نسخه چاپی

سفر به روسیه برای ایرانیان سخت می‌شود؟

روسیه به‌عنوان كشوری اروپایی خارج از حوزه‌ی یورو، همواره یكی از راحت‌ترین شرایط را برای صدور ویزای توریستی داشته اما این روند در روزهای اخیر با برخی دشواری‌ها برای مسافران ایرانی همراه شده و نگرانی‌هایی برای آژانس‌داران ایجاد كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: روسیه به‌عنوان کشوری اروپایی خارج از حوزه‌ی یورو، همواره یکی از راحت‌ترین شرایط را برای صدور ویزای توریستی داشته اما این روند در روزهای اخیر با برخی دشواری‌ها برای مسافران ایرانی همراه شده و نگرانی‌هایی برای آژانس‌داران ایجاد کرده است.

کشور روسیه در ایران سه کنسول‌گری در شهرهای تهران، اصفهان و رشت دارد. کنسول‌گری‌های این کشور در ایران، ازجمله در تهران، برخلاف کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، روزهای شلوغی را تاکنون سپری نکرده و حضور در آن، مستلزم دریافت وقت قبلی هم نبوده است.

علاوه بر این، دریافت ویزای توریستی از کنسول‌گری روسیه، برخلاف ویزای تجاری، مستلزم حضور شخص متقاضی نبوده، بلکه از طریق آژانس‌های مسافرتی، ویزای گردشگری روسیه را به‌طور عادی، ظرف هفت روز و با هزینه‌ی حدود 350 هزار تومان و نیز به‌طور فوری، ظرف سه روز و با هزینه‌ی حدود 600 هزار تومان می‌توان تهیه کرد. مدارک مورد نیاز نیز پیچیده نبوده، علاوه بر گذرنامه و عکس پرسنلی، تنها به بلیت پرواز قطعی‌شده‌ی رفت و برگشت نیاز است.

این ویزا به‌مدت دو هفته از زمان صدور اعتبار داشته و فرد مسافر، 14 روز را در کشور روسیه می‌تواند اقامت داشته باشد. تاکنون هفته‌ای چندصد ویزای مسافرتی برای مسافران ایرانی یا آنان‌که در ایران اقامت دارند، با هدف گردشگری، از طرق دفاتر کنسول‌گری روسیه در ایران صادر شده است. این روند اما به‌نظر می‌رسد در هفته‌ی گذشته، با صادر نشدن تعدادی ویزای مسافرتی که برای صادر نشدن آن‌ها نیز علتی به متقاضیان ایرانی ارایه نشده، به مرحله‌ی جدیدی وارد شده است.

این اتفاق که دست‌کم در کنسول‌گری تهران این کشور در چند مورد اتفاق افتاده، آژانس‌داران و برگزارکنندگان تورهای گردشگری را با نگرانی نسبت به گسترش و تداوم این روند مواجه کرده است؛ خصوصا که برخی از این ویزاهای صادر نشده، به برخی از اعضای گروه‌هایی اختصاص داشته که برای دیگر اعضای آن‌ها، ویزای مسافرتی صادر شده و مشکلاتی پدید آورده است.

این در حالی است که سفیر ایران در مسکو چندی پیش از احتمال لغو روادید دو کشور در آینده‌ی نزدیک خبر داده بود.

مهدی سنایی - سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه - بهمن‌ماه گذشته، هم‌زمان با سفر یک هیات بلندپایه‌ی دینی و فرهنگی از روسیه به ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ریانووستی اعلام کرده بود که مسکو و تهران به دنبال رژیم لغو روادید میان تجار و گردشگران هستند.

او گفته بود: برای تجار ما اخذ روادید برای سفر به روسیه، بخصوص روادید بلندمدت دشوار است اما ما خوشحال هستیم که وزیران خارجه‌ی دو کشور در سال 2014 بر لغو رژیم روادید، بخصوص برای تجار و گردشگران توافق کردند.

سفیر ایران در مسکو افزوده بود: ما امیدواریم که یادداشت تفاهم میان دو کشور از سوی وزرای خارجه ایران و روسیه در سال 2015 امضا شود. یکی از گام‌های اولیه برای لغو روادید میان دو کشور امضای این یادداشت رسمی است.

با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد صادر نشدن ویزای توریستی برای تعدادی از متقاضیان ایرانی در هفته‌ی گذشته، برخلاف توافق‌های صورت گرفته و گامی در جهت عکس آن می‌تواند تصور شود.

۱۳۹۴/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...