نسخه چاپی

آمادگی كشورهای آسیای جنوب شرقی برای شیوع مرس

وزارت بهداشت كره جنوبی روز دوشنبه ۲۲ ژوئن (۱ تیر) دو مورد مرگ دیگر ناشی از شیوع نشانگان تنفس خاورمیانه (مرس) را گزارش كرد و به‌این‌ترتیب شمار تلفات این بیماری در این كشور به ۲۷ مورد رسید.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین، وزارت بهداشت كره جنوبي همچنین سه مورد جدید ابتلا به مرس را گزارش کرد و به‌این‌ترتیب شمار بیماران در این بزرگ‌ترین شیوع مرس در خارج از عربستان سعودی به ۱۷۲ نفر رسید.

به گفته این وزارت، موارد جدید مرگ‌ومیر در دهه ۸۰ زندگی‌شان بود و مشکلات پزشکی قبلی داشتند.

در همین حال، مالزی پس‌ازآنکه نخستین مورد مرس هفته گذشته در کشور همسایه‌اش، تایلند گزارش شد، غربالگری بهداشتی در نقاط ورودی به این کشور را تشدید کرده است.

به گفته یحیی حلیمی، معاون وزیر بهداشت مالزی، این کشور آسیای جنوب شرقی که ۶۵۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با تایلند دارد، از قبل پایش دمای بدن مسافران را در فرودگاه‌های این کشور آغاز کرده است.

بر اساس، بیانیه وزارت بهداشت مالزی همچنین به افراد ورودی به این کشور احتیاطات لازم برای جلوگیری از عفونت با ویروس مرس آموزش داده می‌شود. تابه‌حال موردی از مرس در مالزی گزارش نشده است.

وزارت بهداشت تایلند در آخر این هفته اعلام کرده بود ۱۷۶ نفر با تنها مورد مرس در این کشور به شیوع بیماری در کره جنوبی مربوط نبود، تماس داشته‌اند.

از طرف دیگر مقامات دولتی و بهداشتی تایلند می‌گویند، جایگاه این کشور به‌عنوان کانون توریسم پزشکی ممکن استبه انتشار این بیماری به این کشور کمک کرده باشد.

یک انجمن تایلندی توریسم پزشکی تایلند می‌گوید توریسم حدود ۱۰ درصد اقتصاد تایلند شامل می‌شود و این کشور در رأس مقاصد بیمارانی که به دنبال مراقبت بهداشتی باکیفیت و ارزان‌قیمت هستند، قرار دارد، به‌طوری‌که هر سال ۱.۴ میلیون نفر توریست ‍پزشکی وارد این کشور می‌شوند، درحالی‌که این رقم برای سنگا‍پور ۶۰۰ هزار نفر است.

به‌این‌ترتیب هنگامی‌که وزارت بهداشت روز ‍‍پنجشنبه گذشته نخستین مورد مرس را در یک مرد ۷۵ ساله اهل عمان که برای درمان بیماری قلبی به بانکوک سفر کرده بود،معلوم شد که این کشور در معرض خطر بالایی از لحاظ شیوع مرس قرار دارد.

البته واچیرا پنگچان روز دوشنبه گفت با وجود تحت نظر بودن ۱۷۶ نفر در تماس با بیمار مرس، مورد جدیدی از بیماری رخ نداده است.

کوبکارن واتانا ورانگکول، وزیر توریسم تایلند گفت: «این حقیقت که ما یک کانون مسافرتی و پزشکی هستیم می‌تواند به نفع ما عمل کند و به ما امکان آماده شدن را بدهد.»

«ما در مواجه با مسافران خارجی و توریست‌های پزشکی از مناطق پرخطر مانند خاورمیانه و کره جنوبی تجربه داریم. ما همچنین با توجه وقایعی که در کره جنوبی رخ داد، نیز آماده هستیم.»

به‌جز اینکه تایلند مقصد بیش از ۲۵ میلیون بازدیدکننده در سال است، بانکوک نیز یکی از کانون‌های عمده هوانوردی در منطقه است.

این آخر هفته، در فرودگاه سووارنبهومی در بانکوک، ماسک‌های محافظ صورت بین مسافران توزیع می‌شدو وزرای بهداشت و توریسم تایلند تجهیزات اسکن حرارتی و محل‌های ویژهپارکینگ را که برای هواپیماهای آمده از کشورهای پرخطر را به خبرنگاران نشان دادند.

سیروت دوانگراتانا، مدیر کل فرودگاه به خبرنگاران گفت، به این فرودگاه دستور داده‌شده است که مسافران ورودی از کره جنوبی و خاورمیانه را غربالگری کند.

پاسخ بی‌عیب‌ونقص

مرد نامبرده‌نشده‌ای که آزمایش‌هایش از لحاظ مرس در ۱۸ ژوئن مثبت، مردی بود که در بیمارستان سطح بالای بومرونگراد بستری ‌شده بود. این بیمارستان در میان بازدیدکنندگان خارجی پرطرفدار است و به گفته مقامات آن ۲۰ درصد بیمارانش از خاورمیانه هستند.

مرد بیمار بعداً به یک انستیتوی بیماری‌های عفونی منتقل شد پزشکان در بیمارستان بومرونگراد روز جمعه گفتند که ۵۸ نفر از کارکنان قرنطینه شده‌اند و تحت نظر قرار دارند.

پراسرت تونگچارئون، مشاور اداره کنترل بیماری‌هایی تایلند گفت، او شیوه مواجهه بیمارستان بومرونگراد با مورد مرس را بررسی کرده و آن را «بی‌عیب‌ونقص» یافته است.

«آن‌ها بیمار را در اتاق ایزوله قراردادند و هر کاری که برای کنترل بیماری عفونی لازم بود، انجام‌شده بود.»

دکتر رونام کرتراپال، مدیر منطقه‌ای شعبه آسیای جنوب شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت:«تایلند بیمار مرس راتایلند بیمار مرس را در یک مرکز پزشکی پیشرفته و مجهز تشخیص داده و ایزوله کرده بود.»

جوزف وودمن، مدیرعامل«بیماران بدون مرز» یک وب‌سایت آمریکایی که مشتریانش درباره سفرهای پزشکی اطلاعات می‌دهد، گفت ممکن است تایلند کاهش موقتی در بازدیدکنندگان را شاهد باشد، اما مانند تأثیر کودتای سال گذشته، احتمال این تأثیرکوتاه‌مدت خواهد بود.

او گفت: «به اعتقاد من، مانند ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی در تایلند...ممکن است کاهش موقتی در توریسم و توریسم پزشکی رخ دهد، اما به‌طورمعمول بازیابی سریعی به میزان‌های عادی رخ خواهد داد.»

ژوزفین گیلو، دانشجوی فوق‌لیسانس فرانسوی که در حال مسافرت به دور آسیای جنوب شرقی است، گفت با وجود که می‌داند که نخستین مورد مرس تایلند در بیمارستان بومرونگراد درمان شده است، برای یک چکاپ بهداشتی به این بیمارستان آماده است.

او گفت: «من مشکلی با درمان شدن در اینجا ندارم. این اخبار من را نمی‌ترساند.»

مرس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی در انسان‌ها شناسایی شد و اکثریت موارد بیماری نیز در اینکشور رخ‌داده است. دانشمندان درباره منشأ ویروس مطمئن نیستند، اما چندین بررسی این ویروس را با شترها ارتباط داده است.

موارد منفردی از مرس در آسیا پیش از شیوع مرس جنوبی شناسایی‌شده بود.

۱۳۹۴/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...