نسخه چاپی

شهرداری تهران چقدر از دولت طلبكار است؟

عکس خبري -شهرداري تهران چقدر از دولت طلبکار است؟

بدهی های شهرداری هنگفت است. عضو شورای شهر می گوید شهرداری تهران از دولت ۵۶ هزار میلیارد تومان طلبكار است كه به گفته حناچی شهردار سابق ۳۰ هزار میلیارد از این بدهی‌ها قطعی است.


به گزارش نما، یکی از معضلات اساسی کلان‌شهر تهران بدهی‌های هنگفت شهر است. در چهار سال گذشته میزان بدهی‌ها در شهرداری با توجه به اینکه پروژه عمرانی خاصی هم در شهر اجرا نشد، رشد زیادی پیدا کرد.

همچنین در دوره قبل بودجه شهرداری رشد چشمگیری داشته است. البته اعضای شورای ششم شهر تهران اعلام کردند که بعد از بررسی‌های لازم خواهند گفت که چه میزان شهر بدهی داشته و پول‌ها در کجا و چطور هزینه شده است؟ شهر بیش از ۸۰ هزار میلیارد بدهی دارد و باید مطالبات و بدهی‌ها شفاف شود.

زاکانی:به لطف الهی پروژه‌های خیلی بزرگ را هم اجرا می‌کنیم

علیرضا زاکانی شهردار تهران در خصوص مطالبات و بدهی‌های شهرداری می‌گوید: باید مطالبات و بدهی‌ها شفاف شوند. رقم بدهی‌ها هم اگر وحشتناک باشد می‌توان شهر را اداره کرد و به لطف الهی پروژه‌های خیلی بزرگ را هم اجرا می‌کنیم.

وی به اولویت‌های خود در اجرای پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: کل پروژه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در دست بررسی است.

باید مطالبات و بدهی‌ها شفاف شوند

زاکانی ادامه داد: همه کارها در قالب معاونت‌ها و کارگروه‌های مختلف بررسی می‌شوند.

وی در خصوص بدهی‌های شهرداری گفت: باید مطالبات و بدهی‌ها شفاف شوند و در خصوص چگونگی پرداخت آن نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظر کرد.

از دوره قبل مدیریت شهری، عددهای متفاوتی در خصوص بدهی‌های شهرداری مطرح می‌شود. البته شهرداری طلب‌های زیادی هم از دولت دارد.

عمده بدهی‌های شهرداری به بانک‌هاست/ ۴ هزار میلیارد تومان شهرداری تهران به تأمین اجتماعی بدهی دارد

احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: عمده بدهی‌های شهرداری به بانک‌هاست که مربوط به اصل وام و سودهای وام است که مبلغی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۴ هزار میلیارد تومان شهرداری تهران به تأمین اجتماعی بدهی دارد، اما از سوی دیگر شهرداری تهران در برخی از موارد مدعی است که از تأمین اجتماعی طلب مالی دارد. به همین دلیل است که زاکانی شهردار تهران در نامه‌ای به وزیر رفاه خواستار شد که تا چهارماه تأمین اجتماعی نسبت به مسدود کردن حساب‌های شهرداری اقدامی نکند.

صادقی در خصوص طلب شهرداری از دولت گفت: شهرداری تهران از دولت ۵۶ هزار میلیارد تومان طلبکار است که به گفته حناچی شهردار سابق ۳۰ هزار میلیارد از این بدهی‌ها قطعی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تأکید کرد: نظر مدیریت شهری این است که این مبلغ با بدهی‌های شهرداری تهاتر شود تا بدهی‌ها به صفر برسد. این موضوعی است که شهردار تهران به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

مدیران سابق شهری مدام تأکید می‌کردند که شهر بدهکار تحویل گرفته‌اند، این در حالی است که معاونین قالیباف شهردار اسبق بارها اعلام کرده است که رقم بدهی‌های اعلامی از سوی مدیریت پنجم عددی نیست که آنها براساس اسناد و مدارک اعلام کرده‌اند و تأکید داشتند که حسابرس‌های قسم‌خورده، بدهی شهرداری را مشخص کرده‌اند.

چمران:در دوره چهارم مدیریت شهری هر سال حسابرسی می‌کردیم

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره گفت: اینکه از هر دوره بدهی برای دوره قبل بماند عادی است. درحال حاضر برخی از وزارتخانه‌ها هم بدهی دارند. البته باید بدهی‌ها پرداخت شوند. ما در دوره چهارم مدیریت شهری هر سال حسابرسی می‌کردیم و بدهی‌ها تسویه می‌شد. مصوباتی هم در این زمینه داشتیم.

در دوره چهارم وقتی شهر را تحویل دادیم۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود و در آن سالها معاون وقت مالی جدولی را می‌آوردو ما بدهی‌ها را پرداخت می کردیم. وقتی که شهرداری را در دوره چهارم تحویل مدیریت پنجم دادیم، ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشتیم. این را بگویم که حسابرس‌های قسم‌خورده آن را بررسی کردند، اما بعد از آن مدام رقم‌های بدهی‌ها تغییر کرد و آنها بدهی‌های چهار سال آینده را هم حساب کردند.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: ما در گذشته اگر بدهی داشتیم، کار عمرانی انجام می‌دادیم و بهره‌وری را افزایش دادیم، اما در دوره پنجم کار عمرانی صورت نگرفت و بدهی‌ها هم هر روز بالاتر رفته است، این در حالی است که درآمدهای شهرداری در دوره پنجم محقق شده ولی بدهی‌ها پرداخت نشده و کار عمرانی صورت نگرفته، لابد فقط حقوق داده‌اند.

چمران تأکید کرد: ما در دوره چهارم اعتقاد داشتیم اگر قرض کنیم و پروژه‌ای را بسازیم به نفع مردم است، چرا که مردم زودتر از امکانات بهره‌مند می‌شوند و از سوی دیگر هم به دلیل تورم، برای ما مقرون به صرفه‌تر بود، چرا که اگر پروژه‌ای به تعویق می‌افتاد، سال بعد گران‌تر می‌شد.

وی تأکید کرد: باید بدهی‌ها حدی داشته باشند و همچنین پرداخت شوند، اما در حال حاضر با توجه به اینکه بدهی‌ها پرداخت نشده، وضعیت خوب نیست.

نگاه شهردار جدید پایتخت به موضوع بدهی‌ها و مطالبات مثبت است و اعلام کرده اند در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر می‌گوید: میزان بدهی‌های شهرداری اعلام شده که البته این موضوع نیاز به بررسی دقیق و جامع دارد و حتماً اگر ارزیابی‌های دقیق انجام گیرد، میزان بدهی‌ها احتمالا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابند، چرا که میزان بدهی‌ها به بانک‌ها و سودهایی که باید شهرداری بپردازد کاملاً مشخص است.

وی تأکید کرد: شهردار جدید پایتخت به موضوع بدهی‌ها و مطالبات نگاه مثبتی دارد.

وی در خصوص مطالبات شهرداری از دولت هم گفت: شهردار سابق اعلام کرد که ۵۳ هزار میلیارد از دولت طلب دارد و ۳۰ هزار میلیارد آن قطعی است و این میزان در حد ۵۰ درصد بودجه سالیانه شهرداری است، لذا در صورت تحقق این مطالبات می‌توان شاهد موفقیت و تسریع در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف بود.

قوانین بر زمین مانده بسیاری در حوزه حمل و نقل داریم

دولت باید در زمینه حمل و نقل عمومی به وظایف خود عمل و براساس قانون بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت کند، اما در ادوار گذشته این کار به درستی انجام نشده است. سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: ما قوانین بر زمین مانده بسیاری در حوزه حمل و نقل داریم که دولت در روند اجرای آن موظف به پرداخت مبالغی به شهرداری است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از سامانه‌های ریلی، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، جرائم راهنمایی و رانندگی و... را داریم. در این قوانین دولت مکلف به پرداخت سهم خود در مدیریت حوزه حمل و نقل است. البته بدهی‌های دولت به شهرداری قدمت چندین ساله دارد که باید دولت مطالبات خود را بپردازد.

تشکری هاشمی به وضعیت ناوگان ریلی در حال حاضر اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از ناوگان نیازمند تعمیر است و باید اورهال شود و باید برای انجام این کارها اعتبار داشته باشیم.

براساس این گزارش، بدهی‌های شهرداری تهران زیاد است. شهر بدهکار است، اما شهردار تهران معتقد است که برای این امر برنامه‌ریزی لازم صورت خواهد گرفت و پروژه‌های جدیدی هم در شهر آغاز می‌شود. در ادوار گذشته دولت به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی کمک نکرده است و بدهی زیادی به شهر و شهروندان دارد. حال باید دید در دولت جدید، مسوولین دیون خود را به شهر پرداخت می‌کند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...