نسخه چاپی

اسم رمز عملیات جدید آمریكا در ساعت صفر

چرا مذاكرات طولانی شد؟

اگرچه واشنگتن در ظاهر نرمش هایی را در خصوص لغو تحریم های شورای امنیت از خود نشان داده، اما به نظر می رسد پای میز مذاكرات هنوز در این باره تصمیم واقعی و پیش برنده ای را اتخاذ نكرده است.

به گزارش نما به نقل از مهر وزرای امور خارجه ایران و اعضای ۱+۵ طی ۱۲ ساعت اخیر جلسات بسیار فشرده ای را با هدف حل و فصل نقاط اختلافی باقیمانده برگزار کرده اند اما بر خلاف پیش بینی های اولیه صورت گرفته، به دلیل زیاده خواهی های تمام ناشدنی آمریکایی ها، این جلسات هنوز منتج به خروج دود سفید از هتل کوبورگ وین نشده است.

یک منبع آگاه غربی حاضر در مذاکرات هسته ای در این خصوص به خبرنگار اعزامی مهر اعلام کرد: «اصلی ترین دلیل کندی مذاکرات، اختلافی است که بر سر برداشته شدن تحریم های سازمان ملل متحد وجود دارد. در حوزه لغو تحریم ها واشنگتن ملاحظاتی دارد که طرف ایرانی حاضر به رعایت آنها نیست.»!!

این ادعا در حالی مطرح می شود که اساسا هرگونه توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ باید در بردارنده لغو تحریم ها، آن هم به صورتی شفاف باشد.

لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوعی است که بر سر آن از همان ابتدای مذاکرات مناقشه وجود داشته است.

در جریان مذاکرات وین ۵ (تیرماه ۱۳۹۳) و وین ۸ (آذرماه ۱۳۹۳) نیز اصرار آمریکا بر عدم لغو کامل تحریم های شورای امنیت منجر به ایجاد شکاف و اختلاف و در نهایت تمدید مذاکرات شد.

اگرچه واشنگتن در ظاهر نرمش هایی را در خصوص لغو تحریم های شورای امنیت از خود نشان داده، اما به نظر می رسد پای میز مذاکرات هنوز در این باره تصمیم واقعی و پیش برنده ای را اتخاذ نکرده است.

به نظر می رسد اسم رمز عملیات آمریکا در ساعت صفر مذاکرات هسته ای، «سرسختی در موضوع لغو تحریم ها» باشد، اسم رمزی که اگر همچنان فریاد زده شود، منجر به از دست رفتن زمان و عدم توافق نهایی در مذاکرات اخیر خواهد شد. موضوعی که دیگر اعضای ۱+۵ نیز نسبت به آن واقف هستند.

۱۳۹۴/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...