نسخه چاپی

همه شواهد، از «توافق» خبر می دهد

سی ان ان اعلام كرد: به نظر می رسد كه در مورد موضوعات خاص پیشرفت وجود داشته باشد. برای مثال چیزی كه ما می دانیم این است كه مذاكره كنندگان تا اواخر شب حتی تا سه بامداد كار می كنند و روی موضوع تحریم ها به طور خاص كار می كنند.

به گزارش نما به نقل از انتخاب: سی ان ان اعلام کرد: به نظر می رسد که در مورد موضوعات خاص پیشرفت وجود داشته باشد. برای مثال چیزی که ما می دانیم این است که مذاکره کنندگان تا اواخر شب حتی تا سه بامداد کار می کنند و روی موضوع تحریم ها به طور خاص کار می کنند.

یکی از مقاماتی که مستقیما در گفتگوها حضور دارد به سی ان ان گفته است که ظاهرا توافقنامه ی آزمایشی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر توافقنامه امضا شد، با صدور بیانیه ای اعلام شود که تحریم ها برداشته شدند ولی در ادامه جدول زمانی وجود داشته باشد که براساس آن برای هرگونه اقدامی که در برنامه ی هسته ای ایران صورت گیرد تحریم های جدید برداشته شوند.

در ظاهر پیشرفت در مورد موضوع تحریم ها بدست آمده است اما البته همچنان موضوعات حل نشده ی دیگر باقی است که برای مثال در مورد نوع دسترسی هایی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند داشت، اختلاف وجود دارد.

هنوز راههایی برای طی کردن باقی مانده است اما به نظر می رسد کم کم داریم به جایی می رسیم.

فرانس پرس: حسن نیتی واقعی

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد حسن نیتی واقعی برای رسیدن به توافق برسر برنامه هسته ای ایران نزد طرفین مذاکره‌کننده وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این شبکه گزارش داد مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران در وین ادامه دارد.

گروه پنج به علاوه یک و تهران پس از بیست ماه مذاکره همچنان برای رسیدن به توافقی نهایی در حال تلاشند. هنوز اختلافاتی وجود دارد اما دو طرف برای رسیدن به توافق حسن نیتی واقعی نشان داده اند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفت پیشرفت هایی برای حرکت رو به جلو صورت گرفته اما کارهای بیشتری لازم است. با همکاری ایران فکر می کنم خواهیم توانست به منظور شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران گزارشی تا پایان سال منتشر کنیم.

بی بی سی: گشایش جدید

بی بی سی ادعا کرد در زمینه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران، گشایش حاصل شده است.

امیدها این است که مشکلات، یک به یک حل شوند، گرچه اظهار نظرهای عمومی به گونه است که ممکن است من و شما تصور کنیم هیچ راهی برای فیصله دادن به اختلافات وجود ندارد. مذاکرات دقیقاً بر سر همین مسائل است، هنوز چند روز دیگر زمان باقی مانده است و مذاکره کنندگان فرصت دارند تا معدود مسائلِ باقی مانده، از جمله دادن اجازه دسترسی بازرسان آژانس به (مراکز) داخل ایران را حل و فصل کنند.

بی بی سی به نقل از خبرنگارش افزود: آنچه من از زبان یک مقام بلند پایه ایرانی در اینجا شنیدم، این است که ایران، پروتکل الحاقی پیمان منع تکثیر (ان پی تی) را اجرا خواهد کرد و این پروتکل نیز امکان دسترسی مدیریت شده بازرسان را از این تأسیسات فراهم می کند.

سه مانع مهم توافق هسته اي ايران حل و فصل شد

جروزالم پست در گزارشی به قلم مایکل ویلنر نوشت، سه مسئله مهم که مانع از توافق تاریخی هسته ای ایران و قدرت های جهانی شده به نظر می رسد توسط کارشناسان این کشورها ظرف چهل و هشت ساعت گذشته برطرف شده است.

این روزنامه گزارش داد: گفته می شود قدرت های جهانی درباره ساز وکاری که اجازه خواهد داد تحریم ها در صورت نقض توافق نهایی هسته ای توسط ایران بلافاصله بازگردند توافق کرده اند. بر این اساس تحریم ها به جای آنکه به طور خودکار دوباره از سرگرفته شود کمیته ای متشکل از نمایندگان هر کشور رای خواهد داد در صورت نقض قابل توجه تعهدات از سوی ایران درباره بازگرداندن تحریم ها تصمیم گیری می شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا و هیئت آمریکایی در این باره سکوت کرده اند. کری و ارنست مونیز در دو روز اخیر با همتایان ایرانی خود دیدار کرده اند.

مسئله دوم که قدرت های جهانی را به شدت به چالش کشیده است خودداری ایران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحقیقات درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای این کشور است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس این هفته به تهران سفر کرد و اظهارات اولیه وی نشان داد هنوز شکاف های قابل توجهی میان درک وی از اقداماتی که آژانس باید صورت دهد و درک حسن روحانی رییس جمهور ایران از این مسئله وجود دارد.

با این حال آمانو روز شنبه گفت گزارش کامل آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای ایران در پایان سال منتشر می شود. آمانو گفت فکر می کنم با همکاری ایران، می توانیم تا پایان سال گزارش ارزیابی آژانس درباره مسایل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی را منتشر کنیم.

آمریکا گفته است به دنبال حل و فصل مسئله ابعاد نظامی احتمالی ایران در طول دوره اجرا است و اعلام کرده است توافق نهایی می تواند تا اوایل دو هزارو شانزده میلادی اجرایی شود.

بخشهایی از مرحله بندی این توافق زمانی است که آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت تحریم های ایران را لغو می کنند. ایران خواستار لغو کامل و فوری تحریم ها پس از امضا است و این مسئله از نظر فنی زمانی روی می دهد که مرحله اجرا کامل و توافق اجرایی می شود. توافق درباره این مرحله بندی نیز گفته می شود طی دو روز اخیر تحقق یافته است.

گفته می شود این توافق به طور اصولی و توسط کارشناسان همه طرفها حاصل شده است. با این حال یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت مسایلی باقی مانده است که تنها می تواند توسط وزرا حل و فصل شود.

حتی اگر درباره همه این مسایل نیز توافق شود باید در یک سند مشترک گذاشته شود. با این حال هنوز مسایل دیگری باقی مانده است. آنچه هنوز نامشخص است این که آیا ایران اجازه دسترسی مدیریت شده یا هر دسترسی دیگر به سایت های نظامی این کشور را توسط آژانس خواهد داد یا خیر؟

۱۳۹۴/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...