نسخه چاپی

طغیان مجدد سفید بالك ها در تهران

رئیس سازمان حفظ نباتات كشور، طغیان مجدد سفید بالك ها در فضای شهر تهران را تشدید گرما عنوان كرد و گفت: كنترل آفات در فضای شهری توسط شهرداری تهران كنترل می شود كه در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، طغیان مجدد سفید بالک ها در فضای شهر تهران را تشدید گرما عنوان کرد و گفت: کنترل آفات در فضای شهری توسط شهرداری تهران کنترل می شود که در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

محمدعلی باغستانی افزود: سفید بالک ها آفت درختان توت هستند و در اثر خشکسالی های پی در پی و تشدید گرما در واقع شرایط برای رشد و تکثیر این آفت فراهم می شود.

مگس سفید (Whitefly)، سفید بالک یا عسلک گلخانه ای حشره ای در خانواده سفید بالکان است که هم قبل و بعد از بلوغ از شیره گیاهی تغذیه می کند و سبب ضعف عمومی گیاهان می شود.

به گفته وی، سازمان حفظ نباتات کشور در بحث کنترل سفید بالک نقش چندانی ندارد زیرا این سازمان تنها مسئول کنترل و مقابله با آفات و بیماری ها در عرصه های کشاورزی و باغی است اما به عنوان اعضای کارگروه مبارزه با این آفت در جلسات هم اندیشی حضور می یابد.

وی با بیان اینکه کنترل و مقابله با سفید بالک در فضای شهری برعهده سازمان شهرداری ها است، اظهارداشت: در همین راستا دستورالعمل هایی تهیه و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده به طوری که در سراسر مناطق 22 گانه شهر تهران روی درختان نوارهای زردرنگی برای جذب این آفت نصب شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص این تصمیم تصریح کرد: از آنجا که در فضای شهری امکان استفاده سم و آفت کش وجود ندارد بنابراین باید از روش های غیرشیمیایی که ضرر انسانی نداشته باشد، استفاده شود.

وی با تاکید براینکه درختان توت میزبان سفید بالک ها هستند، ادامه داد: در راستای کنترل این آفت، شهرداری تهران نسبت به شست و شوی درختان توت اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش سفید بالک ها در فضای شهری تهران اکثر نوارهای زرد رنگ جذب این آفت اشباع شده اند و کارایی خود را از دست داده اند.

باغستانی تاکید کرد: آنچه که مسلم است شهرداری تهران باید نسبت به تعویض هرچه سریعتر نوارهای زرد رنگ درختان اقدام کند تا این آفت در فضای شهری کنترل شود.

طبق گزارش کارشناسان، سفید بالک ها هیچ گونه عوارضی برای سلامت انسان ندارند و تنها راه ایجاد آزار آنها رفتن این حشرات به درون چشم یا دهان است.

سفید بالک ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می شوند، این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای در جمعیت های بالا رشد می کنند.

اندازه سفید بالک ها کوچک و سطح بدن و بال های آنها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده که در ظاهر شباهت بسیاری به پروانه ها اما در مقیاسی بسیار کوچک تر دارند.

سفید بالک ها در آسمان شبیه به ریزگردهای کمی درشت دیده می شوند نه مانند مگس و حتی می توان گفت پشه ها نیز کمی از سفید بالک ها بزرگترند.

۱۳۹۴/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...