نسخه چاپی

آیا امشب شام آخر وین است

دیدارها و مذاكرات فشرده هسته‌ای ایران و ۱+۵ بصورت دو یا چند جانبه تا بامداد امروز در هتل كوبورگ وین ادامه داشت؛ دیدارهایی كه سرنوشت‌ساز خوانده شده و قرار است امروز با نشست دیگر وزیران خارجه ایران و آمریكا تكمیل شود.

به گزارش نما به نقل از صدا و سیما، فردا، ضرب الاجل سوم مذاکرات هسته‌ای به پایان می رسد اما در وین شاهد مذاکره، پشت مذاکره هستیم. تالارهای هتل کوبورگ وین، بیست و چهار ساعته، شاهد گفتگوهای فشرده ایران و گروه ۱+۵ است. دیشب قبل از جلسه دو ساعته ظریف با کری، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت:" از این بهتر نمی‌شود." این جمله پس از پایان نشست صالحی و مونیز پس از ۴ ساعت گفتگو بیان شد. شبکه خبری المیادین هم گزارش داد: احتمال بالایی وجود دارد که امشب یا فردا جمعبندی مذاکرات وین اعلام شود.

البته جلسه وزیران امور خارجه ایران و گروه ۵+۱ تا بامداد امروز بدون حضور وزیران امورخارجه روسیه و چین برگزار شد. پس از گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا، سفر دیروز سرگئی لاوروف به وین به تاخیر افتاد. از حضور وزیرامور خارجه چین در وین هم خبر در دست نیست.

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، این طرف غرب است که باید تصمیم های سخت اتخاذ کند و از سوی دیگر ایران خود را به تاریخ های تعیین شده محدود نخواهد کرد. کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای ایرانی خود گفت: هنوز موضوعات دشواری باقی مانده است. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم گفت: لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه اجتماعی خود در اینترنت نوشت تلاش شبانه روزی همه طرفها ادامه دارد. پس از سومین بار تمدید مذاکرات هسته ای، همه طرفها تلاش می کنند تا دوشنبه این هفته آخرین اختلاف های باقیمانده را حل و فصل کنند. نحوه لغو تحریم ها ، تدوین قطعنامه شورای امنیت و برخی موضوعات فنی از جمله موضوعات مورد اختلاف است.

ظریف وزیر امور خارجه طی چند روز گذشته گفته است : " ما الان به مرحله ای رسیدیم که واقعا باید تصمیم بگیرند طرف های مقابل که در پی توافقند یا فشار؟ بارها گفتیم که این دو قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند."

* میز مذاکرات ترک نمی شود
گفتگوهای دو جانبه و چند ساعته، بلافاصله در تالاری دیگر به نشست مشترک چند جانبه تبدیل می شود. طرف های مذاکره کننده می گویند نه میز مذاکره را ترک می کنند و نه زمان خاصی برای جمع بندی نهایی احتمالی تعیین می کنند اما امیدوارند با توجه به نزدیک شدن دیدگاه ها، هر چه زودتر به نتیجه دلخواه برسند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در اظهاراتی متفاوت از دیروز گفت: در چند متر پایانی مذاکراتیم. همانطور که قبلا گفتم صد متر آخر هر مسیری، مرحله دشوار آن مسیر است. حالا همه چیز روی میز است. لحظه تصیم گیری، فرا رسیده است. اما درحالیکه مذاکره کنندگان در وین به چانه زنی مشغولند، تندروها در واشنگتن با چانه ای گرم، همچنان به خط و نشان کشی مشغولند.

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد:" ما خط قرمزی داریم، آن هم اینکه تحریم ها بلافاصله برداشته نمی شوند. باید به بازرسان اجازه بدهیم که اگر سوء ظنی داشته باشند، بتوانند درهرزمانی، هرجایی را که بخواهند، بازرسی کنند."

با وجود همه این خط و نشان کشیدن ها، مقامات ایران می گویند میز مذاکره را ترک نمی کنند چون گفتگو و حرف زدن و تعامل، نشانه تمدن غنی ماست. آقای روحانی رئیس جمهور هم دیشب تاکید کرد: ایران اهل منطق و گفتگو است و هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده و به بهترین وجه به ابهامات پاسخ داده و مواضع خود را بیان کرده است.

شنیده شده اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، امکان تمدید آن تا شهریور وجود دارد؛ آیا امشب شام آخر وین خواهد بود؟ باید صبر کرد و دید.

۱۳۹۴/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...