نسخه چاپی

فرانس پرس: احتمال تمدید مذاكرات هسته ای وجود دارد

به گزارش نما، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم سیمون اشتوردی و سسیل فویاتر از وین نوشت:

مذاکرات بین قدرت های بزرگ و ایران روز دوشنبه به رغم حضور همه وزرای امور خارجه در وین درباره مسائل « تعیین کننده » با مشکل رو به رو بود و ضرب الاجل روز سه شنبه احتمال دارد تمدید شود. کاخ سفید این موضوع را که احتمال دارد مذاکرات بعد از هفتم ژوئیه ادامه پیدا کند رد نکرد. این مذاکرات ابتدا قرار بود ۳۰ ژوئن به پایان برسد.

جاش ارنست سخنگوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت: « من می گویم که این احتمال ممکن است .» یک منبع رسمی ایرانی نیز تمدید مذاکرات را حتی بعد از نهم ژوئیه رد نکرد. کنگره آمریکا قرار است در این تاریخ در چارچوب حق نظارت خود این توافقنامه را بررسی کند. بعد از نهم ژوئیه اجرای این توافقنامه دست کم دو ماه زمان می برد.

به رغم حضور همه وزرای امور خارجه گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ) و ایران در وین به نظر می رسد مذاکرات روز دوشنبه پیشرفتی نداشت. یک منبع دیپلماتیک آلمانی سناریو « شکست » را رد نکرد اظهار نظری که تا این مرحله یک تابو به نظر می رسد. این منبع گفت: « ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. ما نباید مسائل مهمی را که حل نشده است دست کم بگیریم. در صورتی که درباره این مسائل تعیین کننده اقدامی صورت نگیرد شکست احتمالی را نباید رد کرد .»

قدرت های بزرگ و ایران تلاش می کنند یکی از سنگین ترین اختلافات در روابط بین الملل در سال های اخیر را حل و فصل کنند. هدف توافق مورد نظر این است که برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم ها علیه اقتصاد ایران تحت کنترل شدید قرار گیرد. وزرای امور خارجه قدرت های بزرگ و ایران روز دوشنبه نخستین بار بعد از ۱۰ روز با امید حل مسائل باقیمانده و دستیابی به توافق تاریخی درباره پرونده هسته ای ایران در وین گرد هم آمدند.

وزرای گروه پنج به اضافه یک و محمد جواد ظریف عصر دوشنبه نشستی را برگزار کردند. این نشست بعد از دیدار صبح دوشنبه وزرای امور خارجه قدرت های بزرگ برگزار شد. به موازات مذاکرات در وین یک تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه « گفتگوهای فشرده ای » را با ایران انجام داد. مقامات آژانس چند روز بعد از سفر یوکیا آمانو مدیرکل این نهاد سازمان ملل متحد به ایران سفر کردند.

برنامه هسته ای ایران اوایل دهه ۲۰۰۰ فاش و مذاکرات بین کشورهای اروپایی و ایران به منظور تلاش برای حل این موضوع سال ۲۰۰۳ آغاز شد اما این مذاکرات بی نتیجه بود و آن را به یکی از پرونده های بسیار حساس تبدیل کرد. مذاکرات به صورت واقعی با دیدارهای محرمانه بین دیپلمات های آمریکایی و ایرانی از سال ۲۰۱۲ به ویژه بعد از روی کار آمدن حسن روحانی رئیس جمهور ایران شروع شد. روحانی سال ۲۰۱۳ با وعده از میان برداشتن تحریم های بین المللی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید. این مذاکرات دوم آوریل با توافق درباره بیانیه لوزان همراه بود که قرار است اساس توافق نهایی در مذاکرات در وین قرار بگیرد.

در حالی که کارشناسان و دیپلمات ها در روزهای اخیر در وین آخرین موارد مورد اختلاف را بررسی می کنند یک منبع رسمی ایرانی روز دوشنبه گفت: « این به عهده وزیران امور خارجه است که آخرین تصمیم های سخت را بگیرند .» این منبع گفت: « ما درباره همه مسائل پیشرفت های خوبی داشتیم اما مسائل کوچکی باقی مانده که قرار است حل شود .» این مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود با اشاره به اینکه اصل مذاکره « امتیاز دادن و امتیاز گرفتن » است، افزود: « ما امتیازاتی دادیم و انعطاف پذیری خود را ثابت کردیم. همه به یک اندازه این کار را انجام دادند .»

هدف از این مذاکرات تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی علیه ایران است.
تهران همواره بر ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه خود تاکید دارد. ایران بر اساس مفاد توافق مورد نظر محدودیت برنامه هسته ای خود و کنترل شدید بین المللی آن را در ازای لغو تحریم ها می پذیرد. تحریم های از حدود ۱۰ سال قبل به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.
به گفته عباس عراقچی مذاکره کننده ایرانی، کارشناسان و دیپلمات ها « متن ۲۰ صفحه ای با پنج ضمیمه در مجموع ۷۰ تا ۸۰ صفحه » را آماده کرده اند.

مدت توافق، شیوه بازرسی های بین المللی و مراکز مورد بازرسی و روند لغو تحریم ها از ماه ها قبل موارد اختلاف به حساب می آید.
ایران لغو سریع تحریم ها را خواستار است و گروه پنج به اضافه یک بر روندی تدریجی و قابل راستی آزمایی درباره اجرای تعهدات تهران تاکید دارد. اما به گفته چند منبع دیپلماتیک دو طرف به نظر می رسد درباره این موضوع به توافق رسیده اند. آمانو از « پیشرف » در این مذاکرات درباره راستی آزمایی بعد نظامی احتمالی ( پی ام دی ) برنامه هسته ای ایران نقطه کلیدی این پرونده خبر داده است.

او روز پنجشنبه به تهران سفر و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تضمین کننده اصلی اجرای این توافقنامه خواهد بود. این نهاد سازمان ملل متحد بازرسی از مراکز مشکوک ایران و ارائه گزارش به شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره رعایت مفاد توافقنامه از سوی تهران به عهده دارد.

۱۳۹۴/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...