نسخه چاپی

شهرداری در ردیف طلبكاران بابك زنجانی

هفته گذشته، سخنگوی قوه قضاییه اعلام كرد نخستین جلسه دادگاه بابك زنجانی بالاخره اوایل مهرماه برگزار خواهد شد. این درحالی است كه هنوز سرنوشت‌ بدهی‌های بابك زنجانی به وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در ابهام است.

به گزارش نما به نقل از اعتماد، بی‌شک وزارت نفت بزرگ‌ترین طلبکار این متهم بزرگ اقتصادی ایران است، اما در عین حال شنیده می‌شود که شهرداری نیز در ردیف‌های اول لیست طلبکاران زنجانی است. دیروز قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اداری شهردارتهران، نه تنها این شایعات را رد نکرد که آن را تایید نیز کرد. وی در مورد مقدار این بدهی گفت: رقم دقیق این بدهی را نمی‌دانم. باید سوال کنم و بعد اعلام کنم. وی همچنین با تاکید براینکه تمام مراودات صورت گرفته قانونی بوده است، گفت: شهرداری به ازای طلب‌های خود از زنجانی ضمانتنامه‌های بانکی معتبری گرفته است.

گودرزی درمورد سرنوشت طلب‌های شهرداری از زنجانی نیز گفت: شهرداری اسناد خود را به قوه قضاییه اعلام کرده است تا این نهاد درمورد آن تصمیم‌گیری کند. وی اما درپاسخ به این سوال که این بدهی‌ها در مورد چه پروژه‌هایی بوده است، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

شهرداری تهران همواره اعلام کرده که از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف پروژ‌ه‌های شهری استقبال می‌کند. حالا سوال این است که با شرایط جدید و تفاهمنامه هسته‌ای ایران، آیا سرمایه‌گذاران خارجی برای انجام پروژه‌های مختلف کلان‌شهری، پا پیش گذاشته‌اند؟ گودرزی در پاسخ به این سوال، با ذکر اینکه شهرداری هفت محور را برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تعیین کرده است، گفت: سرمایه‌گذاری در ساخت مجتمع‌هایی در دروازه‌های شهر، فرصت‌های حوزه حمل‌ونقل، هتل‌ها و مراکز تفریحی، سرمایه‌گذاری در حوزه آی.تی، تشکیل مراکز تجارت جهانی، سرمایه‌گذاری در حوزه محیط زیست و پسماند و در بخش خدمات، کار و فعالیت‌ها، هفت محوری هستند که شهرداری برای مشارکت سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی براینکه کدام کشورها تاکنون برای سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت شهری پایتخت اظهارتمایل کرده‌اند، گفت: تاکنون از کشورهای ایتالیا و اسپانیا پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. حتی از اسپانیا مسوولانی به ایران آمدند و از شهر آفتاب و نمایشگاه بین‌المللی تهران بازدید کردند. درنهایت قرارشد این تیم شرایط و بازار را بررسی کنند تا پس از ورود وزرای این کشور به ایران، دراین حوزه‌ها تفاهمنامه همکاری منعقد کنیم.

وی در مورد حوزه‌هایی که این سرمایه‌گذاران برای مشارکت در آنها اظهار تمایل کرده‌اند، گفت: تقریبا در تمام بخش‌ها درخواست‌هایی به دست ما رسیده است. مثلا در حوزه حمل‌و‌نقل و ساخت واگن‌های مترو نیز پیشنهادهایی داشته‌ایم. چون قرار است امسال و سال آینده خط شش و هفت راه‌اندازی شوند. این توافق می‌تواند تاثیر خوبی برای سرمایه‌گذاری‌ها در سایر حوزه‌ها از جمله تهیه موتورهای برقی، خودروها، تاکسی و اتوبوس‌ها داشته باشد.

اما بدهی‌ها و طلب‌های شهرداری تهران تنها محدود به بابک زنجانی نمی‌شود. «دولت» مهم‌ترین و اصلی‌ترین بدهکار شهرداری است. دیروز گودرزی توضیحاتی در مورد بدهی‌های دولت به شهرداری و همچنین بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران داد. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران دراین جلسه از بدهی پنج هزارمیلیارد تومانی دولت به شهرداری خبر داد.

دکتر قدرت‌الله گودرزی ظهر دیروز در نشست خبری با بیان اینکه در برنامه پنج ساله شهرداری بودجه پیش‌بینی شده شهرداری ١٠٢ هزار میلیارد تومان است، گفت: با اینکه بودجه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش داشته است، اما در چهار ماهه نخست امسال در قالب برنامه‌ریزی‌های انجام شده حرکت کردیم.

وی پرداخت دیون پیمانکاران را یکی از برنامه‌های مهم این معاونت در سال جاری عنوان کرد و با بیان اینکه تا پایان سال ٩٢ حسابرسی‌ها انجام و میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران مشخص شده است، گفت: هر جلسه‌ای که در این چهار ماه در کمیسیون ماده ٣٨ تشکیل شد پیمانکاران با رضایت جلسه را ترک کردند چرا که بنا را بر پرداخت دیون پیمانکاران و دیون املاک گذاشته‌ایم. وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات پیمانکاران و املاک استارت خورده است، گفت: با اینکه امسال پنج درصد کاهش در بخش درآمدها داریم، اما تلاش می‌کنیم تا پایان سال ٩٤ بدهی پیمانکاران را به صورت نقد و غیرنقد و همچنین بدهی املاک را پرداخت کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری همچنین با اشاره به اینکه شهرداری ٨٠٠ میلیارد تومان برای پرداخت دیون در سال جاری در نظر گرفته است، گفت: هفته‌ای ١٠ الی ١٥ میلیارد تومان بابت بدهی پیمانکاران و حوزه املاک پرداخت می‌شود.

بدهی شهرداری به تامین اجتماعی موضوع بعدی مطرح شده از سوی معاون مالی شهرداری تهران بود. گودرزی در مورد بدهی شهرداری به بیمه تامین اجتماعی، با ذکر اینکه میزان این بدهی تا پایان سال ٩٣ مشخص شده است و مقرر شده تا قسمتی از این بدهی را به صورت نقد و مبلغی دیگر را به صورت غیرنقد پرداخت کنیم. گفت که امیدواریم تا پایان بهمن‌ماه این بدهی که مقدار آن کمتر از ٥٠٠ میلیارد تومان است، تسویه شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین در مورد طلب شهرداری از دولت نیز با بیان اینکه از سال ٨٧ تا ٩٣ میزان بدهی دولت به شهرداری احصاء شده است، ادامه داد: میزان بدهی دولت به شهرداری پنج هزار و ٣٧٥ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌و‌نقل، شهرداری از دولت چهار هزار و ٨١٦ میلیارد تومان بر اساس قانون طلب داشت، اظهار کرد: دولت تنها یک‌هزار و ٧١٣ میلیارد تومان را پرداخت کرده اما همچنان سه هزار و ١٠٣ میلیارد تومان در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی به شهرداری بدهکار است.

گودرزی با بیان اینکه دولت تا پایان سال ٩٣ در حوزه بافت فرسوده باید به شهرداری ٤٠٤ میلیارد تومان اعتبار می‌داد، که نداده است، عنوان کرد: همچنین بابت عوارض و جرایم شهری نیز که در حوزه کمیسیون ماده ١٠٠ است حدود هزار و ١٨٢ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، دولت در بحث پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی نیز ٣٧٦ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است که در مجموع میزان بدهی دولت به شهرداری پنج هزار و ٣٧٥ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی در مورد میزان بدهی عوارض ساختمان‌های دولتی به شهرداری نیز اظهار کرد: این سازمان‌ها برای پرداخت عوارض سالانه خود به شهرداری تاکنون مقاومت کرده اما عدد آن را دقیق به خاطر ندارم.

۱۳۹۴/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...