نسخه چاپی

مشهد به حالت آماده‌باش درآمد

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی با اعلام این پیش‌بینی كه در شب‌های قدر، 100 هزار شب اقامت در مشهد اتفاق خواهد افتاد گفت: با توجه به تشكیل ستاد خدمات سفر در استان خراسان رضوی به ریاست استاندار و ابلاغ مراتب لازم به بخش‌های مختلف، این استان و مشخصا شهر مشهد برای پذیرایی از زائران داخلی و خارجی در حالت آماده‌باش قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی با اعلام این پیش‌بینی که در شب‌های قدر، 100 هزار شب اقامت در مشهد اتفاق خواهد افتاد گفت: با توجه به تشکیل ستاد خدمات سفر در استان خراسان رضوی به ریاست استاندار و ابلاغ مراتب لازم به بخش‌های مختلف، این استان و مشخصا شهر مشهد برای پذیرایی از زائران داخلی و خارجی در حالت آماده‌باش قرار دارد.

حسین زارع صفت با یادآوری این نکته که شب‌های قدر شرایط معنوی خاصی دارد و مردم برای حضور در اماکن مذهبی علاقه دارند و شهر مشهد به خاطر وجود مبارک حرم امام رضا(ع) در این روزها علاقه‌مندان زیادی از داخل و خارج کشور دارد‌، افزود: با توجه به چنین شرایطی ستاد خدمات سفر به ریاست استاندار خراسان رضوی پیش از ماه مبارک رمضان تشکیل و آمادگی در بخش‌های مختلف حاصل شد که مراتب لازم نیز ابلاغ شده است. اکنون آمادگی کامل در سطح استان ایجاد شده است.

وی با دادن این احتمال که در شب‌های قدر تا 70 درصد ظرفیت‌ هتل‌های مشهد تکمیل شود‌، افزود: تاسیسات گردشگری استان با بیش از 1600 واحد اقامتی و مراکز خدماتی آماده‌ی پذیرش اقامت مسافران و علاقه‌مندان است، همچنین بیش از 100 هزار تخت آماده‌ی اسکان و پذیرش مسافران است.

او ادامه داد: در حوزه جاده‌ایی، ریلی و هوایی علاوه بر نظارت بر فروش بلیت وسایل نقلیه، خدمات امدادخودرو نیز در محورهای مواصلاتی تامین شده و اکیپ‌های اورژانس و هلال احمر نیز در حالت آماده باش کامل هستند‌. البته امیدواریم با رعایت مسائل ایمنی درجاده‌ها شاهد حوادث تلخ نباشیم.

زارع صفت همچنین از تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری از سوی اصناف و اتحادیه‌ها خبر داد و گفت: سازمان صنعت‌، معدن و تجارت خراسان رضوی در قالب طرح تامین نیازمندی‌های معیشتی زائران‌، نظارت بر کالا و خدمات عمومی را اجرا می‌کند. علاوه بر این مراکز بهداشتی و درمانی استان نظارت بر بهداشت اماکن پذیرایی و خدماتی را دنبال می‌کنند.

او در ادامه ایجاد فضای معنوی در سطح شهر مشهد اشاره کرد و افزود: طرح ضیافت محراب به منظور توجه به افراد نیازمند با ارائه خیرات و موقوفات نیز در این روزها و به ویژه به مناسبت شب‌های قدر اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی سپس از مسافران درخواست کرد در واحدهای اقامتی مجاز اقامت داشته باشند و در ادامه اظهار کرد: ستادی برای شناسایی واحدهای غیرمجاز در فرمانداری مشهد تشکیل شده‌، اما کنترل اصلی با مردم است و ما از آن‌ها تقاضا داریم از اقامت در این اماکن که کنترلی روی آنها انجام نمی‌شود‌، خودداری کنند.

او درباره‌ی شناسایی این واحدهای غیرمجاز توضیح داد: واحدهای اقامتی غیرمجاز چند دسته هستند؛ گروهی در قالب حسینیه که معمولا پذیرش اردویی و دسته جمعی دارند، این واحدها باید قبل از پذیرش، امکانات و تجهیزات لازم را فراهم کنند و از اداره اوقاف برای انجام این فعالیت مجوز بگیرند.

زارع صفت اضافه کرد: بخش دیگری از این واحدهای غیرمجاز‌، اماکن اقامتی موقت هستند که با عنوان طرح ساماندهی خانه مسافر در حال شناسایی هستند و سامانه‌ای به این منظور طراحی شده است.

وی سپس آماری از خانه‌های غیرمجاز شناسایی شده در مشهد ارائه کرد و افزود: تاکنون بیش از هزار واحد اقامتی غیرمجاز شناسایی شده که به آنها اعلام شده است تا برای طی فرایند کسب مجوز و ضوابط مربوطه اقدام کنند که این گروه در حال ساماندهی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه اظهار کرد: نظارت بر اماکن اقامتی چون هتل‌ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان‌ها 10 روز پیش از فرا رسیدن شب‌های قدر توسط اتحادیه‌ها و اصناف مربوطه شروع شده است که علاوه بر آن‌ها‌، اداره‌های تعذیرات‌، بهداشت‌، دامپزشکی‌، نیروی انتظامی و نظارت فنی اداره میراث فرهنگی و گردشگری نظارت‌های مجزایی دارند و تلاش می‌شود شرایط خوبی برای اقامت مسافران در این شب‌ها فراهم شود.

او درباره‌ی کنترل قیمت‌ها با توجه به پیک سفر مشهد‌، گفت: قیمت مراکز خدماتی و پذیرایی هر سال برای ایام پیک با کمک کارشناسان هتل و اداره میراث فرهنگی و گردشگری تعیین و ابلاغ می‌شود که این قیمت‌ها باید در معرض دید مسافران باشد تا کنترل صورت گیرد و اگر مواردی بود به ما منتقل شود.

زارع صفت همچنین درباره کنترل قیمت سفر به مشهد در موارد ویژه‌ای مثل چارترها‌، به مسافران توصیه کرد: بهتر است برای سفر به منطقه‌ای مثل مشهد که با حجم زیاد علاقه‌مندان در چنین روزهایی مواجه است از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و حتی هتل و دیگر خدمات مورد نیاز رزرو شود تا اطمینان لازم از درستی قیمت‌ها حاصل شود و فرصت لازم برای کنترل قیمت واحدهای مورد نظر را داشته باشند.

۱۳۹۴/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...