نسخه چاپی

موج ساخت و ساز در بخش ویلایی شهرك غرب

گروهی از مشاوران املاك منطقه شهرك غرب دلیل تخریب و نوسازی ویلاهای این منطقه را افزایش چند برابری قیمت ویلاهای نوسازی می دانند. ویلای قدیمی كه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد قیمت گذاری می شود پس از نوسازی بین ۴۰ تا ۶۵ میلیارد تومان ارزش خواهند داشت.

به گزارش نما به نقل از افکارخبر، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره روند جدید ساخت وساز در شهرک غرب گفت: تمامی مجموعه ویلانشین شهرک غرب در پهنه R۲۳۱ یعنی بافت ارزشمند مسکونی معاصر قرار دارد و آنجا صدور مجوز ساخت وسازهای بیش از دو طبقه برخلاف قوانین است و شهرداری تهران نیز تاکنون این سیاست را دنبال کرده و شورا نیز بر این روند نظارت داشته است.
او ادامه داد: اتفاق خاصی در این منطقه رخ نداده است به جز پروژه ایران زمین که با تدبیر شورای عالی شهرسازی متوقف شد.

سالاری در خصوص اینکه تخفیف ویلاهایی که هنوز عمرمفید خود را طی نکرده اند اظهار کرد: یکی از مشکلات شهر تهران این است که به یک کارگاه بزرگ و گسترده ساختمانی تبدیل شده و به طور شبانه روزی آرامش و آسایش شهروندان را گرفته است.

این عضو شورای شهر افزود: بسازوبفروش ها در حال تخریب سرمایه های ملی کشور هستند که در جلسه اخیر کمیسیون ماده پنج قرار شد لایحه تمهیدات شهرسازی برای حفظ ساختمان هایی که هنوز عمر مفیدشان را طی نکرده اند هر چه زودتر در شورا نهایی شوند.

او یکی از موانعی که برای عدم تخریب ساختمان های نوساز دراین لایحه پیش بینی شده تعرفه بالای عوارض صدور پروانه برای آنها دانست و گفت: عوارض قابل توجهی از مالکان بناهای با عمر پائین و قصد تخریب و نوسازی دارند گرفته خواهد شد اما این شرط کافی نیست ما نیاز به یک قانون ملی در این زمینه داریم و مجلس باید تمهیداتی برای این نوع ساختمان ها بیاندیشد چراکه دریافت عوارض زیاد نمی تواند حکم بازدارندگی داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورا دلیل موج تخریب و نوسازی در منطقه ویلانشین شهرک غرب را ارزش افزوده نوسازی در این منطقه عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت زمین و ارزش افزوده ای که ساخت وساز در این سال ها داشته سبب شده سرمایه گذاران بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کنند و شاهد تخریب ویلاها و افزایش ساخت وساز در این منطقه باشیم.

گروهی از مشاوران املاک منطقه شهرک غرب دلیل تخریب و نوسازی ویلاهای این منطقه را افزایش چند برابری قیمت ویلاهای نوسازی می دانند. ویلای قدیمی که بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد قیمت گذاری می شود پس از نوسازی بین ۴۰ تا ۶۵ میلیارد تومان ارزش خواهند داشت.

این فعالان بازار مسکن در شهرک غرب معتقد هستند قیمت ویلا در مناطق مختلف شهرک غرب متفاوت است و ممکن است یک وچه با کوچه دیگر چنین میلیارد تومان تفاوت قیمت داشته باشد.
محمدمهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز درباره روند نوسازی در محدوده شهرک غرب گفت: در شهرک غرب باید هر ساخت وسازی براساس ضوابط پهنه انجام شود البته برخی از ساخت وسازها که مجوز کمیسیون ماده پنج را دارد برخلاف ضوابط پهنه انجام می شوند به همین دلیل در ظاهر تخلفی انجام نشده اما ضوابط طرح تفصیلی رعایت نشده است و در این مزنیه کمیسیون ماده پنج توجیه خود را دارند .

او ادامه داد: کمیسیون ماده پنج براساس طرح توجیهی که برای ملک می آورند مانند هتل سازی و مجتمع تجاری خاص ارزش افزوده برای ملک تعریف می کنند.

تندگویان با تاکید بر اینکه در حال حاضر به شکل جزیره ای در منطقه شهرک غرب ساخت وسازهایی مشابه پروژه ایران زمین در حال انجام است، تصریح کرد: تغییرات جزیره ای در شهرک غرب رخ داده است اما خود ساکنان منطقه هم به راحتی اجازه نمی دهند بافت آن تغییر کند.
او در خصوص موج نوسازی در شهرک غرب با وجود تاکید بر حفاظت این ویلاها از تخدریب و نوسازی گفت: اگر ضوابط پهنه رعایت شود نمی توان جلوی نوسازی را گرفت و حقوق مالکانه افراد را نفی کرد البته ساخت وسازهایی که در این منطقه برخلاف ضوابط پهنه است تهدیدی برای منطقه محسوب می شود و شورای شهر نیز با آن مخالف است.

مجیدغمامی کارشناس ارشد شهرسازی و معماری معتقد است: مشکل موج جدید ساخت وسازهای منطقه شهرک غرب تمام مناطق پایتخت را دامن گیر کرده است. چراکه در شهر تهران شهرداری برای تامین درآمد اداره شهر که به ساخت وساز وابسته است هر منطقه ای که پتانسیل ساخت وساز را داشته باشد مجوزهای لازم را صادر می کند مگر مناطقی که دیگر امکان تغییر کاربری برای آنها وجود نداشته باشد همچون پارک ملت یا بهشت زهرا وگرنه زمینی که در بر خیابان ولیعصر است و شهرداری می تواند آن را حداقل متری ۴۰ میلیون تومان بفروشد چرا باید هزینه نگهداری و آبیاری درختان آن را بدهد.


او افزود: زمانی که شهرک غرب احداث شد با یک ایده و براساس سبک شهرسازی خاص بود. مجتمع های مسکونی آن همچون حافظ و سعدی مشخص بود، خانه های ویلایی آن هم براساس همان مجتمع ها ساخته شد یک ترکیب و طراحی که براساس یک اصول تعریف شده بود اما حالا به دلیل گسترش موج شهرفروشی و زمین این منطقه ارزش بیشتری پیدا کرده است دیگر وجود چنین ویلاهایی از نظر مدیریت شهری دراین منطقه صرفه اقتصادی ندارد.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...