نسخه چاپی

بدهی 8000 میلیاردی كارفرمایان به تامین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینكه روحانیون و مبلغان دینی از افراد معتمد جامعه هستند، گفت: روحانیون و مبلغان دینی در اطلاع رسانی مفاهیم تأمین اجتماعی به مردم نقش اساسی دارند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، سید تقی نوربخش در اولین نشست مشترک ائمه جمعه استان تهران با مدیران سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی 40 میلیون و 239 هزار نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است.

وی با اشاره به تعداد بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی افزود: بیمه شدگان اصلی تأمین اجتماعی 12 میلیون و 400 هزار نفر هستند که همراه با اعضای خانواده به 35 میلیون نفر می‌رسند. مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی نیز 2 میلیون و 700 هزار نفر هستند که همراه با اعضای خانواده بالغ بر 5 میلیون نفر هستند.

نوربخش اظهار کرد: حدود 4 میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت 12 میلیون و 400 هزار نفری بیمه شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی از اقشار محروم و اصناف کم درآمد کشور هستند.

وی با اشاره به خدمت رسانی سازمان تأمین اجتماعی به طلاب گفت: این سازمان افتخار دارد که به بیش از 100 هزار نفر از طلاب و علمای دینی خدمات ارائه می کند.

نوربخش با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر در همه جای دنیا توسط کارفرمایان و برای افزایش امنیت و آسایش خاطر کارگران ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: مهمترین تولید سازمان تأمین اجتماعی، امنیت اجتماعی است و به نیروی کار آسودگی خاطری می بخشد که در هنگام بازنشستگی می‌تواند از خدمات این سازمان بهره‌مند شود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه به بیان تاریخچه شکل گیری این سازمان پرداخت و گفت: اولین سنگ بنای بیمه‌ها در کشور در سال 1318 برای کارگران راه‌آهن گذاشته و در سال 1332 صندوق بیمه‌های اجتماعی کارگری ایجاد و در سال 1354 نیز به سازمان تأمین اجتماعی تبدیل شد.

وی افزود: بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی از طریق مراکز درمانی ملکی شامل 80 بیمارستان و 350 مرکز درمانی در سراسر کشور به خدمت رسانی مشغولند و خدمات این مراکز برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی کاملاً رایگان است.

نوربخش افزود: مسیر دوم ارائه خدمات درمانی نیز خرید خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد است که با 45 هزار مرکز درمانی در سراسر کشور طرف قرار دادهستیم.

وی با بیان اینکه مکانیزم تأمین مالی تأمین اجتماعی بر اساس مشارکت بیمه شدگان و کارفرمایان است، تأکید کرد: از حق بیمه‌ دریافتی که شامل 30 درصد حقوق و دستمزد افراد است 20 درصد توسط کارفرما، 7 درصد توسط کارگر و 3 درصد نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

نوربخش ادامه داد: فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در کشور بر اساس مدل مزایای تعریف شده طراحی شده است که منجر به ارائه خدمات بین نسلی می‌شود. در این مدل سازمان بیمه گر برای حفظ و افزایش ارزش دارایی‌ها و ذخایر بیمه شدگان اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و در کنار سازمان بیمه‌گر نهادهای اقتصادی نیز شکل می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: دردولت تدبیر و امید طی 2 سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی برای ارتقاء خدمات سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: طی دو سال‌ متوالی92 و 93 حقوق بازنشستگان 25 درصد افزایش یافت و براین اساس پایه حقوق مستمری بگیران در مدت 2 سال 50 درصد ارتقاء یافت تا جبران مافات افزایش‌های اندک سال‌های قبل باشد.

نوربخش اظهار کرد: در حوزه درمان نیز با اجرای طرح تحول سلامت شاهد ارتقاء خدمات درمانی هستیم و در این حوزه نیز سازمان تأمین اجتماعی در تأمین منابع نقش بسیار مهمی داشته است.

وی با بیان اینکه با کاهش قیمت نفت و افت درآمد دولت و از طرف دیگر فشارهای تحریمی حداکثری براقتصاد کشور متحمل شد، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نبرد تمام عیار اقتصادی در سنگر اول مقاومت قرار گرفت و حامی و پشتیبان تولید کنندگان و بخش مولد اقتصاد بود.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این فشارهای اقتصادی بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز اثرگذار بود و کارفرمایان به عنوان تأمین کنندگان بخش اصلی منابع تأمین اجتماعی با مشکلاتی مواجه بودند.

نوربخش با بیان اینکه در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی حدود 8 هزار میلیارد تومان مطالبات قطعی از کارفرمایان دارد، تأکید کرد: با وجود برخورداری از اختیارات قانونی برای وصول این مطالبات؛ سعی می‌شود تا با همکاری و تعامل مناسب نسبت به وصول مطالبات اقدام کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که فعالیت بنگاه‌های تولیدی با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تا کنون در هر ماه 4 هزار میلیارد تومان برای ارائه خدمات هزینه می‌کند که این منابع بدون اتکاء به منابع دولتی و بودجه عمومی کشور تأمین و پرداخت می‌شود.

وی گفت: بودجه سال جاری سازمان تأمین اجتماعی 59 هزار و 800 میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه 180 هزار میلیارد تومانی دولت می بینیم که معادل حدود یک سوم بودجه کل کشور است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خاطر نشان کرد: ما به وظیفه اصلی خود در ایجاد امنیت خاطر برای بیمه شدگان جامعه عمل می‌کنیم و همکاران ما با تمام توان در واحدهای اجرایی مشغول خدمت به بیمه شدگان و مستمری بگیران هستند.

وی با اشاره به مشارکت سازمان تأمین اجتماعی در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: طی یک سال و نیم گذشته کارگروه‌هایی شکل گرفته است تا بتوانیم بر این برنامه تأثیرگذار باشیم. در رابطه با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نیز در حال همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم.

نوربخش گفت: سازمان تأمین اجتماعی با تمامی آحاد جامعه در ارتباط است و روحانیون معظم که مورد اعتماد جامعه هستند می‌توانند یاریگر سازمان تأمین اجتماعی باشند و این همکاری می‌تواند موجب خیر و برکت و خدمت به اقشار محروم جامعه باشد.

وی گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق تربیون‌های نماز جمعه خیر و برکت زیادی برای سازمان تأمین اجتماعی خواهد داشت.

۱۳۹۴/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...