نسخه چاپی

تحلیل اندیشكده آمریكایی درباره موشك های ایران

واحدهای موشكی برد كوتاه ایران می‌توانند حجم وسیعی از آتش را بر اهداف تاكتیكی نزدیك ریخته و البته یگان راكت‌های برد بلند ایران نیز می‌توانند تهدیدی علیه اهداف فرامرزی باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس،اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل» در ادامه بررسی «توان موشکی ایران » این‌بار به سراغ موشک‌ها و راکت‌های برد کوتاه ایران رفته و به تحلیل جزییات آن پرداخته است. باید پیشتر عنوان کرد که هدف از این گزارش القا ایران هراسی نیست بلکه انعکاس نگاه موشکافانه بیگانگان به توان نظامی ایران با وجود تهدید‌ها و تحریم‌های سی‌و شش ساله است که نتوانستند چرخه نظامی، دفاعی ایران را متوقف کنند و این امر از دید تحلیلگران بیگانه نیز دور نمانده است.

اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در این گزارش نوشت: خانواده راکت‌ها و موشک‌های برد کوتاه ایران ترکیبی از قابلیت‌های تاکتیکی را به این کشور بخشیده و اسرائیل نیز این موضوع را متوجه شده و در ارزیابی خطرهای ناشی از حزب‌الله لبنان می‌تواند تهدید بسیار جدی باشد.

بر این اساس، سامانه موشک کوتاه برد ایران شامل خانواده‌ای از راکت‌ها است که می‌تواند در یک نبرد، حجم آتش بسیار گسترده‌ای را ایجاد و متنوع و پرتعداد نیز باشد. این موشک‌ها قادرند کمبودهای ایران را در زمینه پشتیبانی هوایی نزدیک به ویژه در حالت دفاعی جبران کنند.

*تنوع راکت‌های برد کوتاه ایران
گزارش‌های متفاوتی از این که ایران دارای راکت‌هایی با برد بلند نیز هست وجود دارد اما نمونه‌های اصلی و برد آن‌ها عبارت از موشک «فجر» با برد ۸ کیلومتر، موشک «اچ _ ۲۰ »با برد نامعین، موشک «فلق _ ۱» با برد ۱۰ کیلومتر، موشک «عقاب ۸۳» با برد ۳۴ تا ۳۵ کیلومتر، موشک «فجر _ ۳ » با برد ۴۳ کیلومتر و موشک «فجر _ ۵» با برد ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر هستند.

*تنوع موشک‌های برد کوتاه ایران
همچنین سامانه موشک برد کوتاه ایران دارای تنوع متفاوت هستند و هم از لحاظ نوع‌، تعداد و قابلیت‌ها ابعاد مختلفی دارند. ایران بعضی اوقات برنامه‌های موشکی خود را اعلام می‌کند که البته سئوال برانگیزند اما موشک‌های بالستیکی برد کوتاه یا (SRBMs) این کشور شامل موشک «نازعات» با برد ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر، موشک‌های خانواده «زلزال ۱تا ۳» با برد ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلومتر، موشک «فتح _ ۱۱۰» با برد ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر و موشک «شهاب _۱» یا همان «اسکاد بی» با برد ۳۵۰ کیلومتر و موشک «شهاب _ ۲ » یا «اسکاد سی» با برد ۷۵۰ کیلومتر و سرانجام موشک «قیام _ ۱» با برد ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر هستند.

*حجم وسیع آتش یگان موشکی و راکتی برد کوتاه ایران
این اندیشکده نوشت: واحد موشک‌های برد کوتاه ایران می‌تواند حجم وسیعی از آتش را بر اهداف تاکتیکی نزدیک ایجاد کند و البته یگان راکت‌های برد بلند ایران نیز می‌تواند سلاح تهدیدی علیه اهداف در مرزهای این کشور با عراق و کویت باشد.

سامانه راکت‌های برد بلند ایران نیز می‌تواند به اهداف موجود در نزدیکی کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس اصابت کند.

*نباید از توان موشکی برد کوتاه ایران غافل ماند
بر اساس این گزارش، در حالی‌که بسیاری از ارزیابی‌ها درباره تهدید‌های سامانه موشکی برد بلند ایران است، اما دیگر سامانه‌های موشکی ایران نیز تهدیدی علیه متحدان عرب آمریکا و دیگر قدرت‌های منطقه و همچنین تهدیدی علیه جریان صادرات انرژی و البته اقتصاد آمریکا و جهان است.

*قابلیت پراکنده شدن موشک‌ها و راکت‌های ایران
برای سنجیدن دامنه برد موشک ایران باید گفت که هر سامانه موشکی با برد ۲۰۰ کیلومتر از بخش ساحلی ایران در خلیج فارس می‌تواند به اهداف موجود در بخش سواحل جنوب خلیج فارس اصابت کند. این کشور همچنین می‌تواند بسیاری از موشک‌های برد کوتاه خود را پراکنده کند و همچنان برتری آتش خود را حفظ کند. سامانه‌های موشکی برد بلند ایران نیز به طور گسترده قابلیت پراکنده شدن را دارا هستند و می‌توان از آن‌ها علیه اهدافی واقع در سواحل جنوبی خلیج فارس استفاده کرد.

*عبرت‌های اسرائیل
اندیشکده مذکور در ادامه با اشاره به عبرت‌هایی که اسرائیل از حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مبارز در غزه گرفت، نوشت: ایران نشان داده که حتی راکت‌های برد کوتاهش می‌تواند اثر راهبردی بگذارد و در درگیری‌های نامنظم و غیر مستقیم استفاده شود. این کشور در این زمینه کمک‌های شایانی را به جهاد اسلامی فلسطین و حماس ارائه کرده و اسرائیل نمی‌تواند براحتی این موشک‌ها را رصد و نابود کند.

*توان موشکی قابل توجه حزب‌الله لبنان
تقریبا همه منابع مطلع موافقند که حزب‌الله لبنان نیز به طور قابل توجهی راکت‌ها و موشک‌های شبیه «زلزال _ ۲ » با برد ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر با کلاهک جنگی ۶۰۰ کیلوگرمی دارد و حتی گفته می‌شود دارای ۱۲ یا تعداد بیشتری موشک‌های هدایت شونده ضد کشتی است. حزب‌الله لبنان با دریافت سامانه جی‌پی‌اس (موقعیت یاب) ‌می‌تواند به طور گسترده اهداف بسیاری را در داخل اسرائیل هدف قرار دهد.

*هشدار پدر موشکی اسرائیل درباره نسل سوم موشک زلزال
«یوزی رابین» توسعه دهنده برنامه دفاع موشکی اسرائیل در ژانویه ۲۰۱۴ هشدار داد که ایرانی‌ها موشک‌های زلزال _۲ خود را به نمونه هدایت شونده مبدل کرده‌اند و نسل سوم این موشک‌ها دارای حسگر و سامانه موقعیت‌یاب است.

*نتیجه‌گیری
در انتهای این بخش از بررسی توان موشک‌ها و راکت های برد کوتاه ایران با تمرکز بر تاثیرات آن بر رژیم اسرائیل آمده است: در نتیجه‌گیری باید گفت که ایران می‌تواند از دو جبهه بدون این‌که مسئولیت مستقیمی را به عهده بگیرد اسراییل را تحت فشار گذارد و البته می‌تواند با تهدیدهای کم هزینه اسرائیل را مجبور به خرید سامانه‌های دفاع موشکی گران قیمت کند در حالی که سامانه‌های موشکی حماس و حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شوند، کم هزینه هستند.

۱۳۹۴/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...