنیتی برمی‌دارد و اعلام می‌کند که این نشست پشت پرده عملیات‌ کُردها در استان رقه علیه داعش را برملا می‌کند.

ترک پرس می‌نویسد: شماری از فرماندهان نظامی و امنیتی ترکیه نشست‌هایی را برای بحث و مناقشه درباره آخرین تغییر و تحولات جاری در مناطق شمالی سوریه برگزار کردند.

براساس اطلاعات به دست آمده از این نشست‌ها که در آن فرماندهان ارشد نظامی ستاد مشترک ارتش ترکیه و روسای ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور حضور داشتند، راهبردی که در این اواخر در شمال سوریه اتخاذ شده، درصدد متصل کردن مناطق تحت سیطره حزب اتحاد دموکراتیک کردستان (PYD) به یکدیگر است.

هدف از این اقدام نیز گشودن گذرگاهی امن به سمت مناطق ساحلی سوریه و فراهم کردن زمینه اعلام تشکیل دولت کردستان عنوان شده است.

کسانی‌که به حزب اتحاد دموکراتیک کردستان برای تحقق این هدف کمک می‌کنند، در عین حال تلاش می‌کنند، سمت و سوی صادرات نفت شمال عراق را نیز تغییر دهند، براساس اینکه «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق توافقنامه‌ای امضا کرد که به موجب آن نفت منطقه کردستان از طریق ترکیه به خارج صادر می‌شود.

روزهای اخیر دلایل و اهداف حملاتی که حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه با کمک عناصری از حزب کارگران کردستان (PKK) و با حمایت جنگنده‌های ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا علیه منطقه «تل ابیض» واقع در ریف شمالی رقه و نزدیکی مرزهای ترکیه که در تصرف «داعش» بود، آشکار می‌شود.

به این ترتیب عناصر وابسته به این دو حزب کُرد حملاتی را علیه منطقه و شهر تل ابیض که دارای بافت جمعیتی ترکمانی و عرب است، به بهانه مبارزه با داعش و آزاد کردن این شهر از سیطره این گروه تروریستی تکفیری انجام دادند و در این راستا ساکنان اصلی منطقه را وادار به مهاجرت به کشور ترکیه کردند تا فرصت تغییر ساختار و ترکیب جمعیتی منطقه برای آنها فراهم شود.

ائتلاف بین المللی ضد داعش با تمرکز حملات هوایی‌اش بر منطقه تل ابیض نشان داد که تلاش دارد، کمک‌های بیشتری به کُردها کند که سعی می‌کنند، بافت جمعیتی عرب و ترکمان این منطقه را به این جهت که حلقه ارتباط شهرک «جزره» در ترکیه و «عین العرب» در سوریه می‌شود، تغییر دهند.

همچنین عنوان شد که حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش به گونه‌ای تدارک دیده شد که بر مناطق قرار گرفته بین عین العرب و عفرین تمرکز کند تا ترکمان‌ها و اعراب ساکن این مناطق را وادار به مهاجرت به کشور ترکیه کند و سیطره کُردها بر این مناطق جهت مرتبط کردن عفرین به عین العرب را تسهیل کند.

تخلیه ده‌ها روستای ترکمان از ساکنان اصلی آن

نیروهای کُرد علاوه بر اینکه موفق شدند، شهر تل ابیض را از سیطره داعش خارج کنند و ساکنان اصلی آن را به کشور ترکیه سوق دهند، هم اکنون برنامه ریزی می‌کنند تا 9 هزار کُرد منطقه عین العرب و شمال عراق را به این منطقه فرابخوانند و در آن اسکان دهند.

علاوه بر اینکه کُردها بر روستاهایی مانند دادالار، باب الهوا، سرت و بلال جیتی نیز سیطره یافتند که به مناطق کردنشین ملحق خواهند شد تا مناطق نفوذ کردها در شمال سوریه توسعه و گسترش یابد.

اما این پایان کار نبود، بلکه در نتیجه حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین المللی ضد داعش در منطقه تل ابیض 28 روستای ترکمانی به همراه شهرک ترکمانی «حمام» که دارای 12 هزار نفر جمعیت است، از ساکنان اصلی آن تخلیه و ساکنان آن به کشور ترکیه سوق داده شدند.

هدف اصلی تغییر خط سیر انتقال نفت شمال عراق است

به گفته منابع اطلاعاتی و امنیتی ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان اقدام به اسکان 6 هزار کُرد از عین العرب و 2700 کُرد از شمال عراق و اسکان دادن آنها در منطقه تل ابیض خواهد کرد تا این منطقه تحت نفوذ و سیطره کُردها باشد.

هدف اصلی از این نقشه پر کردن شکاف ناشی از مهاجرت دادن اعراب و ترکمان‌ها از این مناطق به دلیل حملات هوایی شدید جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی و در نهایت ملحق کردن و یکی کردن مناطق «عفرین» و «عین العرب» و «جزره» به یکدیگر و اعلام آنها به عنوان مناطق تحت نفوذ کُردهاست.

اطلاعات به دست آمده از نشست فرماندهان نظامی و امنیتی ارشد ترکیه تاکید می‌کند که هدف از تمام آنچه گذشت فراهم کردن زمینه اعلام تشکیل دولت کردستان در سوریه است.

هشدار اردوغان به بازتاب‌های اجرای این نقشه

اما «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه که هنگام بازگشتش از سفر آذربایجان از آن مطلع شد، گفت: جای تاسف دارد که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی از کُردها حمایت می‌کنند، در چنین شرایطی چگونه می‌توانیم به تحولات جاری در این منطقه نگاه مثبت داشته باشیم و چگونه می‌توانیم به غرب اعتماد کنیم، بالطبع این تحولات، تحولات خوشایندی برای ما نیست.

۱۳۹۴/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...