نسخه چاپی

بحران آب در كشور جدی است

عکس خبري - بحران آب در کشور جدي است

وزیر نیرو گفت: بحران آب در كشور جدی و پیچیده است اما حل آن امكان پذیر و نیازمند همكاری و همدلی قوای سه گانه و دستگاه های مختلف است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان صبح شنبه در نخستین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در تالار آبگینه شرکت آبفای استان تهران، اظهار داشت: بحران آب در کشور جدی و اصلی ترین چالش کشور است.
وی گفت: به رغم این مسئله حل این مشکل پیچیده و چند وجهی امکان پذیر است و تجربه کشورهای مختلف که با همین مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند نشان داد با هدف گذاری درست و اقدام به موقع می توان بر این بحران غلبه کرد.
چیت چیان تصریح کرد: یقینا حل این موضوع نیازمند هماهنگی، همکاری و همدلی بین دستگاه های مختلف و قوای سه گانه است.
وی در ادامه با اشاره به علائم بحران آب در کشور، افزود: نگاهی به وضعیت منابع آب زیرزمینی در این سال ها حاکی از اضافه برداشت شش میلیارد مترمکعبی در سال از میزان آب های زیرزمینی است که تجدید می شود.
وی ادامه داد: سالانه 1200 کیلومتر کف شکنی، شور شدن آب ها، اضافه شدن عمق چاه ها، خشک شدن باغات و اراضی زراعی، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، خشک شدن و یا کاهش روان آب های رودخانه های کشور همگی از جمله شواهد علنی افزایش بحران آب است.
وزیر نیرو به طور نمونه با اشاره به احداث سد کرخه، تصریح کرد: پیش بینی می شد با احداث این سد 7 میلیارد مترمکعب ذخیره آب اتفاق بیافتد که البته هیچگاه این میزان به 5 میلیارد مترمکعب نیز نرسید.
وی بیان داشت: میزان ذخیره آبی این سد در سال گذشته 1.9 میلیارد مترمکعب و امسال فقط 1.1 میلیارد مترمکعب بوده و نیروگاه پشت این سد حتی یک کیلو وات ساعت برق نتوانسته تولید کند.
وی در ادامه عامل چهارم بحران منابع آب کشور را کاهش کیفیت منابع آب برشمرد و گفت: به طور نمونه در استان کرمان غالب آب های زیرزمینی دچار مشکل شده، رودخانه کارون دچار افت کیفیت بسیار شدید شده بطوری که شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر امکان استفاده از آب کارون برایشان به حداقل رسیده و وزارت نیرو مجبور به اجرای خط انتقال آب از کرخه برای تامین آب شرب مردم این شهرها شده است.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...