نسخه چاپی

صفارهرندی:احتمال رسیدن به توافق خوب كم است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در رفتار شناسی آمریكا مذاكره آخرین حربه و در ادامه سیاست های خصمانه پیشین آنها است و لذا احتمال رسیدن به یك توافق خوب كم است.

به گزارش نما، محمد حسین صفار هرندی شامگاه یکشنبه در ادامه نشست های بزم اندیشه با عنوان «رفتار­شناسی آمریکا و متحدانش» که در محل موسسه خدمات مشاوره ای آستان قدس رضوی برگزار شد گفت: احتمال رسیدن به توافق خوب کم است و آمریکائی ها باید از مواضع فرعونی خود دست بردارند.

وی اظهار داشت: آنها می خواهند از طرف ما همه چیز برگشت ناپذیر باشد در صورتی که هر کدام از تحریم هایی که آنها تعلیق می کنند امکان برگشت داشته باشد.

وی با بیان اینکه در طبیعی ترین حالت این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید ادامه داد: افرادی که قرار بود کشور را اداره کنند اما گفتند پول نداریم و دستمان خالی است و اصرار به مذاکره داشتند باید تبعات کارشان را بپذیرند.

سیاست خارجی آمریکا بر اساس امپریالیسم

صفار هرندی در رابطه با رفتار شناسی آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی ایران گفت: این رفتار فقط مبتنی بر منافع ملی آمریکا است و بر پایه ایدئولوژی امپریالیسم است و حتی متحدان آمریکا نیز از این رفتار مستثنی نیستند.

وی اقدام اخیر آمریکا را در قبال فرانسه و شنود مکالمات تلفنی به صورت غیر قانونی را مصداق بارز این امر دانست و گفت: این امر ریشه در نگرش ایالات متحده دارد و آن تصاحب جهان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رفتار ایالات متحده در قبال ایران فراز و فرودهایی داشته است ادامه داد: در ابتدای انقلاب آنها سعی کردند تا به هر روش ممکن جلوی پیروزی این انقلاب را بگیرند اما متوجه شدند نمی شود جلوی این موج عظیم بایستند.

استعمار نو

هرندی افزود: از اولین حربه های آنها در مقابله با انقلاب اسلامی استفاده از عنصر نفوذ بود به این صورت که دیگر قصد براندازی نداشتند بلکه سعی کردند از راه نفوذ در سلسله مراتب حکومتی تحولات کشور را مدیریت کنند که از این مرحله می توان به عنوان استعمار نو یاد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ایجاد گروه القاعده توسط آمریکا نیز از مصادیق رفتار آمریکا در جهت سلطه جویی بر جهان است چنانچه توسط آمریکا عناصرنخبه عرب - افغان برای مبارزه با شوروی که کفار نامیده شدند جمع آوری شدند واسکاتلند اولین عرصه تربیت کادر القاعده توسط آمریکا بود.

وی ادامه داد: تشکیل گروه داعش نیز توسط انگلیس و برای ایجاد فتنه و آشوب در منطقه است که این افراد پس از شناسائی و انتخاب زیر پوشش سرویس انگلیس شروع به فعالیت کردند.

گزینه های آمریکا همواره روی میز بوده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رفتار آمریکا در قبال ایران افزود: این کشور همواره گزینه هایش در قبال ما روی میز بوده است و هر گونه اقدامی را برای مقابله با جمهوری اسلامی انجام داده است و همواره ترس تبدیل شدن ایران به هژمون منطقه برای آنها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ما در منطقه دارای قدرت هستیم و بدون لشگر کشی افرادی با آرمانهای ما در حال جنگ با دشمنان ما هستند افزود: اکنون نیز اراده جمهوری اسلامی در منطقه و ترس از تبدیل ایران به هژمون منطقه کابوسی برای آمریکا است.

هرندی اظهار کرد: به راه انداحتن جنگ های منطقه ای و نیز انقلاب های رنگی از دیگر اقدامات آمریکا برای دخالت و حضور در منطقه است چرا که در فصل انتخابات جریان های سیاسی روی کار می آیند و تقسیم مردم به دسته های مختلف پر رنگ تر می شود و جامعه در حالت ناپایدار قرار می گیرد.

مذاکره آخرین حربه آمریکا

وی در ادامه بیان کرد: از آخرین حربه های آمریکا پیش گرفتن روند مذاکره است و در حقیقت مذاکره دنباله رفتارهای خصمانه پیشین است و به تعبیری دیگر سیاست برای آنها ادامه جنگ می باشد.

این فعال سیاسی با اشاره به عهد شکنی آمریکا در طول تاریخ گفت: ما به سیاست های آمریکا بدبین هستیم و همواره آنها را به عنوان جریان متخاصم خود می شناسیم اما این دیدگاه باعث نمی شود که با آنها مذاکره نکنیم.

هرندی با اشاره به سیره اولیاء خدا و ائمه معصومین که با دشمنان خودشان در موقع لزوم حرف می زده اند گفت: ما در زمان جنگ با عراق نیز قطع رابطه مطلق نداشتیم و در مواقع لزوم مذاکره نیز میکردیم.

وی با تاکید بر اینکه در روند مذاکرات ما از موضع قدرت صحبت خواهیم کرد ادامه داد: ما مذاکرات را زمانی شروع کردیم که در منطقه دارای قدرت هستیم و نیز دارایی هایی که شهدای هسته ای برای ما فراهم کردند یعنی وجود ۲۰ هزار سانتریفیوژ قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات افزایش داده است.

دخالت آمریکا در سیاست جهانی

در بخش دیگری از مراسم دکتر احمد فاطمی نژاد افزود: رفتار سیاست خارجی آمریکا در طول تاریخ متفاوت بوده است چنانچه یک دوره طولانی انزوا در تاریخ این کشور وجود دارد و به همین دلیل جزو قدرت های متاخر است.

وی افزود: در این دوره انزوا آمریکا سعی می کند سرنوشت خود را به قدرت های اروپایی گره نزند و درگیر بازی قدرت نمی شودکه این رفتار تا پایان نیمه اول سده هفدهم ادامه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: زمانی که رقابت توسعه طلبی کشورهای اروپایی به آمریکای لاتین یعنی حیات خلوت آمریکا کشیده می شود این کشور مداخله درسرزمین های نزدیک را آغاز می نماید.

فاطمی نژاد افزود: در پایان جنگ جهانی دوم آمریکا به دعوت انگلیس و برای مهار شوروی وارد عرصه سیاست بین المللی می شود و از این زمان به بعد شاهد دخالت آمریکا در سیاست جهانی هستیم.

وی تاکید کرد: بعد از جنگ سرد و فروپاشی شوروی آمریکا خودش را تنها قدرت برتر می بیند و سنگ بنای سیاست خارجی اش را بر مداخله می گذارد و از این رو دیگر کشورها نیز که آمریکا را قدرت برتر میدانند خواهان آن می شوند تا این کشور بحران های بین المللی را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تعاریف تئوریک قدرت نظامی اولین ملاک برای قدرت بزرگ بودن است ادامه داد: ایالات متحده اولین قدرت از لحاظ هزینه های نظامی است و در سال حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در این زمینه صرف می کند.

فاطمی نژاد در ادامه افزود: یکی دیگر از ملاک هایی که برای یک قدرت بزرگ برشمرده اند این است که مردم یک کشور از رهبرانشان توقع مداخله داشته باشند و مردم آمریکا نیز این درخواست را از رهبرانشان دارند.

وی تصریح کرد: رفتار ایالات متحده با متحدانش به این مرحله رسیده که در حال حاضر تلاش می کند مداخله گرایی و یکجانبه گرایی را در همه عرصه ها تحقق ببخشد که در این زمینه مخالفان بسیاری از جمله جنبش غیر متعهد ها و جبهه مقاومت در کشورهای مختلف وجود دارند.

۱۳۹۴/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...