نسخه چاپی

تردد پراید در جاده ها ممنوع شد؟

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام آغاز مرحله دوم طرح تابستانه و موج دوم مسافرت های تابستانی شهروندان آخرین محدودیت ها و تمهیدات ترافیكی ویژه تعطیلات عید سعید فطر را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، سردار تقی مهری صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین تمهیدات ترافیکی و محدودیت های راهنمایی و رانندگی گفت: مرحله اول طرح تابستانه که قبل از ماه مبارک رمضان برگزار شده بود به اتمام رسید و از این هفته مرحله دوم طرح تابستانی پلیس راهور با هماهنگی دستگاه های امدادی و خدماتی با محوریت پلیس راهور آغاز خواهد شد.

وی گفت: جلسات هماهنگی با کمیسیون ایمنی راه و تمامی دستگاه های مذکور انجام شده و امیدواریم شاهد کاهش تصادفات و خسارات در تابستان ۹۴ باشیم.

سردار مهری با اعلام اینکه در پایان هفته شاهد تعطیلات عید سعید فطر هستیم افزود: قطعا تعدادی از هموطنان به خصوص پایتخت نشینان برای عزیمت به زادگاه خود برنامه ریزی می کنند و همچنین بعد از اتمام تعطیلات عید فطر به خصوص در پایتخت شاهد حجم بالایی از سفرها خواهیم بود. برآورد پلیس این است که در طی چند روز تعطیلی عید فطر و با آغاز مسافرت های درون شهری و برون شهری حجم ترافیکی در مبادی ورودی و خروجی کلانشهرها افزایش می یابد از این رو پلیس راهور با اتخاذ تصمیمات ویژه در شناسایی گره های ترافیکی تمام تلاش ایمنی و انسانی خود را به کار بسته تا شهروندان شاهد کمترین حجم ترافیک باشند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه از روز چهارشنبه طبق پیش بینی های پلیس راهور سفرهای مرحله دوم طرح تابستانی به صورت گسترده آغاز خواهد شد افزود: از بامداد چهارشنبه محدودیت های ترافیکی در محورهای پرتردد اجرا خواهد شد.

وی گفت: این ممنوعیت ها و محدودیت ها در برخی از جاده ها به خصوص محورهای شمالی، جاده کرج به چالوس، هراز، فیروزکوه و برخی از محورهای پرتردد برون شهری خواهد بود.

سردار مهری در ادامه گفت: همه همکاران ما در پلیس راهور برای انجام ماموریت خود در ایام تعطیلات عید فطر از روز چهارشنبه با آمادگی کامل در استان های شمالی و استان های همجوار حضور فعال خواهند داشت تا با اجرای خدمات بیشتر و به کارگیری تجهیزات انسانی بتوانند سفر خوبی را برای هموطنان رقم بزنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه این نشست خبری در مورد تمهیدات ترافیکی تعطیلات پایان هفته افزود: کلیه نیروهای پلیس در مراکز استان ها و تمام شهرستان های سراسر کشور برای اجرای طرح مراسم نماز عید سعید فطر در آماده باش کامل قرار دارند.

وی با توصیه به شهروندان از آنها خواست برای حضور در مراسم باشکوه نماز عید سعید فطر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و در صورت استفاده از وسایل شخصی حتما نسبت به پارک خودروی خود در پارکینگ ها و معابر از قبل پیش بینی شده اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه از یک هفته قبل از برگزاری نماز عید سعید فطر نقشه مسیرهای دسترسی به محل برگزاری مراسم و همچنین جانمایی پارکینگ های معتبر از سوی روسای راهنمایی و رانندگی استان ها و مناطق مشخص شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است افزود: از تمام شهروندان تقاضا می کنیم با راهنمایی های پلیس و همچنین عوامل ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر همکاری داشته باشند.

استفاده از ظرفیت صد در صدی پلیس

سردار مهری ادامه داد: پلیس راهور در طول تعطیلات پایان هفته از تمام ظرفیت خود برای ایجاد تسهیلات لازم در جاده های درون شهری و برون شهری و به خصوص در استان های شمالی و شهرهای زیارتی استفاده می کند تا شهروندان سفر خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به آمار تلفات جاده ای در تابستان سال گذشته گفت: در تابستان سال ۹۳ نزدیک به ۵ هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات جاده ای کشته شدند این آمار برای کشور ما آمار بالایی است و متاسفانه وقوع این حوادث علاوه بر از دست دادن شهروندان باعث درگیر شدن خانواده ها در مراسم های گوناگون و همچنین غم و اندوه چندین خانوار می شود.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اعلام اینکه ۸۰ درصد تصادفات کشور تنها به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم به وجود می آید افزود: تمام تلاش خود و همکارانم را به کار بسته ایم تا در تابستان امسال شاهد کمترین میزان تلفات جاده ای باشیم.

سردار مهری با اشاره به اینکه رانندگان به دلیل خستگی و طولانی بودن مسیر بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند افزود: به رانندگان توصیه می کنم حتما در طول مسیرهای طولانی زمانی را به استراحت اختصاص دهند تا از بروز و وقوع حوادث ناگوار و تلفات جاده ای در امان بمانند.

وی همچنین با توصیه به سرنشینان داخل خودرو از آنان خواست ضمن رعایت مقررات و بستن کمربند ایمنی از صحبت کردن با راننده و همچنین ترغیب راننده به خوردن و آشامیدن در حین رانندگی اجتناب کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به اینکه سرعت غیر مجاز، حرکت مارپیچ و غیر متعارف، تجاوز به چپ و اقدامات خطرساز به عنوان خط قرمزهای پلیس راهور محسوب می شوند افزود: پلیس حتما با رانندگانی که این تخلفات را انجام می دهند برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت.

سردار مهری از شهروندان خواست قبل از سفر آخرین وضعیت جاده ها اعم از محدودیت و ممنوعیت تردد را از طریق سایت راهور ۱۲۰ و یا شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ دریافت کنند.

گزارشی مبنی بر ممنوعیت تردد پراید در جاده های برون شهری نداریم

وی در مورد غیر استاندارد بودن خودرو پراید برای تردد در جاده های برون شهری گفت: تاکنون هیچ موضوعی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی استاندارد مبنی بر اینکه خودروی پراید فقط می تواند در داخل شهر تردد کند و اجازه تردد در مسیرهای برون شهری را ندارد ارسال نشده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: بنا بر قوانین جاری کشور پلیس مکلف است خودروهایی را شماره گذاری کند که دارای تاییدیه استاندارد مورد لزوم کشور هستند و این استاندارد ها از طرف سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن و همچنین محیط زیست تایید و ابلاغ شده باشند.

سردار مهری با اعلام اینکه تاکنون هیچ دستوری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی ایمنی استاندارد مبنی بر غیر استاندارد بودن خودرو پراید برای انجام مسافرت های برون شهری ارسال نشده است افزود: در صورت اعلام هر گزارشی نسبت به توقف خودروهای حادثه ساز در مسیرهای درون شهری و برون شهری اقدام خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه در دور اول مسافرت های تابستانی شاهد کاهش هشت درصدی تلفات جاده ای بوده ایم افزود: این کاهش و آمار نشان می دهد شهروندان نسبت به گذشته بیشتر به قوانین و مقررات احترام گذاشته و نسبت به رعایت آنها اقدام می کنند.

شماره گذاری دو مدل جدید اسکانیا

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه بنا بر اعلام سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت دو نوع جدید اتوبوس های اسکانیا به نام های مارال و درسا تایید شده اند از این رو از دوازدهم تیرماه پلیس راهور نسبت به شماره گذاری مجدد این خودروها اقدام کرده اند.

سردار مهری افزود: پلیس براساس قانون و تعهداتی که دارد و همچنین براساس نظریه های کارشناسان تصادفات پلیس راهور با تشخیص سهم و تقصیر راه، راننده و خودرو را مشخص می کند، از این رو ما در پلیس راهنمایی و رانندگی این دغدغه را داریم که اتوبوس های اسکانیا که قبل از امسال و در گذشته شماره گذاری شده اند با توجه به فراخوان اعلام شده نسبت به رفع نواقص موجود اقدام کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جریمه های راهنمایی و رانندگی نیز گفت: معمولا برای کنترل رانندگان پرسرعت در کشورهای همجوار و حتی کشورهای اروپایی هزینه های سنگینی پیش بینی شده است. در ایران نیز برابر ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پیش بینی شده است که جرایم رانندگی متناسب با شرایط کشور و تورم و همچنین با امضای سه وزیر دادگستری، راه و شهرسازی و وزیر کشور و به پیشنهاد فرماندهی انتظامی تعیین شود. در حال حاضر نامه افزایش مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی به هیات دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال پیگیری است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اعلام اینکه معتقدیم جریمه هایی که اکنون اعمال می شود در حال از دست دادن بازدارندگی های لازم است افزود: امیدواریم تصمیم مناسبی درباره رانندگی پرخطر برخی رانندگان گرفته شود چراکه جریمه تخلفات رانندگی جزو سبد خانوار محسوب نمی شود و هرکس هر میزان که تخلف انجام داد باید نسبت به پرداخت جریمه آن نیز اقدام کند.

کنترل هوشمند جاده ای

سردار مهری در ادامه نشست خود در جمع خبرنگاران درباره کنترل هوشمند جاده های درون شهری و برون شهری گفت: در ارتباط با کنترل سرعت و ثبت تخلف برنامه هایی از جاده های بین شهری توسط پلیس از سال های گذشته اجرا شده که این برنامه ها در مسیرهای تهران به مشهد، اصفهان به شیراز و محورهای شمالی از جمله فیروزکوه، هزار و چالوس قرار دارد. در گذشته پلیس این مسیرها را به دوربین های ثبت تخلف و ثبت سرعت مجهز کرده و در حال حاضر نیز با امضای تفاهم نامه ای بین پلیس و سازمان راهداری قرار است این دوربین ها به هزار و ۸۰۰ دستگاه افزایش پیدا کند.

مخدوش کردن پلاک جرم است

وی با اعلام اینکه مخدوش کردن پلاک خودروهای سواری تخلف محسوب نشده بلکه جرم محسوب می شود افزود: کسانی که شماره خودروی خود را تغییر می دهند یا با استفاده از ترفندهایی نسبت به روغن مالی کردن یا پوشاندن ارقام و اعداد شماره پلاک با اسپری اقدام می کنند یا هرگونه اقدام جاعلانه دیگری که انجام می دهند بدانند که مرتکب جرم می شوند و پلیس در صورت مشاهده مجرمین را مراجع قضایی تحویل می دهد و برابر قانون مجازات اسلامی ماده ۷۲۰ این افراد از ۶ ماه تا یک سال حبس را باید تحمل کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره تخلفات شبانه کامیون داران در بزرگراه ها نیز گفت: تهران دارای بزرگراه های بیشماری است و به دلیل مشکلات معابری که وجود دارد و همچنین نیاز تردد کامیون ها برای جا به جایی بار و اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران پلیس چاره ای جز این ندارد که از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح محدودیت تردد خودروهای سنگین را بردارد اما اگر راننده ای در ساعاتی غیر از این ساعات اقدام به تردد در معابر کند قطعا ماموران پلیس راهور نسبت به اعمال قانون راننده و خودروی وی اقدام کرده و خودرو را پس از توقف به پارکینگ منتقل می کند.

سردار مهری افزود: در تهران پلیس بزرگراه فعال است که ساختاری متفاوت نسبت به شهر و استان های دیگر دارد. با تقویت پلیس بزرگراه در سال جاری و اقدامات دیگری که نه تنها در بعد راهور بلکه در حوزه انتظامی شکل گرفته است با قوت بیشتری نسبت به برخورد با افرادی که اقدام به انجام جرایم راهنمایی و رانندگی و همچنین دور دورهای شبانه در خیابان های پایتخت می کنند برخورد خواهیم کرد.

وی درخصوص اطلاع رسانی پیامکی درباره جرایم راهنمایی و رانندگی و انتقال خودرو توسط ماشین های پلیس راهور نیز گفت: این طرح به صورت پایلوت در بعضی جاها عملی شده است اما به علت داشتن هزینه با طرح هایی با شهرداری و راهداری هماهنگی های لازم را صورت داده ایم و معتقدیم در صورت همه گیر شدن اجرای طرح ارسال پیامک به متخلفان راهنمایی و رانندگی شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره تمهیدات پلیس برای سفرهای تابستانی نیز گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان راهداری نسبت به آموزش رانندگان حمل و نقل عمومی در تابستان امسال اقدامات لازم انجام شده است.

سردار مهری در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر هوشمند سازی گواهینامه های راهنمایی و رانندگی نیز گفت: برابر آیین نامه کسانی که زیر ۳۰ سال سن دارند برای دریافت گواهینامه حتما باید باسواد باشند به افرادی که زیر ۳۰ سال سن داشته و بی سواد هستند گواهینامه راهنمایی و رانندگی اعطا نخواهد شد اما افراد بی سواد بالای ۳۰ سال برابر ضوابط و مقررات می توانند نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کنند.

وی افزود: گواهینامه های هوشمند دست جاعلان را می بندد و تمام اطلاعات فردی فرد دارای گواهینامه در آن درج می شود. دریافت گواهینامه های هوشمند در حال حاضر به درخواست رانندگان صورت می گیرد و افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ نسبت به هوشمند سازی گواهینامه های خود اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان گفت: پلیس در طول تابستان و همزمان با اجرای دومین مرحله برنامه های ویژه تابستانی به شدت با رانندگان متخلف که اقدام به رانندگی های پرخطر، سبقت های غیر مجاز وعبور از شانه خاکی می کنند اقدام خواهد کرد لذا از کلیه شهروندان درخواست می کنیم در صورت مشاهده رانندگان پرخطر در معابر شماره پلاک خودرو متخلف را به شماره ۱۱۰۱۲۰ پیامک کنند تا ماموران نسبت به توقف خودروهای متخلف اقدام کنند.

۱۳۹۴/۴/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...