نسخه چاپی

یارانه به‌طور همگانی قطع نمی‌شود

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: گرچه مجلس به دولت این اختیار را داده تا بتواند یارانه نقدی بخشی از افراد جامعه را قطع كند اما قطع كامل آن امكانپذیر نخواهد بود.

به گزارش نما به نقل از پول‌نیوز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطع یکباره یارانه نقدی امکانپذیر نیست، گفت: آرام آرام و با تدوین یک برنامه بلندمدت می توان بخش زیادی از جامعه را از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف کرد.

به گزارش گروه اقتصاد کلان پول‌نیوز، ابراهیم نکو افزود: گرچه مجلس به دولت این اختیار را داده تا بتواند یارانه نقدی بخشی از افراد جامعه را قطع کند اما با توجه به شرایط موجود، قطع کامل آن اکنون امکانپذیر نخواهد بود.

وی گفت: درصورت تداوم روند اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به طور قطع، پرداخت یارانه نقدی به بخشی از افراد جامعه ادامه خواهد یافت.

تداوم اجرای قانون هدفمندی با طرحی جدید

نکو با اشاره به اینکه قانون هدفمندی یارانه ها مقوله ای پایان یافته نیست زیرا هنوز به طور کامل اجرا نشده، گرچه زمان آن به اتمام رسیده است، تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی دیگر برای ادامه یافتن این قانون چاره اندیشی خواهند کرد.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس، تکمیل فازهای باقی مانده قانون هدفمندی یارانه ها را از اولویت های طرح جدیدی که برای این منظور مصوب خواهد شد، دانست و افزود: اینکه یارانه نقدی افراد پایان یافته تلقی شود نیز میسر نخواهد بود زیرا به هرحال این قانون بوجود آمده و برای آن تعاریفی وجود دارد ضمن آنکه یارانه نقدی هم برای افراد در این قانون منظور شده است.

وی با تاکید بر آنکه قطع کامل یارانه نقدی فعلا برای دولت امکان پذیر نیست، گفت: بعضی مواقع موضوع نادرستی که برنامه ریزی غیراصولی نیز برای آن انجام شده، می تواند تبدیل به قانون شود و انتظاراتی را در جامعه شکل دهد که برآورده نکردن این انتظارات آسیب زا خواهد بود.

نکو پرداخت یارانه نقدی به افراد جامعه تا به امروز را مصداق آن موضوع نادرست عنوان کرد که انتظاراتی بوجود آورده است، افزود: پرداخت یارانه نقدی که اکنون به یکی از درآمدهای پایدار خانواده ها به ویژه در خانواده های طبقه پایین به حساب می آید، انتظاری بوجود آورده که برآورده نکردن آن آسیب هایی به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر آنکه پرداخت مبلغ یارانه نقدی به دولت تحمیل شده است، تصریح کرد: سیاست دولت قبل در این زمینه غلط بوده و مجلس نیز نمی بایست این کار را می کرد، اما به هرحال امروز پرداخت آن جزو درآمدهای مردم محسوب می شود و بنابراین قطع کردن آن می تواند آثار منفی بیرونی داشته باشد.

وی افزود: برهمین اساس و به ناچار حداقل قسمتی از یارانه نقدی حاصل از اجرای قانون هدفمندی به افراد جامعه در برخی سطوح پرداخت خواهد شد.

یارانه نقدی معمایی پیچیده برای دولت

نکو با اشاره به اینکه پرداخت یارانه نقدی برای دولت تبدیل به معمایی پیچیده شده و بنا به گفته یکی از دولتی ها این طرح اکنون به معضل بزرگی تبدیل شده است، گفت: دولت اطلاع دارد که تعداد زیادی از افراد جامعه نیازی به دریافت آن ندارند اما هنوز نتوانسته راهکاری برای حذف این افراد اتخاذ کند.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس موضوع ناتوانی دولت در حذف یکسری از افراد از دریافت یارانه را رد کرد و افزود: شکل گیری توقعات درجامعه و مسایل مختلف سیاسی و بروز بدبینی نسبت به عملکرد دولت از موانع اتخاذ یک تصمیم برای حذف تعداد بیشتری از افراد جامعه است.

وی برگزاری انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی را یکی از موانع اتخاذ تصمیم از سوی دولت برای حذف گروهی از افراد جامعه از دریافت یارانه عنوان و تصریح کرد: اگر دولت در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس نبود با پرداخت یارانه تنها به برخی گروه ها نظیر افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی قرار دارند، موافقت می کرد و مابقی افراد را نیز در صورت مراجعه مکرر آنان و وجود منابع لازم برای آنها راهکار خاصی در نظر می گرفت.

یادآور می شود، قانون هدفمندی یارانه در سال 1388 به تایید شورای نگهبان رسید و اولین فاز آن در سال 1389 اجرایی شد.

در حالی که باید قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه به طورکامل به مرحله اجرا در می آمد اما بروز برخی انحرافات در اجرای آن از سوی دولت قبل، تکمیل آن را به این برنامه نرساند و تداوم اجرای آن به برنامه ششم محول شد.

سیاستهای ابلاغ شده برنامه ششم تکلیف کرد که هدفمندی یارانه ها در این برنامه کاملا محقق شود.

در این سیاست ها آمده که باید هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص های عدالت اجتماعی به طور کامل محقق شود.

۱۳۹۴/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...