نسخه چاپی

ناامن ترین كشور برای خبرنگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF)، مكزیك را یكی از نا‌امن‌ترین كشورها برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در سراسر جهان دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس، سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) ضمن اعلام این‌که حدود 88 روزنامه‌نگار از سال 2000 میلادی در مکزیک کشته شده‌اند، گزارش داد که این کشور آمریکای لاتین در جایگاه 148 از 180 کشور جهان در رتبه‌بندی آزادی مطبوعات قرار دارد و به همین دلیل مکزیک یکی از نا‌امن‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در سراسر جهان محسوب می‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین گزارش داد که طی 5 سال اخیر حدود 34 روزنامه‌نگار و خبرنگار که در شهرهای مختلف مکزیک کار می‌کردند، پس از دریافت تهدیدها و حملات فیزیکی در ارتباط با حرفه‌‌شان این کشور را ترک کردند.

این سازمان در ادامه اعلام کرد که این آمار و ارقام شامل آن افرادی که بدون اعلام هشدار و تهدیدی مکزیک را ترک کردند یا تصمیم گرفتند شغل خود را تغییر دهند، نمی‌شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در این راستا تصریح کرد: یک روزنامه‌نگار و خبرنگار تصمیم به انجام کار برای حفظ تمایت خود می‌گیرد؛ حال آن‌که در مکزیک هیچ‌گونه تضمینی برای آزادی بیان و اجرای اقداماتی در جهت حفاظت از حقوق بشر وجود ندارد.

چندی پیش قتل یک خبرنگار عکاس در مکزیک خشم بسیاری از مردم این کشور و شبکه‌های اجتماعی را بر انگیخت؛ با این وجود این نخستین باری نیست که با چنین رخدادی در مکزیک مواجه می‌شویم.

در این راستا، دادستانی مکزیک اعلام کرد که به دنبال افراد مظنون به قتل «روبن اسپینوسا بسریل» خبرنگار عکاس که جسد وی به تازگی در «مکزیکوسیتی» (پایتخت مکزیک) یافت شد، می‌باشد.

«پدرو میگل» خبرنگار و مقاله‌نویس روزنامه «لا خورنادا» طی مصاحبه با شبکه خبری «تله‌سور» اعلام کرد که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مکزیکی در یک وضعیت نا‌امن باور نکردنی به سر می‌برند و افزود که خود ما نیز در معرض جرایم سازمان‌‍یافته در این کشور قرار داریم و همچنین مردم مکزیک نیز از امنیت کافی برخوردار نیستند.

«میگل» در این میان تاکید کرد که طی 30 سال گذشته، در مکزیک الیگارشی (اشراف سالاری) حاکم بوده که طبق آن دستور دولت و خصوصی‌سازی تمام اموال عمومی دایر می‌باشد و این مسئله این کشور را از درون فرو پاشیده و تعهدات عمومی در مکزیک که حامی زندگی، امنیت و حقوق مردم می‌باشد، پایمال شده است.

وی در انتهای اظهاراتش گفت: مکانیسم حفاظت اجتماعی که برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر برای مبارزه با مصونیت از مجازات در این کشور ایجاد شده، کامل نمی‌باشد و نقص‌های اساسی دارد و به مکانیسم ضد فساد که به تازگی «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک اعلام کرده بود، شباهت دارد.

۱۳۹۴/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...