نسخه چاپی

افزایش احتمال جنگ امریكا علیه روسیه

یك گزارش نظامی امریكایی هشدار داد كه احتمال در گرفتن جنگ میان امریكا با یك قدرت بزرگ، همچون روسیه یا چین، رو به افزایش است و این جنگ تبعات «عظیمی» در پی خواهد داشت.

به گزارش نما، در این گزارش که روز چهارشنبه توسط ژنرال مارتین دِمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا انتشار یافت، روسیه و چین دو کشور جنگ‌طلب معرفی شده‌اند که تهدیدی برای منافع امنیتی امریکا به شمار می آیند. این گزارش می‌افزاید: «اقدامات نظامی روسیه، امنیت منطقه را به طور مستقیم و از طریق نیروهای نیابتی تضعیف می‌کند».

پنتاگون در این گزارش از حضور نیروهای روس در اوکراین به عنوان یکی از منشاءهای تنش میان واشنگتن و مسکو یاد می‌کند.

مناسبات میان امریکا و روسیه از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ تا کنون به نازل ترین سطح خود رسیده است. دلیل عمده‌ی این موضوع بحران اوکراین است. این روابط پس از آن‌که نیروهای تحت حمایت امریکا دولت ویکتور یانوکویچ، رییس جمهور منتخب اوکراین را در فوریه ۲۰۱۴ سرنگون کردند، رو به وخامت گذاشت.

امریکا و هم پیمانانش مسکو را به اعزام نیرو به شرق اوکراین و حمایت از نیروهای طرفدار روسیه متهم کرده‌اند. مسکو نیز از مدت‌ها پیش هر گونه دخالت در بحران اوکراین را تکذیب کرده است. مسکو می‌گوید واشنگتن مسئول افزایش تنش‌ها در اوکراین است چرا که با ارسال تسلیحات از ارتش این کشور حمایت می کند. در همین حال مناسبات میان چین و امریکا نیز پس از آنکه واشنگتن پکن را متهم به جاسوسی سایبری کرد رو به تیرگی گذاشت.

واشنگتن همچنین می‌گوید، پکن باید تنش‌ با همسایگانش را در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی کاهش دهد. پکن در مقابل اصرار دارد که واشنگتن نباید در این مناقشات دخالت کند. اسناد پنتاگون بیان‌گر آن هستند که «اقدامات چین به تنش‌های منطقه‌ی آسیا و اقیانوس آرام دامن زده است».

در این گزارش نظامی همچنین نسبت به گسترش چالش‌های مربوط به فناوری‌های سایبری و افزایش بی‌ثباتی در جهان هشدار داده شده است. گزارش فوق می‌افزاید: «با ورود این فناوری به سیستم‌های نظامی، دستاوردهای نظامی همچون؛ هشدار زود هنگام و دقت در هدف‌گیری که مدت‌ها در انحصار امریکا بود با چالش روبرو شد.»

یک تحلیل گر سیاسی و اقتصادی امریکایی هفته‌ی گذشته در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت تنش‌های فزاینده میان امریکا و روسیه بر سر بحران اوکراین نتیجه‌ی تلاش واشنگتن برای حفظ قدرت و انجام «اقدامات به شدت تحریک آمیز» در اروپای شرقی است.
پل کِرِیگ رابِرتس، معاون اسبق وزارت خزانه داری امریکا

دکتر پل کِرِیگ رابِرتس، اقتصاددانی که در دولت رونالد ریگان معاون وزیر دارایی در سیاست اقتصادی بوده است، گفت: «در تنشی که با روسیه ایجاد شده مقصر اصلی خود واشنگتن است». رابرتس روز جمعه گفت: «این یک موقعیت خطیر است که در آن امریکا، اروپا را به سمت تنش با روسیه سوق می‌دهد و همه‌ی این‌ها به خاطر این است که امریکا برتری خود را حفظ کرده و در موضع قدرت باقی بماند».

وی افزود: «امریکا برای آنکه در موضع قدرت باقی بماند می‌بایست فشارهای بسیاری را بر دولت روسیه و نیز چین وارد آورد تا از این طریق برتری خود را به این کشورها بقبولاند و آن‌ها را وادار به پیروری از سیاست های خارجی خود کند».

دکتر رابرتس عنوان کرد: «این یک موقعیت خطرناک است اما مقصر آن خود واشنگتن است».

۱۳۹۴/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...