نسخه چاپی

ابراهیم جعفری :حملات اخیر تركیه به شمال سوریه خشونت و بی ثباتی را دامن می زند

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت كه مهمترین اولویت دولت سوریه پیش از پاسخ به پیشنهادات دبیر كل این سازمان ونماینده او در رابطه با چگونگی و روند گفتگوهای صلح سوریه ، مقابله با تروریست ها و مزدوران و بازگرداندن ثبات به این كشور است.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز: بشار جعفری در پی نشست امروز شورای امنیت در جمع خبرنگاران گفت که آن چه در شرایط کنونی و پیش از هر قدم دیگری برای دولت سوریه از اولویت برخوردار است مبارزه با مزدوران خارجی و گروه های تروریستی و بازگردادن ثبات وآرامش به کشور سوریه است .

وی افزود ،با این همه وی یشنهادات و نکاتی را که دبیرکل سازمان ملل و نماینده اش مطرح کرده اند به مقامات دولت دمشق ارسال خواهد کرد و پس از بررسی های لازم پاسخ رسمی خود به این پیشنهادات را به آنان خواهد داد.

نماینده سوریه تاکید کرد که اگر کشور های منطقه خواهان بازگشت ثبات و آرامش به سوریه هستند باید از نفوذ و قدرت خود برای جلوگیری از اعزام نیروهای مزدور به دمشق استفاده کنند .

جعفری همچنین حملات هوایی اخیر ترکیه به مواضع داعش در شمال سوریه را عامل افزایش بی ثباتی در کشورش دانست و گفت که درگفتگو با استفان دمیستورا نماینده بان کی مون نیز به این مسئله اشاره کرده و او نیز در این مورد با او هم عقیده بوده و قول داده است تا درجهت جلوگیری از ادامه این حملات تلاش کند.

استفان دمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل درسوریه روز چهارشنبه گزارشی از آخرین دستاورد های حاصل از تلاش های دیپلماتیک خود برای از سرگیری گفتگو های صلح سوریه را به شواری امنیت ودبیر کل این سازمان ارائه داد.

وی در این نشست اظهار کرد که از گفتگو های دو ماهه خود با بیش از 200 شخصیت سوری و غیر سوری در کشور های مختلف جهان به این نتیجه رسیده است که اعلامیه ژنو 2برغم ابهاماتی که در آن وجوددارد به عنوان بهترین چهارچوب و مبنای رسیدن به یک راه سیاسی مورد تایید و حمایت اکثریت کشورهای جهان برای بحران سوریه است.

دمیستورا ادامه داد :بسیاری از کشور های جهان با توجه به خطرقدرت گرفتن نیروهای تروریستی از قبیل داعش و جهه النصره وگسترش افراط گرایی وگرایش های مسلکی در منطقه خواهان تسریع گفتگو های صلح سوریه شده اند.

وی اضافه کرد که همه مردم سوریه خواهان کشوری مستقل ،غیر فرقه ای و چند صدایی با شرکت همه گروه ها و اقشار سیاسی و عقیدتی این کشور هستند.

وی درعین حال ابراز تاسف کردکه برغم تلاش های فراوان ، بسیاری از گروه های درگیر در این بحران حاضر به گفتگوی مستقیم با نمایندگان دولت سوریه نشده و از طرفی دولت دمشق نیز مفاد اعلامیه ژنو 2 را مغایر با قانون اساسی سوریه دانسته اند.

به گفته دمیستورا، تنها راه حل از میان برداشتن فاصله و نفاق میان نمایندگان دولت و گروه های مخالف تشکیل یک گروه همکاری برای میانجی گری میان طرفین مذاکره وگفتگو های همزمان و موازی پیرامون جنبه های مهم و اصلی اعلامیه مذکور خواهد بود که او مشروح چنین پیشنهادی را به نمایندگان همه گروه های درگیر ارائه داده است.

۱۳۹۴/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...