نسخه چاپی

تحلیلگران آمریكایی: سیاست ایران در سوریه تغییر نمی كند

تحلیلگران آمریكایی در تغییر رویكرد ایران نسبت به حمایت از بشار اسد در سوریه تردید های جدی دارند.

به گزارش نما، روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی به قلم جکسون دیل می نویسد دولت اوباما در هقته های گذشته سرگرم رایزنی های جدی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره آینده بحران سوریه است.

امروز دوشنبه (3 آگوست 2015) جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با سرگئی لاوروف همتای روس خود و وزیر امور خارجه عربستان در دوحه قطر درباره بحران های منطقه ای از جمله نحوه مقابله با داعش و آینده سوریه رایزنی کنند.

این روزنامه می نویسد اوباما در اظهارات اخیر خود سیگنال های مثبتی را نیز به ایران فرستاد و اعلام کرد ایران نیز می تواند به عنوان یکی از طرف های دخیل در بحران سوریه در مذاکرات مربوط به آینده این کشور دخیل باشد.

واشنگتن پست می نویسد از نظر آمریکا ترسیم هر گونه چشم اندازی برای آینده سوریه نیازمند برکناری بشار اسد از قدرت و انتقال قدرت در این کشور به یک آلترناتیو غیر افراطی است.

با این حال این روزنامه می نویسد در این راه با وجودی که مذاکراتی با روسیه در جریان است اما به نظر می رسد نکته مهم در این زمینه نظر حکومت تهران به عنوان پشتیبانی اصلی حکومت سوریه است.

واشنگتن پست به نقل از رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه می نویسد اهمیت سوریه برای ایران به دلیل اهمیت راهبردی گروه حزب الله برای تهران و مسیر دسترسی به این گروه در لبنان است.

فورد می گوید:" حزب الله لبنان در حکم ناو هواپیمابر ایران در کرانه های دریای مدیترانه است."

این تحلیلگر و دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه می گوید:" ایران به هیچ عنوان آلترناتیوی برای حکومت سوریه بدون در نظر گرفتن ملاحظه حزب الله لبنان نخواهد پذیرفت. "

"فردریک هوف" مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره معتقد است : سیاست کلی ایران در سوریه به شدت روی موضوع حزب الله لبنان متمرکز است. او می گوید مشکل اساسی برای آمریکا این است که حتی با وجود کسب نظر مثبت روسیه برای تغییر حکومت در سوریه، دولت مسکو فاقد اهرم های عملی برای کمک به تحقق این امر است چون روسیه فاقد نفوذی عملی در سوریه است و در سوریه این ایران است که دست بالا را دارد ."

رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه هم در این باره می گوید: به نظر نمی رسد ایران حاضر به تغییر سیاست خود در سوریه حتی پس از توافق نهایی هسته ای اخیر باشد.

این دیپلمات آمریکایی می گوید : از نقطه نظر ایران هیچ دلیلی برای تغییر بشار اسد وجود ندارد مگر اینکه در حکومت آلترناتیو بعدی نیز شرایط کنونی در کنترل بر شهر دمشق و دسترسی به مرزهای لبنان و گروه حزب الله برای ایران همچنان مهیا بماند.

او می گوید: به جز دمشق در سایر نقاط سوریه ایرانی ها نگرانی چندانی از درگیری تا حد مرگ داعش با گروه های مسلح مخالف بشار اسد ندارند و حتی از اینکه هر دو گروه با یکدیگر در حال جنگ اند خوشحال اند.

واشنگتن پست می نویسد دو راه برای دولت اوباما درباره آینده سوریه وجود دارد یکی اینکه دولت واشنگتن با حمایت بیشتر و جدی تر از مخالفان مسلح حکومت سوریه در برابر جبهه مورد حمایت ایران (حزب الله لبنان و حکومت بشار اسد) بایستد و به تغییر رژیم حکومت سوریه بدون در نظر گرفتن "پل دسترسی ایران به حزب الله لبنان" از طریق مناطق مرزی سوریه و لبنان بیندیشد و راه دوم در نظر گرفتن یک راه میانه و ملاحظه دسترسی ایران به حزب الله لبنان در نزدیکی مرزهای اسراییل است.

به نوشته واشنگتن پست با در نظر گرفتن توافق اخیر هسته ای دولت آمریکا با ایران، امکان در پیش گرفتن هر یک از این دو سناریو از سوی دولت اوباما و باقی گذاشتن میراث کابوس سوریه برای رییس جمهور آتی آمریکا وجود دارد.

۱۳۹۴/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...