نسخه چاپی

موافقت با طرح بازنشستگی مشاغل سخت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت بررسی استفساریه بخشی از ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی درباره شرایط بازنشستگی كارگران مشاغل سخت و زیان آور موافقت كردند.

به گزارش نما به نقل از مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت بررسی استفساریه بخشی از ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی درباره شرایط بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان آور موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، موضوع درخواست ۱۸ نفر از نمایندگان برای بررسی دو فوریت طرح استفساریه جزء ۶ بند (ب) تبصره دو ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که بعد از صحبت طراحان و اعلام نظر موافقان و مخالفان این درخواست با ۱۳۷ رای موافق از مجموع ۱۹۵ رای ماخوذه به تصویب رسید.

در دلایل توجیهی این طرح، با اشاره به مفاد تبصره دو ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی درباره شرایط بازنشسته شدن شاغلان در مشاغل سخت و زیان آور آمده است: با توجه به بار مالی که این تبصره برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد می کند، قانون گذار مقرر کرده است که کارفرما باید ۴ درصد حق بیمه بیشتر برای اینگونه مشاغل بپردازد. علاوه بر آن، مقرر شده است افرادی که قبل از تصویب قانون مذبور در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به کار بوده اند، پس از بازنشستگی کارفرما موظف است ۴ درصد مستمری مربوط به سنوات قبل از تصویب قانون را یکجا به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

در ادامه دلایل توجیهی این طرح تصریح شده است: متاسفانه برداشت سازمان تامین اجتماعی از این تبصره این است که کارفرما باید علاوه بر دو مورد مذکور، ۴ درصد حق بیمه اضافه مربوط به سال های قبل از تصویب قانون را هم بپردازد که این، از عبارت قانون قابل برداشت نیست؛ همچنین سازمان تامین اجتماعی بازنشسته شدن کارگران مشمول تبصره مذکور را مشروط به تأدیه حقوق سازمان توسط کارفرما کرده است که این کار صراحتا با حقوق کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور منافات دارد.

بر این اساس درخواست استفساریه این بخش از ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی از سوی این نمایندگان به صحن علنی ارائه شد که با تصویب آن در صحن، طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد تا پس از بررسی و اعلام نظر مجددا و با فوریت به صحن علنی ارائه شود.

۱۳۹۴/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...