نسخه چاپی

عوارض خطرناك نوشابه

جالب است بدانید كالری نوشابه آنقدر بالا است كه برای سوزاندن یك لیوان كالری نوشابه باید چهار كیلومتر بدوید.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه مصرف نوشابه‌های گاز دار در سفره خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده است و مصرف آن به میزان قابل توجهی افرایش یافته است.

کارخانه‌های تولید کننده‌ی نوشابه در حال حاضر بزرگترین مصرف کنندگان قند تصویر شده هستند.

چرا که در تولید این نوشیدنی مقدار زیادی قند به کار می‌رود.

مصرف زیاد قند باعث بالا رفتن انسولین خون می‌شود، همچنین باعث افزایش فشار خون و کلسترول، بروز بیماری‌های قلبی- چاقی و پیری زودرس می ‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده نوشابه‌های گاز دار علاوه بر موارد ذکر شده پوکی استخوان و پوسیدگی دندان هم می‌شوند.

مصرف این نوشیدنی که روز به روز هم با کاهش قیمت رو به رو است به دلیل کالری فراوان اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات ، پروتئین و سایر مواد معدنی مغذی کاهش می‌دهد.

دکتر صفوی در خصوص میزان قند مضر در نوشابه‌های گازدار می‌گوید: هر نوشابه حاوی ۱۲ درصد قند است و هر گرم قند دارای ۴ کیلوکالری می‌‌باشد.

وی پیرامون نحوه از بین رفتن این میزان کالری در بدن افزود: با انجام ورزش‌ پیاده روی حدود ۵ کیلوکالری سوزانده می‌شود، یعنی به طور میانگین در هر یک دقیقه پیاده روی حدود ۵ کیلوکالری سوزانده می‌شود. پس برای سوزاندن این نوشابه احتیاج به ۱۲ دقیقه پیاده روی داریم.

این متخصص تغذیه به عوارض مواد تشکیل دهنده نوشابه نظیر کافئین اشاره کرد و اظهار کرد: کافئین باعث از بین رفتن آرامش و ایجاد حس اضطراب در فرد می‌شود. همچنین موجب افزایش فشار خون،‌ضربان نامنظم و تپش بالای قلب و بالا رفتن کلسترول خون می‌شود.

وی افزود: کافئین موجود در نوشابه‌های گاز دار علاوه بر موارد ذکر شده منجر به سوزاندن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در بدن شده و می‌تواند عاملی برای بروز سرطان و ایجاد مشکلات متعدد در طی دوران بارداری در زنان باشد.

صفوی در ادامه به اختلال در جذب کلسیم توسط این نوشیدنی اشاره کرد و تصریح کرد: افرادی که به مصرف این نوشیدنی روی می‌آورند مصرف شیر و فرآورده‌های مشابه آن را در سبد غذایی خود کاهش می‌دهند. همین امر باعث می‌شود افرادی که این نوشابه ها را به میزان زیاد مصرف می‌کنند نسبت به سایر افرادی که مقدار مصرف آن‌ها کمتر است، بیشتر دچار کمبود کلسیم گردند.

وی تاکید کرد: این مشکل به ویژه برای دختران جوان که احتیاج زیادی به جذب کلسیم دارند می‌تواند مشکل آفرین باشد.هر نوشابه معادل ۱۰ قاشق شکر، ۵۵ تا ۳۰ میلی گرم کافئین است و سرشار از رنگ های مصنوعی خصوصا نوشابه‌های مشکی است. مواد افزودنی مضر که داخل نوشابه وجود دارند فاقد ارزش غذایی بوده و مصرف آن شدیدا نگران کننده است.

صفوی با بیان اینکه دلستر به دلیل قند و کالری کمتر و پروتئین موجود در آن می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی گاز دار مصرف شود، گفت: نوشابه‌های گاز دار (انواع کولا) یکی از مهمترین موادی هستندکه باعث تولید سنگ کلیه می‌شود.

این متخصص تغذیه در پایان پیرامون بهترین جایگزین نوشابه‌ در سبد غذایی خاطر نشان کرد: دوغ به دلیل داشتن کلسیم جهت کاهش پوکی استخوان خصوصا در زنان می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی در هنگام خوردن غذا مورد استفاده قرار گیرد.

صفوی در پایان به مصرف بالای نوشابه‌های گاز دار اشاره کرد و عنوان کرد: مصرف نوشابه‌های انرژی زا به دلیل کافئین بالا بسیار خطرناک است و اثرات سوء بسیار بالایی دارد و می‌تواند عامل اصلی برای بروز بسیاری از بیماریها باشد.

۱۳۹۴/۵/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...