نسخه چاپی

بی انضباطی به سبك رسایی در مجلس

نماینده مردم تهران در مجلس كه می خواست در مخالفت با لایحه انتقال محكومان حبس از ژاپن صحبت كند، دولت را به نفرستادن لایحه برجام برای بررسی مجلس شورای اسلامی متهم كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، حمید رسایی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی با اخطار بند 11 ماده 34 آیین نامه داخلی گفت: براساس آیین نامه باید موافقت نامه های بین المللی به تایید مجلس شورای اسلامی برسد و لایحه ای که هم اکنون در دست بررسی نمایندگان بوده درباره تبادل دو زندانی است که موضوع مهمی نیست.

وی ادامه داد: این لایحه، لایحه مهمی است اما مهم تر از آن این است که دولت موافقت نامه هسته ای را به صورت لایحه ارایه نمی دهد و صراحتا می گوید که نمی خواهم توافق نامه هسته ای را به صورت لایحه ارایه کنم.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: دو هفته قبل باید کمیسیون ویژه بررسی برجام تشکیل می شد اما مجلس هفته پیش تعطیل شد و قرار شد دیروز یا امروز این کمیسیون تشکیل شود، طبق دستور جلسه باید این کمیسیون امروز تشکیل شود اما قصد تشکیل این کمیسیون امروز هم وجود ندارد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان محترم در حال دور خوردن هستید و چشمانتان را باز کنید و بیدار شوید چون در حال دور زدن شما هستند و با صدای بلند می گویم که رهبر انقلاب فرموده اند که این توافق نامه باید مسیر قانونی خود را طی کند.

در این هنگام ابوترابی فرد خطاب به رسایی گفت: شما برای مخالفت با لایحه مطرح شده در مجلس ثبت نام کرده اید و حق دادن تذکر ندارید؛ البته می توانید بعد از پایان جلسه تذکر دهید.

رسایی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که باید این توافق نامه که در مسیر قانونی پیش بینی شده به صورت دقیق بررسی شود.

وی اظهارداشت: مسیر قانونی اصل 125 و 77 قانون اساسی است که می گوید تمام موافقت نامه ها و معاهده های بین المللی باید در مجلس بررسی شود اما با این وضعیت کنونی مجلس نمی تواند به بررسی دقیق برجام بپردازد و شورای عالی امنیت ملی هم در حال بررسی این موضوع است اما چرا مجلس از گردونه بررسی حذف می شود.

ابوترابی فرد پس از سخنان رسایی گفت: آقای رسایی باید انضباط مجلس را رعایت کنید و شما برای مخالف وقت گرفتید نه برای تذکر؛ شما گفتید که می خواهید درباره لایحه ارایه شده مخالفت کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام به صورت بسته در دستور هفتگی اعلام شده است البته در دستور روزانه نیست تا هر زمان که آماده بود بلافاصله در دستور قرار گیرد.

رسایی از ابوترابی پرسید که آیا نباید برجام به صورت لایحه به مجلس ارایه شود که نایب رییس مجلس پاسخ داد: شما درباره این موضوع نظر صریح رییس مجلس را شنیده اید و اظهارنظر کردند؛ البته آقای لاریجانی نظر خود را ابراز داشتند و نظر افرادی را هم که می گفتند باید به صورت لایحه به مجلس ارایه شود را نیز ابراز داشتند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: در هر صورت ما براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام را در دستور کار داریم اما موضوع مهم این است که از آغاز روند مذاکرات این موضوع در دستور کار شورای عالی امنیت ملی بوده و باید با این شورا به صورت هماهنگ عمل کنیم.

پس از سخنان رسایی؛ مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در تذکری آیین نامه ای اظهارداشت: این رویه بدی در مجلس است که کسی به عنوان موافق یا مخالف ثبت نام کند اما مسایل خارج از دستور کار جلسه را مطرح کنند.

دواتگری تصریح کرد: رسایی به عنوان مخالفت درباره لایحه انتقال محکومان به حبس از ژاپن به ایران ثبت نام کرده بود اما خارج از دستور صحبت می کند و وقت مجلس را می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رسایی می تواند در قالب میان دستور وقت پنج دقیقه ای گرفته و نظرات خود را ابراز کند اما امروز با این کار خود وقت مجلس را گرفته و باعث پایه گذاری رویه بدی در مجلس شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به ابوترابی فرد گفت: لطفا اجازه ندهید که خارج از دستور جلسه صحبتی شود.

۱۳۹۴/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...