نسخه چاپی

علت مخالفت با انتقال پایتخت

استاندار تهران با اعلام هزینه 100 میلیارد دلاری انتقال پایتخت عنوان كرد: جمع‌بندی نظرات در اولین نشست امكان‌سنجی انتقال مركز سیاسی- اداری پایتخت نشان می‌دهد بسیاری از صاحب‌نظران و مسوولان با طرح انتقال پایتخت مخالف هستند.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد :حسین هاشمی، استاندار تهران اظهار کرد: درباره طرح امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی- اداری جلسه مفصلی هفته گذشته برگزار شد. در این زمینه از همه دستگاه‌ها پرسش انجام گرفت و استادان دانشگاه‌ها هم بحث‌های تخصصی خود را مطرح کردند، اما در جمع‌بندی کلی شنیده می‌شود که بیشتر اعضا مخالف انتقال پایتخت هستند چراکه این انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین نشست «امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی-اداری کشور» هفته گذشته در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور دست‌کم 40 نفر مرکب از مقامات ارشد دولتی، برخی وزرای سابق، نمایندگان مجلس و استادان شهرسازی دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این جلسه دو طرح شامل «ساماندهی مجموعه شهری تهران» و «انتقال پایتخت» در راستای تکالیف قانونی که اواخر اردیبهشت در همین ارتباط ابلاغ شد، مورد بررسی قرار گرفت.

مجری این دو طرح مطالعاتی در دولت، ابتدا با تشریح تجربه‌های جهانی انتقال پایتخت و همچنین 6 مطالعه مبسوطی که در ایران از سال 68 تاکنون برای این موضوع انجام شده است، به واقعیت‌ها و پیامدهای انتقال پایتخت اداری- سیاسی از تهران پرداخت. در این جلسه غالب سخنرانان، این فرضیه را که «تشکیل پایتخت جدید تنها نسخه راهگشا برای چالش‌های شهری و زیست‌محیطی تهران است» رد کردند.

انتقال پایتخت شدنی است

رئیس شورای شهر تهران نیز روز گذشته درباره جلسه ساماندهی پایتخت گفت: در این زمینه مطالعات زیادی صورت گرفته است اما نکته‌ای که در مورد انتقال پایتخت وجود دارد این که چنانچه تهران منتقل شود و پایتخت جدیدی در شهر دیگری انتخاب شود، باید این سوال پاسخ داده شود که پایتخت جدید قرار است با چند نفر جمعیت اداره شود و آیا فقط قرار است وزارتخانه و حکومت مستقر باشند و خودکفا باشند یا خیر؟ چراکه اگر قرار باشد این پایتخت درآمدزا باشد دوباره با همان جمعیت فعلی که در تهران است مواجه خواهیم شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تصریح کرد: از معاون اول رئیس‌جمهور؛ جهانگیری درخواست کرده‌ایم که باید برای ساماندهی پایتخت و حتی بحث انتقال پایتخت استراتژی لازم را مشخص کند چراکه مسائل اصلی ما در تهران در مجموع مسائل شهری و آبادانی است و وقتی با مهاجرت بی‌رویه از روستاها به شهرها به‌دلیل عدم درآمدزایی در مناطق روستایی مواجه هستیم، باید برای جابه‌جایی پایتخت به این سوال پاسخ داده شود که اگر پایتخت جای دیگری برود پس مشکلات تهران چه می‌شود؟ او افزود: بعید می‌دانم انتقال پایتخت عملی شود و آنچه مجلس تصویب کرده، بررسی پتانسیل این امر است که وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی هستند.


۱۳۹۴/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...