نسخه چاپی

روایت گاردین از سه گام احتمالی اجرای توافق هسته‌ای

روزنامه انگلیسی گاردین به شرح روند اجرای توافقنامه هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ پرداخته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک روزنامه انگلیسی شرح مختصری از روند اجرای توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 ارائه داده است.

روزنامه گاردین با اشاره به نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای به موجب قانونی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا چند ماه پیش آن را امضا کرد، می‌نویسد کنگره آمریکا دو ماه برای بازنگری متن توافقنامه هسته‌ای زمان خواهد داشت.

مطابق همین قانون، 22 روز هم برای رأی‌گیری درباره متن توافقنامه در کنگره، وتوی احتمالی رئیس‌جمهور و رأی‌‌گیری مجدد به قصد جمع‌آوری 67 رأی و باطل کردن وتوی رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده است. مجلس شورای اسلامی ایران هم نظارت مد نظر خود را بر متن توافقنامه اعمال خواهد کرد،‌ اگرچه زمان‌بندی مد نظر پارلمان ایران چندان مشخص نیست.

با این فرض که توافق هسته‌ای بتواند از سد کنگره عبور کند، متن توافقنامه در مرحله دوم، در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تدوین می‌شود. این قطعنامه، به نوشته گاردین، تحریم‌های سازمان ملل را نیز مشروط به اینکه ایران گامهای مورد توافق برای محدود کردن زیرساخت‌های هسته‌ای خود را بردارد، رفع خواهد کرد.

ایران در مرحله بعدی، قطع اتصالات سانتریفیوژها، برداشتن هسته رآکتور آب سنگین اراک و کاهش ذخائر اورانیوم کم‌غنای خود را شروع خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند اجرای این گامها را مورد نظارت قرار داده و آن را تأیید خواهد کرد. مطابق ادعای گاردین،‌ایران در همین حین با آژانس برای حل و فصل مسائل پیرامون فعالیت‌های ادعایی گذشته در زمینه تسلیحات هسته‌ای همکاری خواهد کرد.

باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با این فعل و انفعالات با صدور معافیت اجرایی، تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران را معلق خواهد کرد. اتحادیه اروپا هم برای برداشتن تحریم‌های خود رأی‌گیری خواهد کرد. گاردین مدعی است برداشتن هر دو دوسته این تحریم‌ها مشروط به تأییدیه آژانس مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش است.

در گام نهایی که احتمالاً مصادف با پایان سال جاری خواهد بود، تحریم‌های مالی و اقتصادی رفع می‌شوند و آژانس با نظارت منظم بر چرخه سوخت هسته‌ای ایران از معادن اورانیوم گرفته تا غنی‌سازی و تولید سوخت و سر زدن به سایت‌های اعلام نشده، نظام بازرسی‌های خود را تشدید خواهد کرد.

۱۳۹۴/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...