نسخه چاپی

مخازن 160 سد كشور نصف شد

یك مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینكه ۱۲ استان كشور در تنش شدید آبی قرار دارند، گفت: مخازن ۱۶۰ سد بزرگ مخزنی كشور نصف شد.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه ۱۲ استان کشور در تنش شدید آبی قرار دارند، گفت: مخازن ۱۶۰ سد بزرگ مخزنی کشور نصف شد.

رضا راعي‌عزآبادي با بيان اينکه از ابتدای سال آبی جاري تا به امروز ۲۶.۲ ميليارد مترمکعب آب وارد سدها شده است، گفت: در حالي‌ که در همين تاريخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ ميليارد مترمکعب ورودي سدهاي کشور بوده است.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب اظهارداشت: نزديک به ۱۶۰ سد مخزني عمده در کشور داريم که وظايف تامين آب شرب، بهداشت، کشاورزي و صنعت کشور را به عهده دارند که هم‌اکنون نیمی از ظرفیت مخازن اين سدها خالي است.

راعی عزآبادی ادامه داد: ۴ استان وضعيت مناسبي از نظر منابع آب ندارند و در گروه استان‌هاي کم‌آب قرار مي‌گيرند که اين استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است.

وي با بیان اينکه يکي از کارهاي دفتر مطالعاتي منابع آب کشور تحقيق و مطالعه وضعيت بارش در استان‌هاي مختلف است، بيان داشت: ۵ استان از ابتداي سال آبي تا امروز بيشترين بارش را داشته‌اند که شامل استان گيلان با يک هزار و ۶۸ ميليمتر، مازندران ۶۰۶ ميليمتر، چهارمحال و بختياري ۶۶۸ ميليمتر، لرستان ۴۷۲ ميليمتر و کهگيلويه و بويراحمد ۴۱۹ ميليمتر از اين نعمت خداوندي برخوردار بوده‌اند.

وي اضافه کرد: استان‌هايي که کمتر از ۱۰۰ ميليمتر بارندگی شده شامل، استان‌هاي خراسان جنوبي با ۹۸ ميليمتر، هرمزگان با ۷۰ ميليمتر، سمنان با ۹۴ ميليمتر، ‌سيستان و بلوچستان با ۷۶ ميليمتر و استان يزد با ۹۶ ميليمتر است و ۵ استاني هستند که کمترين ميزان بارندگي را داشته‌اند و اين به‌ خاطر طبيعت منطقه است، زيرا بيشتر اين استان‌ها در ايران مرکزي و جنوب کشور یا در ناحيه کويري هستند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بيان اين مطلب که از بين ۳۱ استان کشور، ‌۱۲ استان نسبت به سال گذشته افزايش بارندگي داشته‌اند و ۱۹ استان با کاهش بارندگي روبرو بودند، گفت: مردم و مسئولان بدانند افزايش نسبي بارندگي در اين ۱۲ استان به اين معني نيست که وضعيت آب اين مناطق خوب است و هر طور که بخواهيم مي‌توانيم مصرف کنيم، بلکه بايد با نگاه قناعت که يکي از خصوصيات خوب ما ايرانيان است، نسبت به مصرف آب در شرب و بهداشت و صنعت و کشاورزي استفاده کنيم تا ماه باقيمانده تابستان را به‌خوبي سپري کنيم و دچار مشکل و بحران نشويم.

راعی عزآبادی با بیان اینکه در راستاي توسعه پايدار، آب و منابع ارزشمند کشورمان که زيرساخت اصلي کشور هستند، بيان داشت: آب و منابع آن را بايد هم براي رفاه امروز و هم براي پايداري صنايع کشاورزي و شرب و بهداشت براي نسل آينده اين کشور نگه داريم.

مديرکل دفتر مطالعات پايه منابع آب کشور با اشاره به اينکه در پايش استان ‌ها از نظر منابع آبي شش استاندارد وجود دارد که شامل استان‌هاي تر، ‌ مرطوب، قابل تحمل، تنش آبي، استان‌هاي با تنش شديد آبي و استان‌هاي کم‌آب مي‌شوند افزود: با توجه به کم بودن بارش‌هايي که امسال و سال گذشته داشتيم، هيچکدام از استان‌هاي ما در شاخص تر و مرطوب و قابل تحمل قرار نمي‌گيرند.

وي از ۴ استان که از نظر منابع آب وضعيت مناسبي ندارند و در گروه استان‌هاي کم‌آب قرار مي‌گيرند ياد کرد و افزود: اين استان‌ها شامل بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان است. این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: ۱۲ استان نيز با تنش شديد آبي روبرو هستند که در این خصوص مي‌توان به استان‌هاي يزد، ايلام، خراسان جنوبي، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، قزوين، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد و همدان اشاره کرد.

راعی عزآبادی گفت: ۱۵ استان بقيه جزو استان‌هايي هستند که در تنش آبي قرار دارند. این مقام مسئول در وزارت نیرو دسته‌بندي استان‌ها را بر اساس پارامترهايي دانست که از سوي دفتر مطالعات پايه منابع آب در نظر گرفته شده ادامه داد: اين پارامترها عبارتند از وضعيت ذخاير منابع آبي زيرزميني، وضعيت ذخاير سدها در حال حاضر، وضعيت ميزان بارندگي کشور، وضعيت ميزان تبخير، وضعيت جريان آب‌هاي سطحي و وضعيت منابع و مصارف که از همه مهم تر وضعيت مصرف است که با کمک اطلاعاتي که روزانه و ماهيانه در اختيار داريم، استان‌ها را در اين شش دسته تقسيم‌بندي مي‌کنيم.

مديرکل دفتر مطالعات پايه منابع آب کشور، تعداد سدهاي مخزني کشور را حدود ۱۶۰ سد اعلام و اضافه کرد: وظايف تامين آب شرب، بهداشت، کشاورزي و صنعت کشور به عهده اين سدها است دارند که ۵۲ درصد ميانگين مخازن آنها خالي است و حدود ۱۳درصد نيز ورودي اين سدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاري تا به امروز ۲۶.۲ ميليارد مترمکعب آب وارد سدها شده، در حالي‌ که در همين تاريخ در سال گذشته ۳۰.۱۱ ميليارد مترمکعب ورودي سدهاي ما بوده و خروجي از سدهاي نيز امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در ادامه ظرفيت سدهاي عنوان شده در صورت پُر بودن را برابر ۴۹.۱ ميليارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: تا به امروز ۲۳.۷۵ ميليارد مترمکعب مخازن سدها پُرشده در حالي‌ که در سال گذشته ۲۵.۵ ميليارد مترمکعب اين سدها پُر بوده، در نتيجه ظرفيت کل سدها در سال گذشته ۷ درصد بيشتر از امسال بوده و اين مسئله ايجاب مي‌کند مصرف بهينه را مدنظر داشته باشيم.

راعی عزآبادی با اشاره به بارندگي‌هاي هفته گذشته گفت: هر چند که شدت بارش زياد و مدت آن کم بود ولي در مجموع روي جريان‌هاي سطحي کشور اثر گذاشت و ما شاهد سيلاب‌هايي در استان‌هاي، کردستان، تهران، کرج و شمال کشور بوديم که اميدواريم افزايش جريان‌هاي رودخانه‌اي در شمال کشور موجب افزايش حجم مخازن سدها شود.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب کشور از مردم درخواست کرد با توجه به اينکه امسال با کاهش ورودي سدها مواجه بوديم و درخروجي آب از سدها نيز با کاهش روبرو بوديم، بايد به همين ميزان صرفه‌جويي کنند تا تعادل و بالانس سدها دست کم نسبت به سال گذشته حفظ شود و بتوانيم از تابستان گذر کنيم.

وی، آب و طبيعتي را که آب بر روي آن حرکت مي‌کند به عنوان يک نعمت الهي ياد کرد که اگر با آنها درست برخورد نکنيم جواب ناخوشايندي را از سوي طبيعت دريافت خواهيم کرد.

راعی عزآبادی گفت: وقتي اعلام مي‌شود حريم رودخانه‌ها را حفظ کنيد و در حريم رودخانه‌ها ساخت و ساز نکنيد به‌ خاطر اين است که مسير رودخانه و آب را باز نگه داريم تا در صورت بروز حادثه شاهد مصائب نگران کننده و غم بار نباشيم.

۱۳۹۴/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...