نسخه چاپی

اتمام حجت بانك مركزی با صرافان

معاون نظارتی بانك مركزی از اتمام حجت این بانك با صرافان بدون مجوز خبر داد و گفت: صرافان زیادی در جریان دریافت مجوز از بانك مركزی قرار دارند بنابر این بانك مركزی از پایان مرداد ماه و همزمان با اتمام فرصت دریافت مجوز با صرافان بدون مجوز برخورد می كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: معاون نظارتی بانک مرکزی از اتمام حجت این بانک با صرافان بدون مجوز خبر داد و گفت: صرافان زیادی در جریان دریافت مجوز از بانک مرکزی قرار دارند بنابر این بانک مرکزی از پایان مرداد ماه و همزمان با اتمام فرصت دریافت مجوز با صرافان بدون مجوز برخورد می کند.

حمید تهرانفر در پاسخ به پرسشی در خصوص پایان مهلت ساماندهی صرافی ها در 28 مرداد ماه سال جاری و همچنین اقدامات انجام شده از سوی بانک مرکزی در این زمینه، افزود: براساس دستورالعمل جدید، مهلت صرافان برای دریافت مجوز از بانک مرکزی روز 28 مرداد ماه پایان می یابد.

به گفته وی، صرافان غیرمجاز بعد از پایان این دوره طبق قانون نباید معاملات ارزی داشته باشند و این امر تنها برای صرافان دارای مجوز از بانک مرکزی امکان پذیر است.

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: براساس قانون، فعالیت صرافان بدون مجوز مشمول ضوابط قانون مبارزه با قاچاق ارز می شود و پس از اتمام این دوره (28 مرداد) خرید و فروش ارز توسط این صرافی ها، کار غیرقانونی آشکار است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از صرافی ها دارای کفایت سرمایه مناسبی هستند، اظهار داشت: تعدادی از صرافی های قدیمی در حال تمدید مجوز و تعدادی صرافی جدید نیز در حال دریافت مجوز از بانک مرکزی هستند.

معاون نظارتی بانک مرکزی از بررسی وضعیت تعداد زیادی از صرافی ها در بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: هرچند آمار تعدادی از صرافان مجاز بر روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته اما پس از بررسی ها و ارایه مجوز باید آمار 400 یا 500 صرافی به این تعداد اضافه شود.

تهرانفر با تاکید بر اینکه، عمده صرافی های قدیمی مجاز هستند و پروانه دریافت کرده اند، ادامه داد: تعداد زیادی تقاضا نیز روی میز بانک مرکزی قرار دارد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با اشاره به پایان مهلت صرافی ها برای دریافت مجوز از بانک مرکزی در پایان مرداد ماه، گفت: بانک مرکزی پس از پایان این مهلت با صرافی های غیرمجاز برخورد خواهد کرد.

تهرانفر از متقاضیان بازار ارز خواست تا در معاملات خود به صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی مراجعه کنند زیرا فعالیت صرافی های بدون مجوز غیرقانونی خواهد بود.

* مهلت بانک مرکزی برای صرافی ها تمدید نمی شود /450 صرافی دیگر در حال ورود به لیست مجاز

وی گفت: از مجموع صرافی هایی که از گذشته با بانک مرکزی در حال همکاری بودند در حال حاضر 350 صرافی مجوز خود را تمدید کرده و دارای مجوز معتبر می باشند و اسامی آنها درسایت بانک مرکزی نیز ثبت شده است.

معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: 450 صرافی دیگر هم با ارائه مدارک خود به بانک مرکزی در حال ورود به لیست صرافی های مجاز هستند.

تهرانفر با بیان آنکه فرصت باقیمانده بهترین زمان برای صرافی هایی است که تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده اند، اظهار داشت: مهلت تعیین شده ازسوی بانک مرکزی برای صرافی ها به هیچ عنوان ازسوی بانک مرکزی تمدید نمی شود.

وی درپاسخ به این سوال که بانک مرکزی چه برخوردی با صرافی هایی که درمهلت تعیین شده بانک مرکزی مدارک خود را ارائه نکنند، خواهد داشت؟ اظهار داشت: ابتدا از مردم درخواست داریم که نیازهای ارزی خود را تنها در صرافی های مجاز و بانک متمرکز کنید؛ باید یادآوری کرد که معاملات ارزی خارج از مکانهای مجاز به شرحی که اعلام شده مشمول ضوابط قانون قاچاق کالا و ارز می شود. ضمن آنکه بانک مرکزی با پایان مهلت تعیین شده برای صرافی ها با صرافی های متخلف به طور قاطع برخورد می کند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار متقاضی صرافی جدید کار خود را در بانک مرکزی به مراحل نهایی نزدیک کرده اند که امیدواریم با ورود این تعداد صرافی شاهد بازاری منظم متشکل از قریب به سه هزار صرافی مجاز در کشور باشیم که بسیاری از مشکلات مطروحه بدین ترتیب از بین خواهد رفت.

یادآور می شود، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مردادماه سال گذشته در ابلاغیه ای به بانک مرکزی دستور ساماندهی صرافی ها را صادر کرد که بر اساس آن صرافی ها تا 28 مرداد ماه سال جاری برای دریافت مجوز از بانک مرکزی فرصت داشتند بنابر این این صرافی ها برای دریافت مجوز 17 روز زمان دارند.

براساس این دستورالعمل حداقل سرمایه اولیه تاسیس صرافی های متعلق به موسسات اعتباری(بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی)و نیز صرافی های هفت شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها دو میلیارد تومان تعیین شد. همچنین صرافی ها موظف به ارائه ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به نفع بانک مرکزی به میزان 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی شدند.

۱۳۹۴/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...