نسخه چاپی

روحانی: تمام تحریم ها حتی تسلیحاتی لغو می شوند

رئیس‌جمهور كشورمان با بیان اینكه تحریم‌ها هیچ‌گاه موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیرگذار بود، گفت: امروز توانسه‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا كنیم، ما دنبال صدقه نبودیم ما به دنبال مذاكره بودیم تا بر مبنای منافع ملی بده بستانی عادلانه را در پیش بگیریم.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده است گفت: بر اساس آنچه من شنیده‌ام بسیاری از مردم در دعاهایشان و در شب‌های قدر برای گروه مذاکره‌کننده و دستیابی به یک توافق خوب دعا کردند و من حالا به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای آنها مستجاب شده است.

وی افزود: ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب ما در منطقه قرار داریم، مقطعی که باید بگوییم دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتی از سوی قدرت‌ها و نشر آن توهمات در میان جامعه و افکار عمومی بود کاملاً ورق خورده و صفحه جدیدی آغاز شده است، این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم هزینه‌تر هم دارد.

روحانی ادامه داد: موضوع مهم هسته‌ای ایران از یک طرف به یک موضوع سیاسی و بین‌الملل تبدیل شده بود تا جایی که این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبرو شد و از طرفی به یک موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است، از طرف دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه برای کشور ما حائز اهمیت بود و از نظر اجتماعی نیز به یک مسئله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود.

رئیس‌جمهور گفت: موضوع هسته‌ای از نظر اقتصادی با فشارهایی که تحریم‌کنندگان ایجاد کردند شرایط سختی در جامعه به وجود آورد گرچه همانطور که قبلاً تأکید کردم تحریم هیچگاه موفق نبود ولی در زندگی مردم تأثیر گذاشته بود.

وی ادامه داد: مذاکره و توافقی پایدار است که برای دو طرف حالت برد-برد داشته باشد؛ تحریم‌ها هیچ‌گاه موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیرگذار بود، امروز توانسه‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم، ما دنبال صدقه نبودیم ما به دنبال مذاکره بودیم تا بر مبنای منافع ملی بده بستانی عادلانه را در پیش بگیریم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت:‌ من خوشحالم که امروز با مذاکرات 23 ماهه جمهوری اسلامی با 6 قدرت جهانی توانستیم به نقطه جدید دست پیدا کنیم. البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم ماه خیر و برکت و سرنوشت بوده است.

وی در همین رابطه گفت:‌ 25 ماه رمضان سال 92 روز تفویض این دولت بود، 26 رمضان روز تحلیف بود و امروز 27 رمضان روز توافق 6 قدرت جهانی با ایران برای برنامه جامع اقدام مشترک است.

روحانی تصریح کرد: ما برای حل موضوع و معضل هسته‌ای می‌بایست در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم. از لحاظ سیاسی می‌بایست تمهیدات سیاسی لازم را آماده کنیم و هم از لحاظ افکار عمومی که بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست، مذاکره به معنای بده بستان است، مذاکره بدین معناست که پولی داده می‌شود و خانه مورد نظر خریداری می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما دنبال صدقه نبودیم تا چیزی به ما مجانی بدهند،‌گفت: ما دنبال مذاکره بودیم، دنبال آن بودیم که بر مبنای منافع و مصالح ملی بده بستان منصفانه و عادلانه در پیش بگیریم.

وی با اشاره به این موضوع که از ابتدا تأکید کرده است این مذاکرات برد - باخت نخواهد بود،‌ گفت: ما از ابتدا تأکید کردیم که این مذاکرات اینگونه نخواهد بود که یک طرف برنده و طرف مقابل بازنده باشد. اگر هر مذاکره‌ای برد - باخت باشد پایدار نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه توافقی می‌تواند پایدار باشد که برای دو طرف حالت برد - برد داشته باشد،‌گفت: این موضوع را برای جامعه‌مان نیز تشریح کردیم و مذاکره‌کنندگان‌مان از 23 ماه پیش مذاکره خود را طبق آن آغاز کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای دستیابی به توفیق در این خصوص نیاز به اجماع داخلی و ملی داشتیم، گفت: واضح است که در داخل کشور سیاسیون، جناح‌ها و تشکل‌ها نظر واحد ندارند اما در مسائلی که به منافع ملی، امنیت ملی و توسعه ملی که موضوع هسته‌ای نیز هم به امنیت ملی، هم به توسعه ملی و هم به منافع ملی ما مربوط می‌شد، در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه، ما توانستیم به اجماع در این زمینه دست یابیم.

وی با بیان اینکه راه مذاکره قبل از آغاز این دولت و در واقع از 12 سال پیش آغاز شد،‌گفت: طبق نظر مقام معظم رهبری مسیر مذاکره از روز اول آغاز و ما از سال 82 این مذاکرات را در تهران و یا در پایتخت‌های کشورهای همسایه و یا در پایتخت های اروپایی دیدیم، مشاهده کردیم و ادامه دادیم.

روحانی با اشاره به انتخابات سال 92 گفت: مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و به صراحت اعلام کردند ما دولتی می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توأم با صلح و حرکت توسعه کشور آن هم رو به جلو و رفاه مردم توأم با هم مدنظر قرار دهد و این همان مسیر و راهی بود که دولت یازدهم در پیش گرفت.

۱۳۹۴/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...