نسخه چاپی

سومین معاون احمدی‌نژاد در یك‌قدمی دادگاه

500صفحه گزارش و بیش از ٣٠ هزار سند آماده است تا سومین مرد نزدیك به محمود احمدی‌نژاد هم روانه دادگاه شود.

به گزارش نما به نقل از «شرق»، پیگیری‌ها نشان از آن دارد که مسعود زریبافان هفته پیش در جلسه کمیسیون اجتماعی حاضر بود و یک‌بار دیگر بر پاک‌دستی‌اش تأکید کرده است. بااین‌حال، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، از اعضای کمیته تحقیق‌وتفحص، به «شرق» می‌گوید: «تخلف مالی در بنیاد شهید محرز و اظهر من الشمس است».

مسعود زریبافان که همواره در تصاویر رئیس دولت گذشته جزء نزدیک‌ترین حلقه یاران او به‌شمار می‌آمد، این‌روزها حال خوشی ندارد. کار به جایی رسیده که یار دیرینه احمدی‌نژاد، این‌بار به ولنجک‌نشینی و کت‌وشلوار پوشیدن احمدی‌نژاد‌ گیر داده و گفته تا او به همان شیوه سابق بازنگردد، دیگر آن احمدی‌نژاد گذشته نیست، اما زریبافان چه در نقد رئیس دولت گذشته بکوشد و چه در حزب تازه‌تأسیس «یکتا» فعالیت کند، باید پاسخ‌گوی عملکرد مدیریتی‌اش در سازمان بنیاد شهید باشد، عملکردی که با اماواگرهای فراوان مواجه است و از سال‌ها پیش موجی از نارضایتی در میان خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان به وجود آورد. یکی‌درمیان، پرونده خروج اموال از کشور و تخلف مدیران بنیاد شهید از سوی نمایندگان مجلس رسانه‌ای شد و کار به جایی رسید که ٩٠ نماینده خواستار تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید شدند، حالا بیش از دو سال از آن تاریخ گذشته و پرونده تفحص از بنیاد در پیچ کمیسیون اجتماعی مجلس گرفتار شده است. عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی، پاسخی به سؤال‌های «شرق» نمی‌دهد و با بی‌تفاوتی از کنار این مسئله می‌گذرد، «بروید از سخنگوی کمیسیون بپرسید، کمیسیون سخنگو دارد».

چهار ماه از ارائه گزارش نهایی تفحص از بنیاد به کمیسیون اجتماعی گذشته و عزیزی در واپسین جلسه اذعان کرده گزارش را به‌طور کامل نخوانده و جلسه با حضور مسعود زریبافان و جمع دیگری از مدیران، بی‌نتیجه پایان یافته است. مرور کارنامه عزیزی، نشان از آن دارد که در بزنگاه تلاش نمایندگان برای برکناری مرتضوی از سازمان تأمین اجتماعی، او ١٥٠ امضا در حمایت از «مرتضوی» جمع‌آوری کرد.
امیرخجسته، رئیس کمیته تحقیق‌و‌تفحص از بنیاد شهید در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «به محض مطالعه نهایی گزارش در کمیسیون اجتماعی، بخشی از گزارش در صحن علنی خوانده شده و تمام مستندات به‌دست‌آمده به قوه قضائیه ارسال خواهد شد». با وجود این درجازدن گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید در کمیسیون اجتماعی و دعوت چندباره از زریبافان برای حضور در این جلسه‌ها، موجب شده حوصله تدوین‌کنندگان گزارش تفحص سر رود و گله‌گذاری‌ها از چپ و راست آغاز شود.

اتهام‌زنی به نمایندگان در یک برنامه زنده

اصرار بر حضور زریبافان در این جلسه‌ها در شرایطی اتفاق افتاده است که پس از تلاش مجلس برای اجرای تفحص، زریبافان روی خوشی به مجلسی‌ها نشان نداد و حتی در یک برنامه زنده تلویزیونی اتهام‌هایی را علیه برخی نمایندگان مجلس مطرح کرد؛ اتهام‌هایی که پای زریبافان را زودتر از ماجرای بنیادشهید، به دادگاه باز کرد و درنهایت به ارائه حکمی علیه او منجر شد.

زریبافان در جریان پخش زنده تلویزیونی شبکه خبر، بعد از سخنان برخی نمایندگان در ارتباط با موضوع تفحص از بنیاد و کشف پرونده اختلاس، با عصبانیت مجری، خبرنگار و تنی چند از نمایندگان را تهدید به شکایت حقوقی کرد.

او پیش از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، عضو شورای شهر تهران بود و در سال ٨٤، عضو هسته مرکزی ستاد احمدی‌نژاد. پس از شکست در انتخابات دور سوم شوراها (به‌عنوان کاندیدای ائتلاف رایحه ‌خوش‌‌خدمت)، ریاست مجمع باشگاه دولتی استقلال را در دست گرفت. زریبافان در دوران ریاست احمدی‌نژاد، مدتی دبیر هیأت‌دولت بود و بعدتر با مخالفت مجلس درباره حضور مدیران دولتی در چند پست، از دبیری هیأت‌دولت به ریاست «بنیادشهید» تغییر موقعیت داد.

تخلف در بانک دی و بازداشت جمعی از متخلفان

١٨ اردیبهشت‌ سال ٨٩ بود که «بانک دی» توانست از بانک مرکزی مجوز بگیرد و فعالیت خود را رسما آغاز کند. بانک دی با سهام بنیادشهید ایجاد شد و هنوز چند سالی از ایجاد این بانک نگذشته بود که خبرگزاری مهر موضوع اختلاس در بنیادشهید را در رسانه‌های کشور مطرح کرد. اختلاس در مردادماه سال ٩١، رخ داد. ماجرا از این قرار بود که مأموران سازمان بازرسی کل کشور در جریان بررسی وضعیت مالی بنیادشهید، متوجه شدند یکی از مسئولان باسابقه بخش تسهیلات درحالی‌که مبلغ بدهی بنیاد به شرکت بیمه پنج میلیارد تومان بود، مبلغ ۹ میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده است. ابتدا رقم این اختلاس ١٥ میلیارد تومان اعلام شد، ولی مسعود زریبافان، رئیس بنیادشهید، اعلام کرد این اختلاس شش میلیارد تومان بیشتر نبوده است و حالا این پرونده در دادسرای خارک تهران در حال بررسی است.

انتشار این خبر، موجی از شکایت‌های مردمی را به‌دنبال داشت و بالاخره در خرداد ٩٢، نمایندگان تصویب کردند از بنیادشهید و امور ایثارگران تحقیق و تفحص انجام شود. عباس فلاحیان، نماینده مجلس نهم اختلاس در بانک دی و پرداخت‌نشدن مطالبات جانبازان را از دلایل این مصوبه برشمرد. اغلب تخلف‌هاي شناسایی‌شده در «بنیادشهید» مربوط‌به مسائل غیرشفاف مالی بانک متخلف بوده است؛ اما زریبافان در عبارتی عجیب گفته: «اگر غیر از بیمه و بانک متهم به موردی برخورده‌اند، چرا‌ رو نمی‌کنند».

بازداشت ٧ مدیر و فرار یکی به خارج

رئیس کمیسیون شوراها پیش از این به بازداشت هفت ‌نفر از مدیران مرتبط با پرونده تخلف‏‌های مالی بنیادشهید اشاره کرده بود و فرار یکی از متخلفان به خارج از کشور و بازداشت برخی دیگر.
«امیر خجسته» گفته بود: «گزارش‌های به‌دست‌آمده تا همین‌جای کار نشان از آن دارد که به‌جز تخلف ١٥‌میلیارد‌تومانی در این بنیاد، تخلف‌های مالی دیگری نیز صورت گرفته است». آن زمان مأموران سازمان بازرسی کل کشور به هنگام تجسس خود در امور مالی بنیادشهید متوجه اختلاس ١٥میلیاردی شدند که گفته می‌شود «یکی از مدیران باسابقه بنیاد» عامل آن بوده است.
از نمایندگان پیگیر پرونده اصرار و از زریبافان انکار. او تا به اینجای کار زیر بار هیچ تخلفی نرفته و در جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی نیز با وجود بیان جزئیات تخلف بر پاکدستی تأکید کرده است. از این جهت تحلیل گفته‌های او نشان از آن دارد که زریبافان هنوز با همان خصلت احمدی‌نژادی به تحلیل مسائل می‌پردازد.

پلان آخر

زریبافان همین چند روز پیش راهی بهارستان شد و در جلسه اعضای کمیته تفحص و اعضای کمیسیون اجتماعی شرکت کرد. بااین‌حال نتیجه خاصی از آن جلسه به‌دست نیامد. امیر خجسته یکی، دو بار به گوشه و کنایه از طولانی‌شدن روند پیگیری پرونده تفحص در کمیسیون اجتماعی گله کرده و در برابر این کنایه‌ها «عبدالرضا عزیزی» به پاسخ‌های مبهم و سردواندن خبرنگار بسنده کرده است. مسعود زریبافان از جمله حلقه یاران نزدیک دولت پاکدست محمود احمدی‌نژاد به‌شمار می‌آید و اگر پرونده به همین زودی‌ها راهی دادگاه شود، پرونده سومین معاون رئیس دولت گذشته نیز در قوه قضائیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رئیسی که در دوره مدیریتش بر سازمان بنیاد شهید نه چندان اهل گفت‌وگو و شنیدن سؤال خبرنگاران بود و نه شفاف‌سازی درباره نکات مبهم مالی در سازمان متبوعش؛ حالا نوبه شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی است.

۱۳۹۴/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...