نسخه چاپی

بازداشت ۱۵۰ معترض به نژادپرستی در فرگوسن

پلیس آمریكا می‌گوید در جریان اعتراضات روزهای گذشته در شهر فرگوسن، حدود ۱۵۰ نفر بازداشت شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، شهر فرگوسن که از پارسال با قتل مایکل براون نوجوان سیاه‌پوست به دست یک افسر سفیدپوست به نماد اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا بدل شده، این روزها بار دیگر شاهد تظاهرات‌های گسترده سیاه‌پوستانی است که می‌گویند با وجود وعده‌های داده شده، تبعیض نژادی در این شهر ادامه دارد و اوضاع تغییری نکرده است.

در حالی که اعتراضات امسال با برگزاری مراسم یادبود و راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز آغاز شد، اما مداخله مسلحانه پلیس بار دیگر موجب شد تا خیابان‌های فرگوسن به صحنه زد و خورد میان نیروهای امنیتی و معترضانی تبدیل شود که با سنگ و بتری جواب گاز اشک‌آور و گلوله‌های دودزای پلیس را می‌دادند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، پلیس سه‌شنبه شب اعلام کرد در جریان اعتراضات روزهای گذشته، دستکم 150 نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

به گفته پلیس، فقط در روز سه‌شنبه 22 نفر در خیابان‌ها بازداشت شده‌اند و 63 نفر دیگر هم به دلیل تلاش برای مسدود کردن مسیر یک بزرگراه، دستگیر شده‌اند.

دوشنبه هم 59 نفر دیگر به دلیل عبور از موانعی که پلیس در برابر دادگاه ایالتی «سنت لوئیس» قرار داده بود، به بازداشتگاه منتقل شدند.

روز دوشنبه فرماندار ایالت میسوری در فرگوسن وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد، که به گفته مقامات شهر، همچنان تا اطلاع بعدی برقرار است.

در جریان اعتراضات دو روز گذشته چند مورد تیراندازی، از جمله شلیک پلیس به سمت یکی از معترضان نیز که به مجروحیت شدید این فرد منجر شد، گزارش شده است. پلیس می‌گوید این فرد با خود سلاح حمل می‌کرده و قصد تیراندازی به نیروهای امنیتی را داشته است.

همزمان، گروهی از شبه‌نظامیان سفیدپوست، موسوم به گروه «پاسداران سوگند» که خود را حامی قانون اساسی آمریکا می‌دانند، با اسلحه‌های خودکار در خیابان‌های فرگوسن حاضر شده‌ و کشیک می‌دهند. با این حال پلیس تاکنون برخوردی با این افراد انجام نداده است. (جزئیات بیشتر)

سال گذشته پس از آنکه «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست پلیس براون 18 ساله را به قتل رساند، وزارت دادگستری آمریکا در گزارشی وجود تفکرات نژادپرستانه در میان مقامات فرگوسن را تائید کرد. با این حال، تاکنون تغییری در وضعیت این شهر که اکثریتی سیاه‌پوست دارد، اما اغلب مقامات و نیروهای پلیس آن سفیدپوست هستند، ایجاد نشده است.

یکی از تظاهرات‌کنندگان به نام «روبریتا لینچ» 51 ساله، به رویترز گفته است که در این یک سال تفاوت چندانی صورت نگرفته است. وی گفته است: «آن‌ها به همان کارهای قبلی ادامه می‌دهند. دارند حقوقمان را از ما دریغ می‌کنند. آن‌ها باید فضای بیشتری به ما بدهند.»

۱۳۹۴/۵/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...