نسخه چاپی

زنان در عربستان صاحب حق رای شدند

دولت عربستان سعودی برای نخستین بار در تاریخ خود اجازه داد زنان این كشور در شهرهای مكه و مدینه برای رای دادن در انتخابات آتی شهرداری ها در ماه دسامبر ثبت‌نام كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، "جمال السعدی"، یکی از زنان تاجر در مدینه است که ریاست کمیته املاک اتاق بازرگانی و صنایع این شهر را بر عهده داشته است. "صفیناز ابو الشمات"، معلم یک مدرسه دخترانه در مکه است که اخیرا برای شرکت در اردوی تابستانی سالانه این شهر داوطلب شده است. اگر چه به نظر می رسد که این دو زن اشتراکی با یکدیگر ندارند اما هر دوی آنها به عنوان نخستین زنان عربستانی برای رای دادن در انتخابات شهرهایشان ثبت نام کرده‌اند.

در سپتامبر 2011 ملک عبدالله بن عبد العزیز،‌ پادشاه سابق عربستان اعلام کرد که به زنان این کشور هم حق رای دادن و هم حق کاندیداتوری در انتخابات را می دهد.

این تصمیم در آن زمان به عنوان گامی از سوی عربستان به منظور ارتقا حقوق زنان در کشوری که به شدت این حقوق را محدود کرده، مورد تحسین قرار گرفت اما چهار سال بعد از اعلام این مساله برای نخستین بار محقق می شود. دولت عربستان خود را برای اجرای این قانون جدید آماده می کند و قرار است 424 مرکز رای گیری از مجموع 1623 مرکز خود را صرفا برای رای دادن زنان در انتخابات ماه دسامبر در نظر بگیرد.

السعدی به مجله "سعودی گازت" گفت: مشارکت زنان عربستانی در انتخابات شهرداری ها به عنوان رای دهنده و کاندیدا رویایی برای همه ما بود. این اقدام زنان عربستان را قادر خواهد ساخت تا در فرآیند تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.

السعدی که مشتاق به شرکت در این اتفاق تاریخی است، اظهار کرد که همه سندهای خود را پیش از ثبت نام تنظیم کرده است. وی همچنین از احتمال معرفی خود به عنوان کاندیدا خبر داد. همچنین الشمات نیز گفت که از فرط اشتیاق فراوان برای شرکت در انتخابات صبح خیلی زود یکشنبه و چند ساعت زود تر از موعد به دفتر ثبت نام مراجعه کرده است.

وی به سعودی گازت گفت: من اولین زنی بودم که به مرکز رسیدم. من اولین کسی بودم که ثبت نام کردم و اولین کسی بودم که در مکه کارت مخصوص رای دهنده را دریافت کردم.

شهرهای مقدس مکه و مدینه عربستان یک هفته زودتر از دیگر شهرهای این کشور فرآیند ثبت نام رای دهندگان را آغاز کردند. با وجود آن که تعداد کمی زن به عنوان رای دهنده ثبت نام کردند اما مقام های انتخابات می گویند که انتظار دارند از آنجا که ثبت نام 21 روز طول می کشد، تعداد این زنان افزایش یابد.

۱۳۹۴/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...