نسخه چاپی

كری حمایت اعراب را جلب كرد

كشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس كه از برجام ابراز نگرانی كرده بودند، در دیدار با وزیر خارجه آمریكا به صورت محتاطانه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را مورد تأیید قرار دادند.

به گزارش نما به نقل از فارس، کشورهای عربی خلیج‌فارس روز دوشنبه (دیروز) به صورت محتاطانه‌ای، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را مورد تأیید قرار دادند.

روزنامه نیویورک‌تایمز با این مقدمه به جدیدترین سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس اشاره کرد و نوشت، «خالد العطیه» وزیر خارجه قطر که میزبان نشست شورای همکاری خلیج‌فارس با حضور جان کری بود، درباره توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: این بهترین گزینه در بین دیگر گزینه‌ها بوده است.

طبق این گزارش، کری و دیگر همتایان وی در کشورهای خلیج‌فارس همچنین در ارتباط با راههای تسریع‌ بخشیدن به حمایت نظامی از کشورهای عربی و همچنین برنامه‌های آموزشی برای آنها که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ماه مه با مقامات کشورهای خلیج فارس در کمپ دیوید وعده داده بود، توافق کردند.

ایران و ۱+۵ در ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه) در «وین» در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به یک جمع‌بندی رسیدند اما کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی تأکید داشتند که این یک توافق خوب نبوده است و درباره آن ابراز نگرانی کرده بودند.

در تل‌آویو، چندین نفر از مقامات سابق امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله ژنرال‌های ارتش، روسای «شین بت» و سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی «موساد» و مدیر سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، نامه‌ای را به امضا درآوردند و از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستند تا توافق هسته‌ای ایران را بعنوان یک «حقیقت تثبیت‌شده» بپذیرد.

نیویورک‌تایمز درباره تأیید محتاطانه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ توسط اعراب گفت، کشورهای عربی برخلاف رژیم صهیونیستی، به جای آنکه برجام را مورد حمله خود قرار دهند، محاسبه کردند که از انتقاد آشکار از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ که احتمال تأیید آن علیرغم مخالفت کنگره وجود دارد، می‌تواند دستاورد کمی برای آنها به همراه داشته باشد و چیزی از این انتقاد عایدشان نشود.

۱۳۹۴/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...