نسخه چاپی

۵۰ نماینده مجلس به كمپین «طبیب تورم» پیوستند

50 نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ماجرای استیضاح علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی سخن گفتند.

به گزارش نما، وزیری که با ۲۷۴ رای بالاترین رای اعتماد را در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی از مجلس می‌گیرد، اولین کارت زرد کابینه دولت یازدهم در اولین دور وزارتش را هم از آن خود می‌کند. امروز این وزیر که چندین اولین را در کارنامه دارد، در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد.

حال نمایندگان قصد دارند کلان‌ترین بخش اقتصادی کشور را با استیضاح و شاید تغییر متصدی به چالش بکشند؛ چالشی که هنوز نتایج مثبت و منفی آن در ابهام قرار دارد و اینکه مجلس با «آقای ضد تورم» چه باید بکند؟ مورد سئوال است؛ پرسشی که نمایندگان مردم در خانه ملت باید با دقت مسایل اقتصادی را رصد کنند و بعد تصمیم بگیرند. آیا نمایندگان نباید نگران پس از استیضاح شاگرد اول کابینه تدبیر و امید باشند؟

برهمین اساس، ۵۰ نماینده مجلس با اظهار نظرهایی به بررسی عملکرد علی طیب نیا در وزارت اقتصاد پرداختند.

وزیری که با ۲۷۴ رای بالاترین رای اعتماد را در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی از مجلس می‌گیرد، اولین کارت زرد کابینه دولت یازدهم در اولین دور وزارتش را هم از آن خود می‌کند. امروز این وزیر که چندین اولین را در کارنامه دارد، در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد.


وزیری که با ۲۷۴ رای بالاترین رای اعتماد را در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی از مجلس می‌گیرد، اولین کارت زرد کابینه دولت یازدهم در اولین دور وزارتش را هم از آن خود می‌کند. امروز این وزیر که چندین اولین را در کارنامه دارد، در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد.


وزیری که با ۲۷۴ رای بالاترین رای اعتماد را در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی از مجلس می‌گیرد، اولین کارت زرد کابینه دولت یازدهم در اولین دور وزارتش را هم از آن خود می‌کند. امروز این وزیر که چندین اولین را در کارنامه دارد، در آستانه استیضاح قرار می‌گیرد.



*منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی، می گوید: اگرچه استیضاح حق نمایندگان است و بر اساس شرح وظایف تذکر می دهند اما باید توجه داشته باشیم که آیا این استیضاح ها تخصصی است و یا به صورت جریانی به وجود آمده است. گاهی جناح ها و جریان ها استیضاح را مطرح می کنند و این موضوع ربطی به عملکرد وزیر ندارد. او تصریح کرد: با توجه به اینکه یک وزیر با بالاترین رای وارد می شود و درمدت دوسال دو کارت می گیرد و استیضاح مطرح می شود این موضوع معنا دار است. باید دید سوالاتی که پرسیده شده در راستای شرح وظایف وی بوده یا خیر؟ منصوری آرانی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکلی که اقتصاد کشور با آن روبروست این است که اقتصاد توام با رکود را از دولت قبل تحویل گرفته با یک بانک مرکزی و هزاران میلیارد وام هایی که داده شده و وام گیرنده های آن مشخص نیست. اینها میراثی است که به جا مانده است. این در حالی است که بانک مرکزی در حوزه اختیارات وزیر اقتصاد نیست و وی نمی تواند سیاست خود را در بانک ها اعمال کند. بدیهی است که بزرگترین مشکل در دوران دولت جدید و آغاز آن بحث اقتصادی بوده.طبیعی است که در شرایط بسیار سختی قرار داریم. به نظر می رسد استیضاح و سوالات قبل در راستای واقعیت ها نبوده و نیست. او در پایان افزود: اگر چه به همه همکاران احترام می گذارم اما با توجه به شرایط موجود به صلاح نیست که وزیر اقتصاد در مسیر استیضاح قرار گیرد.

*محمد ابراهیم محبی گفت: جناب طیب نیا فردی شناخته شده شده در مجلس است. وی به لحاظ داشتن شخصیت علمی و توانایی‌های مدیریتی، فردی قوی محسوب می شود. طیب نیا رای تاریخی کسب کرد . متاسفانه وزیر قربانی برنامه هایی شد که باید آن را در دل وزارت خانه جستجو کرد.او ادامه داد:فکر می کنم طیب نیا باید معاونین خود تغییر می داد و تیم خود را به هم می زد . همانطور که تا به امروز نشان داد فرد توانا و قابلی است اما تیم زیر مجموعه آسیبی بود که هزینه آن را وزیر اقتصاد پس داد.وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد درگیر مسائل متعددی است از جمله مشکلات قانونی که باید اصلاح شود . ارتباط با بانک مرکزی قسمت دوم از مشکلات اصلی است که جناب طیب نیا با آن دسته و پنجه نرم کردند. او در پایان گفت:دکتر طیب نیا فردی متشخص و از لحاظ علمی فردی پخته و صاحب نظر است.

* شهلا میرگلوی بیات اظهار داشت: مجلس همکاری لازم را با وزرای دکتر روحانی داشته است. در این شرایط هر فرد دیگری به جای دکتر طیب نیا بیاید وضعیت بهتر نخواهد شد. عضو گکمیسیون بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: هر وزیری که می‌رود و وزیر دیگری به جای او می آید فقط یکسال طول می کشد که با حوزه مدیریتی خود آشنا شود. یکسال این حوزه مدیریتی راکد می شود، اگر یک مقداری شیوه مدیریتی بیشتر تلاش کنند اصلا نیازی به استیضاح دیده نمی شود.

*صفر نعیمی رز عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید: وزیر اقتصاد استیضاح نمی شوند و صرف اینکه وزیر دو کارت زرد دریافت کند دال بر این نیست که او استیضاح شود. عملکرد وزیر اقتصاد در حد توانایی وی مثبت بوده و تا کنون موفق عمل کرده است. دولت آقای روحانی با انتخاب وزرای شایسته، کارآمد و باتدبیر تا کنون موفق بوده است و به عنوان دولت اعتدال و امید نامیده شده که به حق جامعه امید داده شده و مدیریت خوبی را اعمال کرده و این بی انصافی است که در خصوص استیضاح به بحث بنشینیم. سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره بر تعامل قوا( مققنه ، مجریه، قضائیه) تاکید داشتند . خصوصا ایشان فرمودند که قوه مقننه و مجریه در رابطه تنگاتنگ با هم هستند و باید در کنار یکدیگر به اصلاح امور بپردازند. او در پایان گفت: استیضاحی وجود نخواهد داشت، اگر هم باشد با اقلیت مجلس روبه روست که اقلیت نیز کار به جایی نخواهد برد.

*سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی می گوید: با توجه به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور مباحث اقتصادی است چه در ارتباط با بنگاه های صنعتی و تولیدی و چه بانک ها، تمامی این مسائل اقتصادی به وزارت اقتصاد برمی‌گردد.

او تصریح کرد: مسائل بانک ها مشکلاتی را به وجود آورده که به تبع آن فشارهایی را به صنعت گران،تولیدکنندگان و کشاورزان وارد کرده که باعث شده فشار نمایندگان به وزیر القا شود و موجب طرح سوال از وزیر شود . سوالات نمایندگان منجر به گرفتن سه کارت زرد وزیر اقتصاد شد، به رغم اینکه در طول تاریخ انقلاب بالاترین رای را وزیر اقتصاد از نمایندگان دریافت کرد. رای اعتمادی که او گرفت هیچ وزیری در طول تاریخ انقلاب نداشته. سه کارت زرد به منزله استیضاح نیست اما مطرح می شود.

او خاطرنشان کرد: دکتر طیب نیا فردی اقتصاد دان و هم از نظر علمی و عملیاتی فرد توانمندی است. در برخی موارد زیر مجموعه باعث می شود چنین مشکلی پیش آید و عملکرد وزیر زیر سوال می رود.

او تصریح کرد: وزیر در برخی موارد نمی تواند خیلی نقش آفرین باشد مانند مسائل بانک مرکزی و... . درست است که وزرات اقتصاد مسئول معاونت بانک ها در وزارت اقتصاد است اما قانونی که در رابطه با بانک مرکزی است این است که وزیر چندان دخل و تصرفی در آن ندارد و زیر مجموعه باید اصلاح شود. موسوی لارگانی در پایان اذعان داشت: انشاالله نمایندگان رایزنی می کنند که بحث استیضاح مطرح نشود و نمایندگان با رای بالا وزیر را ابقا کنند .

*عطا اله حکیمی پاسخ به پرسش با خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به اینکه وزیر اقتصاد در طول تاریخ وزرا از بالاترین میزان آرا ر میان وزرای دیگر برخوردار بودند چرا در حال حاضر استیضاح وی مطرح است، می گوید: به نظر می رسد که تعامل نزدیکی بین دولت و مجلس وجود ندارد. شرایط سخت و بحران اقتصادی باعث شد که دوستان ما در دولت به این فکر بیفتند که از طریق مالیات بودجه کشور را تامین کنند در حالی که در نحوه اجرای آن بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد. عضو کمیسیون اقتصادی افزود: بخشی که باید مالیات پرداخت کنند،طفره می روند. از سوی دیگر مالیات برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه با نرخ چند برابری افزایش یافته. او در پایان خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد نسبت به وزرای دیگر عملکرد خوبی داشته است منتها شرایط کشور به گونه ای بوده که نمی توان بهتر از این عمل کرد.

*محمد علی مددی گفت: انصافا وزیر اقتصاد در حوزه کاری خود سفت و سخت به مشکلات می پردازد و کارهای بسیار مثبتی در مدت وزارت خود انجام داده است. تک تک نمایندگان از عملکرد وی راضی هستند. عضو کمیسیون اقتصادی افزود: در کنترل تورم و حفظ مسائل اقتصادی کارهای بسیار مثبتی انجام دادند. با توجه به اینکه وزیر اقتصاد وزیری برنامه دار و پر تلاش دولت تدبیر و امید است و کارهای شاخصی انجام داده این آرا برازنده ایشان نیست و قطعا رای نمی آورد.

*علیرضا منادی سفیدان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: بنده مخالف استیضاح هستم. در این دوره از زمان صلاح نیست که استیضاح صورت بگیرد و در تلاشیم که نمایندگان موافق استیضاح را متقاعد کنیم تا این اتفاق رخ ندهد.

**ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید: دکتر طیب نیا برای وزارت خود بالاترین رای را به خود اختصاص داد که این نشان می دهد که نمایندگان با مطالعه و آینده نگری به وی رای دادند. به این معنا که رای نمایندگان به سادگی به وزیر داده نمی‌شود و نباید به راحتی نیز رای عدم کفایت به وی داده شود.

او تصریح کرد: این تناقضات باید مورد تحلیل مجلس و دولت قرار گیرد. آن‌چیزی که در حال اتفاق است این است که یکسری مسائل بیرونی و سیاسی بر فضای مجلس حاکم شده و اینگونه مسائل را مدیریت می کند.

او با اشاره به اینکه باید منصفانه قضاوت کرد و عملکرد دولت قبل را با دولت کنونی مورد مقایسه قرار داد گفت: در دولت قبل هر روز شاهد یک موضوع اقتصادی جدید بودیم.هر مسئله در نوع خود می تواند عوامل موثر در تحلیل دو دولت باشد. در گذشته شاهد بهم ریختن نظام بانکی، بازار ارز و... بودیم. به محض ورود دولت جدید آرامش نسبی در بازار اقتصادی به وجود آمد.نکو افزود: مشکلاتی که در دولت قبل داشتیم در تیم فعلی دولت شاهد نیستیم. حرکت های خوب و رو به جلویی ازجمله در کاهش نرخ تورم که از بالای ۴۰ در صد به کمتر از ۱۰ درصد رسید. رشد اقتصادی قابل توجه در این مدت کوتاه بیانگر این است که تیم اقتصادی دولت به خوبی عمل کرده.او در پایان می‌گوید: به جای اینکه تیم اقتصادی را تشویق کنیم ؛کاری می کنیم که به نوعی یک دلهره و تشویشی بر وزیر و همکاران او ایجاد کنیم. هرچند که موفقیت ها هنوز کاملا رضایت بخش نیست اما با توجه به حذف تحریم ها و شرایط بین المللی؛ موفیقت هایی کسب شده قابل قبول است و شایسته نبود وزیری که با رای بالا به کابینه وارد شده به مرحله استیضاح برسد.

* رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی گفت:بنده یکی از مخالفان استیضاح هستم. وزیر اقتصاد فردی فعال است. باید شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیریم. ما به تازگی از تحریم ها بیرون آمدیم. او در ادامه افزود: منشا رکود تورمی که دچار آن شدیم در دوره دکتر طیب نیا اتفاق نیفتاده. اقتصاد امروز بیمار است و با گذشت چند سال حل نخواهد شد، باید شرایط این دوره را در نظر بگیریم و بعد به فکر استیضاح بیفتیم.زارع در پایان خاطرنشان کرد: طیب نیا جزو وزرای باسابقه و باتجربه است که باید به او فرصت داده شود و اتفاقات و سوالات طرح شده دلیلی بر استیضاح وی نیست.مجلس نیز به دنبال استیضاح وزیر نخواهد بود.

*عباس فلاحی باباجان گفت: در خصوص سوالات فکر می کنم دوستان قانع شدند. با توجه به اینکه پاسخ وزیر بد نبود متاسفانه فضای مجلس مکدر شد. اندیشه و توانایی وزیر بالاتر از این حرف هاست که وضعیت به سمت استیضاح برود.او خاطرنشان کرد: می توان با توضیح ها و جلساتی که در آینده تشکیل می شود موضوع را حل کرد. هئیت رئیسه هم موافق استیضاح وزیر نیستند. بنده نیز اصلا راضی به استیضاح نیستم.فلاحی تصریح کرد: دکتر طیب نیا با مسائل کلی وزارت خانه و تیم اقتصادی دولت روحانی آشنا شدند و مسائل را به خوبی درک می کنند. انصاف نیست در این دوران نقاط قوت وزیر را با ایده های خوبی که دارند کنار بگذاریم.

*محمد مهدی رهبری عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: بنده به عنوان نماینده مجلس عملکرد وی را بسیار مثبت می دانم زیرا به کارشان آگاهند و در مسائل اقتصادی موفق عمل کردند.در عین حال مصلحت نمی دانم که دکتر طیب نیا استیضاح شوند. وی فردی مسلط است. دکتر طیب نیا در خصوص امور بانکی و مالیاتی موفق عمل کرده است.رهبری ادامه داد: او در اینکه بتواند به سهم خود مسیر اقتصاد را در یک مسیر صحیحی هدایت کند و منابع را به سمت تولید و اشتغال سوق دهد موفق بوده. منتها مشکلی که وجود دارد و آقای وزیر در دوران وزارت خود با آن مواجه بوده کمبود درآمد است.در آمد منفی در سال ۹۰، ۱۱۰ میلیارد دلار بود و دولت با ۱۱۸ میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را اداره می‌کرد. این موضوع تبعاتی داشته که وضعیت اقتصادی را با مشکل رو به رو می کند و در آن نقصانی وجود می آید. مطمئنا این در عملکرد وزیر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

*آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: اقتصاد در تمام دولت ها یک متولی، برنامه ریز و سیاست گذار ندارد.در خلال صحبت های مسئولان دولتی(خصوصا افرادی که با اقتصاد سروکاردارند) اختلافاتی وجود دارد. وزیر اقتصاد از محورهای اقتصاد دولت است اما ممکن است معاون اول رئیس جمهور، مشاوران وی، بانک مرکزی و رئیس جمهور نظرات متفاوتی داشته باشند. موضوع به طور غیر مستقیم به جایی می‌رسد که ما نمی‌دانیم چه کسی مقصر است و باید پاسخگو باشد. آریایی نژاد تصریح کرد:نباید یک حوزه را مقصر دانست. شاید خود مجلس نیز در این روند مقصر باشد. یک جانبه نگری موجب مشکلات عدیده ای می شود. باید یک رشد موزون داشته باشیم.او افزود: مشکلات اقتصادی بسیار است، به طوری که هر فرد سعی دارد گناه را به گردن فرد دیگر بیندازد . باید برنامه واحد و انسجام یافته ای طراحی کرد که از یک دولت به دولت دیگر و به مجلس دیگر تغییر نکند.او در پایان تاکید داشت: در این آشفتگی هر از چندگاهی یقه یک نفر را می گیریم! علاج اساسی عمل به قانون اساسی است. باید منصفانه قضاوت کرد و هر فرد را در شرایط خود سنجید. رویکردها را باید تغییر داد زیرا با تغییر افراد مشکلی حل نخواهد شد.

*حسین آذین عضو کمیسیون اصل نود می گوید:یکی از ابزار نظارتی مجلس استیضاح است. در بخشی از مشکلاتی که وجود دارد وزیر اقتصاد مسئول نیست اما به علت اینکه از رئیس بانک مرکزی نمی‌توان سوال کرد وزیر اقتصاد نوک پیکان اقتصادی کشور قرار دارد و از او طرح سوال می شود.آذین ادامه داد: قطعا وزیر اقتصاد از لحاظ علمی فرد فرهیخته ای است. ما عملکرد وزیر اقتصاد را تایید می کنیم و مقصر را ایشان نمی دانیم بلکه خیلی از مشکلات به واسطه ساختار اقتصادی کشور به وجود آمده است. او در پایان گفت: بنده به شخصه امیدوارم استیضاح صورت نگیرد.

*محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی می گوید: طیب نیا فردی مسلط در حوزه دانشگاهی و دانا است. وی فردی مسلط در مسائل اقتصادی است و از توانایی بالایی برخوردار می باشد اما متاسفانه مجموعه وی توانمند نیستند و این موضوع به وی آسیب می زند.او ادامه داد: وزیر هر چقدر قوی باشد اما اطرافیان و مجموعه وی ناتوان باشند ضعف ها بروز می کند و در اجرا دچار مشکل خواهدشد. این موضوع سبب می شود به وزیر اخطار دهند و در مسیر استیضاح قرار گیرد.

*غلامرضا اسداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: بیشترین اخطاری که دکتر طیب نیا گرفتند مربوط به حوزه کاری عسگری، رئیس سازمان مالیاتی است. نوعا عملکرد او مربوط به این حوزه نیست و عملکرد رئیس سازمان مالیاتی غیرقابل دفاع است.اسداللهی گفت:عملکرد طیب نیا در برخی جاها عملکرد خوبی بوده که نباید نادیده گرفته شود.

*روح اله بیگی ئیلانلو عضو کمیسیون اقتصادی گفت: نظر بنده نسبت به استیضاح منفی است.وزیری که تابع قانون و فردی عالم است مصلحت نیست که در این وضعیت اقتصادی و در این برهه زمان برکنار شود. او با اشاره اینکه اقتصاد مملکت بیمار است می‌گوید: این دولت یک اقتصاد نابسامان را از دولت قبل تحویل گرفته و از طرفی تحریم ها نیز بحران های اقتصادی بیشتری را موجب شد. او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر باتوجه به توافقات و برداشتن تحریم ها فرصتی ایجاد می شود که فضای اقتصادی روی آرامش را به خود ببیند. در این موقعیت صلاح نیست که وزیر رد صلاحیت شود.

*محمد رضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مسئله استیضاح با سه کارت زرد عملی نیست زیرا مکانیزم خاص خود را دارد و باید مراحل خود را طی کند. او افزود: موضوعاتی که برای سوال از وزیر انتخاب شد موضوعاتی است که بسیاری از نمایندگان با وجود شرایط اقتصادی حاکم در جامعه از موکلین خود ( که همان مردم هستند) شنیده بودند.تابش تصریح کرد: در رابطه با موضوع پرداخت مالیات دکتر طیب نیا به درستی اشاره کردند که قانون مصوب را اجرا می کند. بنابراین قانون باید اصلاح شود و حرف او قانع کننده است. او در پایان گفت: صحبت های وزیر قانع کننده و بر مبنای قانون بود.

*احمد جباری عضو کمیسیون عمران می گوید: بنده یکی از موافقین دکتر طیب نیا هستم. او خاطرنشان کرد: خدای ناکرده سوال و استیضاح به معنی مچ گیری نیست و برای بهتر شدن اوضاع است. به هر حال بنده به عنوان موافیقین در زمان رای اعتماد به وی بودم و در حال حاضر نیز از او دفاع می کنم و وی را یک وزیر موفق می دانم. جباری در پایان تاکید کرد: در این شرایط که تحریم ها لغو شده و توافقات شکل گرفته است با توجه به اینکه وزیر اقتصاد نیز پایه اقتصادی محسوب می شود اگز این وزارت خانه به این شکل به حالت معلق دربیاید و بدون وزیر بماند به صلاح کشور و مسائل اقتصادی نیست.

محمد رضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی گفت: به دلیل ویژگی های شخصیتی و توانایی هایی که دکتر طیب نیا داشتند بیشترین میزان رای را در طول تاریخ وزرا به خود اختصاص دادند. مشکلاتی که در مدت وزرات وی وجود داشته به دو بخش تقسیم می شود که بخشی از آن کوتاهی هایی که مسئول آن وزیر اقتصد نیست اما به طور خواسته و یا ناخواسته نمایندگان از وزیر اقتصاد سوال می کنند. او خاطرنشان کرد: سوالاتی که مطرح شد تقریبا به طور مستقیم زیر نظر حوزه کاری وزیر اقتصاد نبود. (نرخ سود بانکی ) زیر نظر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی قرار دارد. بسیاری از وزارت خانه ها در بخش اقتصادی نقش ایفا می‌کنند اما به دلیل مسئولیت خاص دکتر طیب نیا از وی سوال شد.

*خانلری عضو کمیسیون آموزش و پرورش گفت: رای مثبت به وی دادم. در شرایط سنگین اقتصادی که در حال حاضر در آن قرار داریم کلیه مسئولیت مشکلات اقتصادی بر گردن دکتر طیب نیا نیست. باید از افرادی که سوال پرسیدند و موافق استیضاح هستند پرسید که آیا با رفتن این وزیر و دادن کارت زرد به وی، مسائل و مشکلات عدیده اقتصادی حل خواهد شد؟

*خسروی سهل آبادی کمیسیون آموزش و پرورش می‌گوید: معتقدم وی فردی بسیار پر تلاش فعال و دانشگاهی است و در فعالیت هایش با معیارهای علمی پیش می رود. طبیعی است ، این گونه مسائل در هر دولتی وجود دارد. او افزود: با توجه به ابهامی که در وظایف و اختیارات حوزه اقتصادی وجود دارد بحث را مشکل تر می کند. برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه کاری وزیر اقتصاد نیست و از طرفی شخص دیگری جز وزیر اقتصاد به مجلس پاسخگو نیست.

*محمد ابراهیم رضایی گفت: بنده نه موافق استیضاح وزیر و نه کارت های زرد وی هستم. در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و همه توقع دارند شرایط اقتصادی هر چه زودتر حل شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی خاطرنشان کرد: حالا در مرحله گذار قرار داریم از یک مرحله بی حساب و کتابی به مرحله برنامه های منسجم. به همین خاطر فشارهای به حق و ناحق به افرادی همچون وزیر اقتصاد وارد می شود.

او تصریح کرد: برخی از آن مربوط به جریان استانی و شهرستانی می شود که باید پیام وزیر اقتصاد را درک کرده و برنامه ها را به خوبی اجرایی کنند. علاوه بر آن مجلس ، دولت و کارشناسان باید به تعامل بیشتری بپردازند. با کارت زرد و استیضاح راه درستی طی نمی شود بلکه متضرر خواهیم شد.

رضایی افزود: در این مقطع زمانی قطعا استیضاح مصلحت نیست. از همکاران در مجلس و هئیت رئیسه می خواهم که فضایی ایجاد شود که در آن به جای تنش و کارت زرد به تعامل ختم شود. دکتر طیب نیا وزیر خوبی است همچنان که رای بالایی را به دست آورده باید از وی حمایت کرد.

*عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: به عقیده من در حال حاضر که دولت خصوصا در حوزه اقتصادی در حال فعال شدن است. همچنین سفرهای مقامات کشورهای اروپایی بیشتر شده، سطح مراودات و تعاملات اقتصادی افزایش یافته. در این موقعیت اگر وزیر اقتصاد و دارایی متزلزل شود این به نفع دولت و کشور نخواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در جاهایی ایراداتی وجود دارد که زیر ذره بین مجلس قرار گرفته اما در این شرایط صلاح نیست که نه تنها این وزیر بلکه وزرای دیگر استیضاح شوند. در موقعیتی قرار داریم و کشور در حال مذاکرات و رفع تحریم هاست باید دولت را حمایت کرد زیرا مشکلات یکی پس از دیگری در حال مرتفع شدن اند.

*جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: عوامل مختلفی در استیضاح وزیر اقتصاد دخیل است. وی شخصیتی دانشگاهی و اخلاقی است. فکر می‌کنم شرایط فعلی کشور به نوعی رقم خورده که اکثریت تعاملات بر مبنای اقتصاد است. بنابراین طبیعی است که این اتفاقات و مشکلات برای وزیر پیش آید.

*علوی سنندج عضو کمیسیون عمران می‌گوید: باید عادلانه صحبت کرد. برخی حوزه ها مربوط به مجموعه عملکرد دولت است و از حوزه اختیارات وزیر خارج است. او افزود: به طور کلی قبول دارم برخی از مشکلات به شخص وزیر مربوط نمی شود. به اعتقاد بنده معاونین چندان تمکینی به دستور وزیر ندارند. علوی تصریح کرد: بنده پاسخ وزیر را در زیر مجموعه های او نمی بینیم. در وزارت خانه های متعددی دیدم که معاونان به دستورات وزیر عمل نمی کنند. وزیر شاید عملکرد بسیار خوبی داشته باشد اما زیر مجموعه به نظر وزیر توجه نمی کنند که این اشکال بزرگی است.

*جعفری بنه خلخال عضو کمیسیون می‌گوید: وزیر اقتصاد وزیر توانمندی است اما مشکلی که وجود دارد سوالاتی که پرسیده می شود سوالات تخصصی در حوزه وزیر اقتصاد نیست. سوالاتی که پرسیده شد به شکلی پارادوکس است. وزیر با پرسیدن این سوالات عصبانی می شود. او در پایان گفت: وزیر اقتصاد از لحاظ عملکرد از وزای خوب کشور است. فکر نمی کنم مشکل عملکردی داشته باشد و برای آن استیضاح شود.

*علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران می گوید: وزیر اقتصاد بیشترین رای را آورد و این موضوع دلایل مختلفی دارد. او از شخصیت‌های برتر علمی است . خسروی خاطرنشان کرد: دکتر طیب نیا وزیر توانایی است اما تیمی که همراهش، وی را با مشکل روبه رو می کند.

*محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: در بسیاری مواقع بانک مرکزی مقصر بوده و وزیر محترم مورد سوال قرار گرفته است. بنده به شخصه با استیضاح وزیر موافق نیستم.

*رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: دکتر طیب نیا از رای بالایی برخوردار بود. اگر واقع بینانه بنگریم در طول این سالها عملکرد خوبی نیز داشته است. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نمایندگان وی را مورد سوال قرار می دهند. برخی ها می دانند این مشکلات ریشه ای هستند( کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش ) که به آسانی حل نمی شود. او در ادامه گفت: افرادی نیز به لحاظ مباحث سیاسی می‌خواهند دولت را ناکارآمد قلمداد کنند. آنچه که مطرح است در مورد وزرای دیگر نیز مطرح است. سبحانی فر در پایان گفت: چالش ما در بخش اقتصادی است . به ناچار فشارهایی که به مردم وارد می شود باید به وزیر انتقال داده شود زیرا به جز دکتر طیب نیا فرد دیگری پاسخگو نیست و طبیعتا آوار اقتصادی بر دوش وزیر اقتصاد فرو می ریزد.

*علیرضا سلیمی می‌گوید: وزیر اقتصاد نقاط قوتی دارد. اما روال قانون اینطور است. سوالاتی که پرسیده شده سه بخش است، بخشی مربوط به ایرادات ساختاری است چون فرد دیگری جز وزیر (مانند رئیس بانک مرکزی) پاسخگو نیست ناچار بودند از دکتر طیب نیا سوال کنند. عضو کیسیون آموزش و تحقیقات افزود: بخشی از سوالات نیز مربوط به شرایط منطقه ای و جهانی، رکود و تورم، تحریم ها و... است که وزیر نقش چندانی در آنها نداشته است . همچنین برخی مسائلی(سود بانکی و وام ازدواج، مالیات ها) مربوط به حوزه وزارت اقتصاد نیست.

*محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علت استیضاح و گرفتن کارت زرد مربوط به شرایط بد اقتصادی جامعه است. قسمتی نیز مربوط به مطالبات مجلس از وزیر است. عملکرد و سوالات در حیطه کاری وزیر نبوده اما وی توضیح دادند و نماینگان قانع شدند. متاسفانه مقداری عصبانی شدند و این موضوع به دلیل این بود که خارج از حیطه وی سوال شد.او تصریح کرد: مجلس به وزیر اقتصاد بیشترین رای اعتماد را داد و به همین علت بیشترین انتظار را از وی دارد.علیپور در پایان گفت: در این شرایط استیضاح وزیر اقتصاد و یا هر وزیر دیگری شایسته نیست. اگر بنا به استیضاح باشد وزارای دیگری هستند که مستحق استیضاح هستند!

*محمد علی عبداله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: با استیضاح وزیر مخالم .در زمانی که از وی سوال شد در مجلس حضور نداشتم اما معتقدم که در این شرایط اقتصادی استیضاح وزیر اقتصاد منطقی نباشد.

* غلامرضا کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: عملکرد وزیر حساسیت های خاص خود را دارد. کارت های زردی که وزیر گرفته بخشی از آن کوتاهی وزیر نیست و مربوط به وظایف بانک مرکزی است. او افزود: وزیر اقتصاد عملکرد خوبی دارد و با توجه به آن انتظارات مجلس نیز بالا می رود. مردم و نمایندگان از عملکرد سازمان مالیاتی ناراضی اند. او در پایان گفت: امیدواریم که مجلس همراهی کند و به استیضاح رای ندهد تا وزیر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد با توجه به اینکه این استیضاح به معنای مچ گیری نیست به منظور اصلاح امور است.

*عباس قائید رحمت عضو کمیسیون اجتماعی گفت: بزرگترین و زیربنایی ترین مشکل حال حاضر مشکل اقتصادی است نرخ سود رشد و تورم به صورت نامعقول بالا رفته که این نیز مربوط به سو مدیریت ها در دولت گذشته بوده . علاوه بر ن تحریم‌های ناجوانمردانه بی تاثیر نبوده است. همچنین اختلاس هایی که اتفاق افتاده به پیکره اقتصاد کشور ضربه وارد کرد. متاسفانه بخش تولید حمایت نشد و به تبع آن بخش‌های دیگر نیز دچار آسیب شدند.

او در ادامه افزود: در دولت گذشته برخی ها به جای حل مشکل به دنبال ارائه آمارهای غلط بودند و به شکلی، عوام فریبانه رفتار می کردند. این دولت وارث چنین مشکلاتی است و با آن دست به گریبان است. مهم ترین مشکلات است به نمایندگان منتقل می شود و نمایندگان به وزرا انتقال می دهند و در آخر منجر به سوال و استیضاح می شود.

قائید رحمت خاطرنشان کرد: این مسائل باعث شد وزیر اقتصاد که بالاترین رای را آورده کارت زرد بگیرد. وزیر اقتصاد فردی توانمند و از همه لحاظ فرهیخته است. باید جلوی استیضاح مکرر گرفته شود. تلاش کنیم در سالی که به همدلی و هم زبانی معروف شده دولت را حمایت کنیم تا کشور از گردنه حساس مشکلات اقتصادی عبور کند.

او تصریح کرد: لوایحی به تصویب رسیده که برای تولید رقابتی بسیار مفید بوده. آیین نامه آن در حال تدوین است و مشکلات بزرگ اقتصادی را مرتفع خواهد کرد. او تصریح کرد: متاسفانه وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مشکلات بانک مرکزی باشد.

او در پایان گفت: نیاز به طرح مشترک است تا بتوانیم سو مدیریت هایی که در دولت های قبل اتفاق افتاده رفع و رجوع کنیم.

*جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دکتر طیب نیا از لحاظ شخصیتی فردی متدین و متخصص اند. وی در اقتصاد نگاه مثبتی دارد که می تواند به حل مشکلات کمک کند. او خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد مجموعه ای است که حوزه کاری حساست زایی دارد. نگاه های متضادی در این حوزه وجود دارد. او در ادامه گفت:وزیر اقتصاد تعامل نزدیکی با مجلس دارد. این تعامل در لایحه خروج از رکود منجر کسب افتخاری شد همکاری وزارت خانه و مجلس بسیار مفید است. او در پایان می گوید: بحث استیضاح را جدی نمی بینم.

*هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: بنده وزیر اقتصاد را در معرض استیضاح نمی بینم و مخالف آن هستم. شرایط و مشکلات اقتصادی همیشه وجود داشته و برخی مسائل ناشی همچون تحریم ها آنها را تشدید کرده .

دکتر طیب نیا فردی آگاه و پیگیر هستند و نگاه وی به تحریم نگاه درستی است.باید تلاش کرد و وی را مورد حمایت قرار داد. او با اشاره به اینکه باید نقاط قوت را دید گفت: علارغم مسائل و مشکلات اتفاقات مثبتی (کنترل نقدینگی و ساماندهی موسسات غیر مجاز تا حدودی اتفاق افتاد.)نیز افتاده است. رشد اقتصادی از منفی به مثبت تبدیل شده است که این نشان می دهد اگر تدابیری نبود به شرایط سخت تری دچار می شدیم.

*جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: وزیر اقتصاد سه اخطار از مجلس دریافت کرد و این ها به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایطی که در کشور وجود دارد است. برخی از مشکلات مربوط به بانک مرکزی است که موجب نگرانی نمایندگان شده است. او خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد با توجه به اینکه رای اعتماد بالایی گرفته است به نظر بنده صلاح نیست که استیضاح شود. کوچکی نژاد در پایان می‌گوید: او تلاش خود را می کند تا مشکلات را از سر راه بردارد اما در جاهایی از دست وزیر اقتصاد برنمی‌آید به طور مثال بانک مرکزی زیر حوزه وزیر نیست.

*حمید رضا فولادگر می‌گوید: شخصا موافق استیضاح نیستم. شرایط به صورتی نیست که وزیر شایسته استیضاح باشد.با توجه به اینکه سه مرحله عدم اقناع از سوی نمایندگان ابراز شده اما الزاما به معنی طرح حکم استیضاح نیست.

فولادگر افزود: معتقدم عملکرد وی نسبتا عملکرد خوبی بوده و تمامی مشکلات موجود در حوزه وزیر اقتصاد نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: وزارت اقتصاد توانسته در مواردی موفقیت هایی کسب کند از جمله مهار تورم،ثبات نسبی در مسائل اقتصادی و بازار ارز، ثبات در تصمیم گیری‌های اقتصادی، رویکرد حمایت از تولید و...را شاهد بودیم.

او خاطرنشان کرد: در سه دوره ای که در مجلس بودیم همیشه طرح‌هایی حمایت از تولید داشتیم در هیچ دوره ای مانند این دوره وزارت خانه ای طرح حمایت از تولید به این خوبی ندیدیم که کاملا مشهود است. همچنین اصلاح روش های اصل ۴۴ را داشتیم. که نباید این نکات مثبت را نادیده گرفت.

او در پایان افزود: نقطه ضعف هایی بوده که در مقایسه با نقاط قوت آنچنان زیاد نیست که بخواهیم به فکر استیضاح این وزیر بیفتیم.

*حسینی گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: در این شرایط تغییر وزیر مشکلی را حل نخواهد کرد. به هر حال اتفاقات مثبتی رخ داده مانند کاهش تورم و موارد دیگر. او می گوید: به طور کلی با استیضاح مخالفم.

او خاطرنشان کرد: در این شرایط تغییر وزیر و رفتن او خواسته ها را تحقق نمی بخشد. باید جلسات متعددی را با کمیسیون اقتصادی،صنایع و معادن،رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد داشته باشیم و مشکلات را حل و فصل کنیم. همچنین باید دید مشکل چیست و آیا با استیضاح وزیر مشکلی حل می شود؟

گروسی تصریح کرد:به نظر بنده رفتن وزیر مشکلی را حل نمی کند باید با راهکار دادن مشکلات را حل کرد. این موضوع به صورت جمعی حل شود. بنابراین با توجه به اینکه این مشکل تنها به وزارت اقتصاد مربوط نمی شود باید به صورت جمعی به تحلیل راهکارها پرداخته شود.در بررسی این مشکلات می توان مشکلات هر بخش را متوجه شد و سهم هریک را در حل آنها مشخص کرد.

او در پایان گفت:پیشنهاد بنده ایجاد مجمعی برا بررسی مشکلات و ایجاد اقدامات لازم است.

*نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی گفت: کار نمایندگان نظارت است بنابراین سوالاتی مطرح می شود حق نمایندگان است همانطور که رای اعتماد نیز حق آنهاست. در عین حال با توجه به اینکه مسئولیت وی از حساسیت بالایی خوردار است بحث استیضاح از سوی نمایندگان به آن صورت داغ نیست.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی بنده این است که استیضاح رای نمی آورد و وزیر باید کار خود را ادامه دهد خصوصا در شرایط فعلی که مذاکراتی انجام شد و با ورود کشورهای اروپایی وضعیت بهتر خواهد شد. او افزود: اقتصاد کشور ما به شکلی فشرده است نسبت به اقتصاد کشورهای دیگر و در این شرایط استیضاح به صلاح کشور نیست.او در پایان گفت:وزیر اقتصاد صلاحیت ادامه فعالیت را دارد. باید از وزیر حمایت کنیم تا بتواند با اقتدار در راستای حل مسائل اقتصادی این روزها قدم بردارد.

*احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی: بنده بشخصه استیضاح را در این موقعیت اقتصادی مصلحت نمی بینم. در این سال فشار مالیات‌ها بر مردم بیشتر شده و نمایندگان نیز تحت فشارند. وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی که وزیر نیز نقش چندانی نداشته زیرا در کشور گربیان گیر مشکلات حاد اقتصادی هستیم که به طور قطع دکتر طیب نیا مقصر این مسائل به وجود آمده زیرا برخی از آنها در گذشته وجود داشته.او ادامه داد: فضای داخلی کشور به گونه ای بوده که بخشی از آن بی تاثیر از تحریم ها نیست و موجب شد اعتبارات کافی به پروژه ها واریز نشود. مجموعه ای از این مسائل باعث شد که فضا به سمت استیضاح بیاید.

*میر محمدی عضو کمیسیون اقتصادی می‌گوید: بخشی از قانون توسط نمایندگان در قالب سوال و استیضاح اجرا می شود. وزیر اقتصاد فردی موفق و عالمی در حوزه اقتصاد است و با رای بالایی منصوب شده و به نظر نمی رسد که با رای بالا استیضاح شود. او خاطرنشان کرد: عملکرد وزیر به نسبت وزرای دیگر بسیار خوب بوده.به هر صورت وزیر اقتصاد تلاش خود را در این مسیر انجام داده است و فکر نمی کنم کارت‌های زرد به استیضاح ختم شود.

*رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: وزیر اقتصاد در مسیر استیضاح قرار نگرفتند و هیچ تفاوتی میان وی و بقیه وزرا وجود ندارد. به لحاظ تعداد کارتهای بیشتر است اما دلیلی برای استیضاح نیست.

صابری تصریح کرد: همانطور که می‌ُدانید که دغدغه های اقتصادی از مهم ترین دغدغه هاست که در جامعه پر رنگ و جدی است. یکسری تصمیم سازی که در حوزه اقتصادی صورت می گیرد اگرچه وزیر اقتصاد نقش موثری ندارد اما پاسخگوی آن است و وزیر نیز در جایی که به وظایف مستقیم بوده دفاع کرده و توضیح داده . برخی موارد در حوزه کاری وی نبوده اما مورد سوال قرار گرفته. او خاطرنشان کرد: در مجموع دکتر طیب نیا تلاش های خوبی را دارد و فرد کارشناسی است.

او در پایان گفت:در حال حاضر نیاز به همراهی و هماهنگی تیم اقتصادی دولت احساس می‌شود تا حوزه اقتصاد کشور را به خوبی مدیریت کند. عدم هماهنگی هایی که در حوزه اقتصادی دولت وجود دارد آسیب پذیری وزیر اقتصاد را بیشتر می کند.

*ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی گفت: چه کسی گفته است که وزیر اقتصاد استیضاح می شود؟ این فضایی است که برخی از رسانه ها ایجاد کردند. فکر نمی کنم کسی در فکر استیضاح وزیر باشد. به اعتقاد من برداشت اشتباهی از آئین نامه شده است. استیضاح شرایط خاص خود را دارد که حداقل باید ۱۵ نماینده آن را امضا کنند و تقاضای استیضاح کنند.

او خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این اتفاق نیفتد ولو اینکه یک وزیر حتی ۱۰ کارت زرد هم دریافت کند به خودی خود محقق نخواهد شد. سه یا چهار کارت وزیر دال بر الزام استیضاح نیست. عاشوری افزود: به اعتقاد بنده عملکرد طیب نیا مثبت بوده . مجلس ممکن است در رابطه با سوال قانع نشده باشد اما دلیلی برای استیضاح وجود ندارد. او می گوید: طیب نیا از وزرای مثبت و با قدرت علمی بالا در دولت روحانی است.

*مجید منصوری بیدکانی می‌گوید: استیضاح وزیر به بحث های کلان اقتصاد کشور بر می گردد که اثر منفی بر روی اذهان گذاشته است. رکودی که بر اقتصاد حاکم است البته این رکود تنها بر اقتصاد حاکم نیست بلکه در وزارت خانه‌های متعددی این مسئله وجود دارد. عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: وزارت اقتصاد به دلیل پیشرو بودن در نرخ‌های بانکی و مسائل بی‌شمار دیگر انتظار از وزیر بالا می رود.

او گفت: با توجه به اینکه طیب نیا وزیر توانایی است در این برهه از زمان که کل صنعت و اقتصاد دچار مشکل است و این مشکل مربوط به شخص نیست و بسته به سیستم و سختارهاست . او افزود: برخی از مشکلات نیز مربوط به دولت های پیشین است که نتوانستند اقتصاد کشور به ثبات برسانند بنابراین تمام اینها دست به دست هم داده و وزیر اقتصاد فعلی میراث دار مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته است.

منصوری در پایان گفت: به نظرم در این شرایط استیضاح به مفید فایده نیست و اثر مثبتی در اقتصاد نخواهد داشت. بنده موافق نیستم زیرا با حذف وزیر توانایی همچون طیب نیا چه اقدامی می توان انجام داد که بهتر از وضعیت اکنون کشور باشد.

*حسین نجابت می‌گوید: مشکلات اقتصادی کشور ما مربوط به مسائل ساختاری است که تنها مربوط به این دولت و وزرای آن نمی شود. نارضایتی مردم و ارجاع آن به نمایندگان باعث طرح سوال از وزیر شده با توجه به اینکه برخی موارد مربوط به وزیر نمی شود. بخشی نیز ارتباط مستقیمی به وزیر اقتصاد ندارد. همچنین بخشی مربوط به ساختار بانک مرکزی است اما متاسفانه تنها وزیر اقتصاد باید پاسخگوی تمام آنها باشد.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه افزود: وزیر در چنین شرایطی لزومی ندارد که به نمایندگان قول دهد. فضایی در مجلس ایجاد شد که در آخر نمایندگان قانع نشدند در صورتی که خیلی راحت می شد بدون هیچ رای گیری جلسه خاتمه پیدا کند. این سومین کارت زرد وزیر است و بنده فکر نمی کنم وزیر استیضاح شود. او خاطرنشان کرد: دکتر طیب نیا جزو وزرای کاملا مسط به حوزه کاری خود است و فردی غیرجناحی است . وی در کارش صداقت حرف اول را می زند. نجابت ادامه داد: باتوجه به اوضاع اقتصادی نابسامان فعلی؛ حل بخشی از مشکلات به بانک مرکزی و دولت مربوط می شود. او در پایان گفت: نمایندگان دست از اعتماد خود به دکتر طیب نیا بر نمی دارند. با گذاشتن چند جلسه و رد و بدل شدن نظرات برخی مسائل حل شود.

وزیر اقتصاد در قبال بانک مرکزی چه مسئولیتی بیش تر از سایر وزرا دارد؟

*ایرج ندیمی می‌گوید: استیضاح وزیر اقتصاد نه در دستور کار بوده و نه خواهد بود. هیچ رویکردی در مجلس برای حذف وی وجود ندارد. او خاطرنشان کرد: در شرایط حادی به وزیر کارت زرد داده شده زیرا بیش از حد در مذاکره، مداخلاتی صورت گرفت. نباید عضو هئیت رئیسه به میزان بالایی از تریبون استفاده می‌کرد. به نظر بنده یک نوع سردرگرمی ایجاد شد که رای بدهیم یا ندهیم و... که تمامی اینها سبب گرفتن کارت‌های زرد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حقیقتا وزیر اقتصاد وظیفه مستقیمی در خصوص بسیاری از سوالاتی مطرح شده را ندارد. سوالات زیادی پرسیده شد اما وزیر اقتصاد در قبال بانک مرکزی چه مسئولیتی بیش تر از سایر وزرا دارد؟ چراکه شورای پول و اعتبار همچنین بانک‌ها تحت نظر وزیر اقتصاد نیست.

او خاطرنشان کرد: تنها به علت اینکه بانک مرکزی متولی و وزیر برای خود ندارد نمایندگان مجلس ناچارند بر وزیر اقتصاد ایراد بگیرند. هم اکنون بحث استیضاح برای پیدا کردن راه حلی برای موسسات مالی و اعتباری مطرح است.

او افزود: بنده مطمئنم که استیضاح وزیر به صحن نمی آید و فرضا اگر بیاید هیچ اجماعی در مجلس در این خصوص وجود ندارد.

ندیمی تصریح کرد: در واقع دکتر طیب نیا شخصیتی علمی، اجرایی و باتجربه است وجزو قوی ترین و کم حاشیه‌ترین وزرا هستند. خبره بودن دکتر طیب نیا در حوزه علمی و اجرایی بر هیچ کسی پوشیده نیست.

او ادامه داد: بخشی از مسائل ریشه ای و ساختاری است که برخی از آنها به وزیر ارتباطی ندارد. متاسفانه وزیر باید پاسخگوی مجموعه هایی باشد که در قبال آن مسئولیتی ندارد. وی افزود:مسائلی که مطرح شد بیش از آنکه ریشه علمی داشته باشد ریشه ارتباط و اقتضا دارد. در مورد سوال آخر که موجب گرفت کارت زرد شد (مالیات) توضیح دادند طبق قانون عمل کرده و هیچ گریزی از آن نداشته است. بنابراین وزیر باید پاسخگوی اجرای قانون باشد یا عدم اجرای آن؟

او در پایان تاکید داشت: این رویکرد بخشی از آن سیاسی است بخشی محلی و بخشی ارتباطی و به هیچ وجه در حوزه وظایف و اختیارات وزیر نیست.

*محمد حسن فرهنگی عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: باید صحبت های استیضاح کننده ها را شنید اما به طور کلی برای عده‌ای شرایط بد اقتصادی امروز مبنای استیضاح قرار گرفته. عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی استیضاح دکتر طیب نیا را صحیح نمی دانم.

*غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی می‌گوید: در حوزه اقتصادی جناب طیب نیا فردی مسلط است. اگر وی در حوزه اقتصاد دولت به خوبی نتیجه نگرفته است به دلیل اینکه سردارهای اقتصادی تیم دولت بسیارند و میان آنها یک حوزه واحد نمی تواند مشکلات را پشت سربگذارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بنده که الفبای اقتصادی را به خوبی می دانم هنوز نمی توانم بگویم استراتژدی صحیح دولت چیست. این موضوع باعث می شود که برخی مشکلات اقتصادی مانند خروج از رکود به پای دکتر طیب نیا شکسته شود. دکتر طیب نیا بیشتر فردی دانشگاهی است تا سیاسی و اجرایی و به همین خاطر ضعف او در دفاع از خود وی را دچار مشکل کرده. او در ادامه گفت: این مشکلات در نهایتا موجب ضعف ساختاری در مجلس شود. با تمام این اوصاف بنده به هیچ عنوان با استیضاح موافق نیستم. مقام معظم رهبری نیز این سال را سال همدلی و همزبانی نامیدند و با توجه به شرایط حاد اقتصادی کشور همدیگر را حمایت کنیم. او در پایان گفت: در چنین موقعیتی علارغم تمام ضعف هایی که وجود دارد در تلاشیم که به دولت کمک تا بتواند این بحران را پشت سر بگذارد.

۱۳۹۴/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...