نسخه چاپی

دلایل افت شاخص بورس پس از توافق هسته‌ای

یك كارشناس بازار سرمایه گفت: پیش خور شدن خبرهای خوش هسته ای، عملكرد نامناسب حقوقی ها و برگزاری مجامع شركتها سه دلیل افت بازار با وجود رسیدن به توافق در مذاكرات هسته ای است.

به گزارش نما، امیر کریم پور در گفت‌وگو با تسنیم گفت: افت شاخص بورس و قیمتها در بازار سرمایه پس از انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای یکی دیگر از عجایب بورس کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رخ دادن چنین رویدادی در بازار تصریح کرد: خوش بینی سرمایه‌گذاران به مذاکرات و رسیدن به توافق موجب شد تا از روزهای قبل، بازار سهام خبرهای خوش هسته‌ای را پیش خور کردند.

وی افزود: در یک ماه گذشته شاخص بورس تحت تاثیر رفتار هیجانی سهامداران نسبت به خبرهای هسته‌ای از 61 هزار به رقم 69 هزار واحد رسید که رشد 10 درصدی را به همراه داشته که بیشترین رشد در گروه بانک، خودرو، حمل و نقل و فرآورده‌های نفتی رخ داده است که بیشترین تاثیر را از مذاکرات و رفع تحریم ها می بینند.

این کارشناس بازار سرمایه از رفتارهای نامناسب حقوقی ها در بازار نیز به عنوان دیگر دلیل معکوش شدن روند بازار سهام یاد کرد و گفت: پس از انتشار رسمی خبر توافق در مذاکرات هسته ای بازار شاهد تشکیل صف های فروش بوده که نقش حقوقی‌ها در فشار فروش و عرضه برای ذخیرها کردن سود پررنگ بوده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برگزاری مجامع در بسیاری از نمادهای فعال در بازار نیز یکی دیگر از عوامل افت بازار سرمایه با وجود خبرهای خوب منتشر شده از مذاکرات است.

کریو پور در ادامه گفت: هر چند توافق هسته ای به سرانجام خوشی رسیده و قرار بر این است تا تحریم ها نیز برچیده شوند با این وجود هنوز منابع مالی به بدنه واحدهای تولیدی تزریق و مشکلات ناشی از تحریم ها از پیش روی آنها برداشته نشده است تا شاهد رونق بنگاهها و نیز بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بورس برای رسیدن به رونق و رشد به زمان نیاز دارد اضافه کرد: هرچند ابهام سیاسی در بازار سهام کمرنگ شده اما هنوز ابهامات دیگری چون تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه برجای خود باقی هستند.

۱۳۹۴/۴/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...