نسخه چاپی

تدریس زبان كردی در دانشگاه‌های كردستان

رییس جمهوری، از اجرای ۳۱ طرح و پروژه با اعتبار ۸۸۰ میلیارد تومان برای استان كردستان در سفر كاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: تمامی این طرح ها امسال و سال آتی، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رییس جمهوری، از اجرای ۳۱ طرح و پروژه با اعتبار ۸۸۰ میلیارد تومان برای استان کردستان در سفر کاروان تدبیر و امید به این استان خبر داد و گفت: تمامی این طرح ها امسال و سال آتی، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

حسن روحانی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح های تصویب شده در سفر کاروان تدبیر و امید به استان کردستان، افزود: اختصاص ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل برای راه‌های اصلی و راه‌های فرعی و روستایی این استان، تخصیص ۴۳۱ میلیارد تومان برای طرحهای مرتبط با بخش آب و کشاورزی و ۴۶ میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرها، افتتاح و بهره برداری از چندین نیروگاه برق آبی در این استان، تکمیل و احداث چندین بیمارستان، ساخت ورزشگاه ها و همچنین دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی از جمله طرح های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال و توسعه و پیشرفت این استان خواهد بود.

رییس جمهوری با قدردانی از استقبال پرشور و میهمان نوازی مردم استان کردستان از کاروان تدبیر و امید اظهار داشت: در این سفر وزرا و معاونین با سفر به شهرهای این استان از مطالبات و نظرات مردم آگاه شدند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حساسیت مردم نسبت به زبان، فرهنگ و لباس های محلی را از جلوه های زیبای ایران بزرگ دانست و اظهار داشت: ایران با زبان، فرهنگ و لباس های مختلف درخت پهناوری است که همه ملت، گل و بوته هایی زیر سایه آن درخت بوده که باید به خوبی حراست و حفاظت شوند.

روحانی همچنین از آغاز تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه های این استان و شروع به کار فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) خبر داد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید کردستان دروازه ای برای ارتباط و صادرات کالا با کشور عراق باشد، افزود: در دوران دفاع مقدس، مردم استان کردستان، مرزبانان دلیر و خوبی بودند و امروز نیز نه تنها در داخل کشور وحدت را حفظ می کنند بلکه روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان کشور دارند.

روحانی درخصوص اجرایی و عملیاتی شدن وعده های دولت یازدهم در سفرهای استانی گفت: شرایط اقتصادی کشور همچنان سخت بوده و ما در وضعیت تحریم هستیم اما ان شاءاله قدم های بسیار خوبی را درسایه حضور، فعالیت و کمک مردم برخواهیم داشت.

رییس جمهوری تکمیل باند دوم راه همدان و سنندج با اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی و همچنین تکمیل باند دوم میاندوآب-کرمانشاه را از برنامه های دولت در بخش حمل و نقل عنوان کرد و ادامه داد: در این بخش دولت سرمایه بزرگی برای تکمیل پروژها در نظر گرفته است.

روحانی در خصوص طرح‌های دولت در زمینه آب و کشاورزی استان کردستان گفت: این استان از نظر آب و برق از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که این سرمایه بزرگی برای تحول توسعه‌ای کردستان خواهد بود.

رییس جمهوری با اشاره به افتتاح پروژه‌ها در زمینه آب و تأسیسات فاضلاب شهری در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاری استان کردستان گفت: آب شرب شهر سنندج یکی از نگرانی‌های اصلی مردم این شهر بود که خوشبختانه با افتتاح این پروژه‌ها آب این شهر از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد.

روحانی با اشاره به پتانسیل‌های استان کردستان در زمینه صنعت و معدن، گفت: در این سفر اقدامات بسیار خوبی در زمینه اکتشاف یا بهره‌برداری معادن این استان صورت پذیرفت که منشأ تحول برای توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

رییس جمهوری، گردشگری را یکی از راه‌حل‌های مشکل اشتغال جوانان استان کردستان دانست وگفت: در این سفر در حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های گردشگری استان کردستان اختصاص داده شده است و بخش خصوصی نیز تسهیلات خوبی از سوی دولت برای پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان دریافت خواهد کرد.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای دولت تدبیر و امید برای بهره‌گیری از نخبگان اهل سنت در برخی مشاغل امنیتی، نظامی و دانشگاهی، گفت: برخورداری همه اقوام و مذاهب از حقوق شهروندی از برنامه‌های این دولت است که ممکن است البته این مسایل یک روزه حل نشود، اما قدم به قدم در این مسیر گام برخواهیم داشت.

رییس جمهوری با بیان اینکه مردم کردستان در صحنه‌های مختلف تاریخی، عشق خود به ایران را نشان داده و از کشور به خوبی حراست کردند، گفت: این مردم استحقاق همه فعالیت‌ها را دارند و دولت تدبیر و امید مشکلات را در این زمینه پیگیری خواهد کرد.

روحانی همچنین در خصوص اقدامات دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان گفت: تعادل در استان‌های کشور مبنای کار دولت از آغاز تشکیل تاکنون بوده و در کردستان نیز در ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی برای پیشرفت و آبادانی استان صورت پذیرفته است و در جلسه شورای اداری این استان نیز آمار اعلامی برای اختصاص بودجه در کردستان از متوسط کشور بالاتر بود که این نشانگر جدیت و اقدامات دولت برای استان و تخصیص بودجه‌های عمرانی در سال جاری و سال ۹۵ است.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت مشکلات کردستان را تا اجرایی شدن تصمیمات گرفته شده برای توسعه استان پیگیری خواهد کرد و ان‌شاء الله این سفر منشأ تحولات بسیار خوبی برای استان کردستان خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت کردها در ساختار قدرت کشور، گفت: ایجاد کرسی زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌های این استان و همچنین آغاز فعالیت بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از تلاش‌های دولت در این زمینه می‌باشد که البته باید قدم‌های بیشتری برداشته شود.

رییس جمهوری با اشاره به یکسان بودن همه ملت در برابر قانون گفت: همانطوری که در قانون اساسی نیز آمده باید با همه یکسان رفتار شود و از لحاظ حقوقی و بویژه حقوق شهروندی باید با همه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با عدالت برخورد شود.

روحانی سپس با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم، گفت: مبنای حقوق شهروندی ایجاد عدالت قابل قبول در سراسر کشور بوده و ما این مسیر را پیگیری خواهیم کرد.

خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید «برنامه‌های دولت در خصوص کم بودن تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات استان کردستان با توجه به مشکلات زیاد آن چیست؟»، رییس‌ جمهوری پاسخ داد: مبنای کار دولت بر این بوده است که وعده‌های آن در حد امکانات و توان دولت باشد و باید شرایط دولت را نیز مد نظر قرار دهیم چرا که درآمدهای نفتی دولت به نصف قیمت سال گذشته رسید و حتی نرخ تورم در برخی کشورهای صادرکننده نفت سه رقمی شد و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز قادر به اجرایی و عملیاتی کردن پروژه‌های خود در آن کشورها نبودند.

روحانی تصریح کرد: اما دولت در این شرایط تحریم، فشار و کاهش قیمت نفت توانست تورم را کاهش داده و رونق را در کشور ایجاد نماید که این کاری بسیار بزرگ بوده و در دو سال گذشته قدم‌ها و تحولات بسیاری خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشور اتفاق افتاده است.

رییس جمهوری با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت: با اجرایی شدن توافق هسته‌ای شاهد آثار مثبت آن در زندگی مردم خواهیم بود و همچنین با برداشته شدن مشکلات در راه فروش نفت در ماه‌های آتی، تولید را افزایش داده و همچنین با جذب مشتری، فروش نفت در بازارهای جهانی را بالا ببریم.

روحانی ادامه داد: با انجام این اقدامات شرایط بهتری را در آینده برای کشور شاهد خواهیم بود، البته کار اصلی به عهده مردم بوده و دولت باید حامی مردم باشد.

رییس جمهوری در خصوص فعالیت بسیاری از اهالی سنت در بدنه دولت و بخش‌های مختلف کشور، گفت: در شرایطی که توطئه‌گران به دنبال تفرقه شیعه و سنی هستند، همه آحاد کشور باید تلاش کنند تا انسجام و وحدت ملی در کشور بیشتر شود.

رییس جمهوری با اشاره به معضل تروریسم و افراطی گری در منطقه گفت: با شروع بحران عراق بسیاری از قدرت‌ها که مدعی بودند می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند در مقام عمل در آنجا جدیت دیده نشد اما جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات ابتدایی با همه توان خود در کنار دولت، مردم و ارتش عراق بود.

روحانی با تأکید بر اینکه ایران بیشترین تلاش را برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه انجام داده، ‌گفت: جمهوری اسلامی ایران حامی کسانی است که با خشونت و تفرقه در منطقه مبارزه می‌کنند.

۱۳۹۴/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...