نسخه چاپی

آغاز نجات ۴۰۰ هزار كودك ایرانی

اواخر خرداد امسال، خبری منتشر شد مبنی بر این كه ۸۰۰ هزار كودك زیر ۶ سال ایرانی دچار سوء تغذیه هستند.

به گزارش نما، نیمی از این کودکان، به دلیل فقر فرهنگی و عدم آگاهی خانواده ها، از تغذیه مناسب محروم اند که می توان با ارائه آموزش های لازم، این مشکل را تعدیل کرد ولی ۴۰۰ هزار نفرشان به دلیل فقر مالی خانواده هایشان از غذای مناسب و کافی محروم هستند.

نکته مهم ماجرا این است که ۹۰ درصد رشد مغزی انسان ها، تا ۶ سالگی آنها شکل می گیرد. بنابراین اگر رشد مغزی کودکی در این سنین تکامل نیابد، او تا آخر عمر، با ذهنی تکامل نیافته زندگی خواهد کرد.

این عقب ماندگی ذهنی، نه فقط زندگی شخصی او که کل جامعه را متأثر خواهد کرد: از زندگی خانوادگی و زناشویی و تربیت فرزندان گرفته تا آسیب های اقتصادی و بزه های اجتماعی.

تا کنون از این ۴۰۰ هزار کودک، کمیته امداد امام خمینی توانسته است ۸۵ هزار نفرشان را تحت پوشش قرار دهد که این تعداد هم به خاطر کمبود منابع، به طور منظم تعذیه نمی شوند.

روش حمایت نیز بدین شکل است که کارشناسان و پزشکان وزارت بهداشت کودکان درگیر سوء تغذیه را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می کنند. کمیته امداد نیز بعد از بررسی وضعیت مالی خانواده ها، به سرپرستان این کودکان، کارت بانکی ویژه و کد داری می دهد که صرفاً برای خرید در فروشگاه های مواد غذایی محل اقامت تعریف شده اند. شبکه بانکی نیز در این پروژه دخیل است.

تا سال گذشته این رقم، ماهانه ۶۰ هزار تومان بود ولی امسال قرار است به ۷۰ هزار تومان برسد.

بعد از ارائه این کارت بانکی، هم به مادر کودک درباره نحوه تغذیه فرزندش آموزش داده می شود و هم مجدداً پایش رشد کودکان در خانه های بهداشت ادامه می یابد تا مشخص شود که واقعاً کارت خرید برای تغذیه فرزند به کار رفته است. نمودارهای رشد، نشان دهنده وضعیت تغذیه کودک و تفاوت آن با دوره قبل از کارت تغذیه است.

بی گمان هیچ کدام از ما دوست نداریم در جامعه ای زندگی کنیم که درست وقتی داریم غذا می خوریم، صدها هزار کودک معصوم زیر ۶ سال در کشورمان باشند که به دلیل فقر پدر و مادرهایشان، سوء تغذیه دارند و مغزشان رشد نمی کند.

این دغدغه ای است که ماه هاست ذهن مدیران سایت های خبری ایران را به خود مشغول کرده است و تلاش شان فارغ از جهت گیری های فکری و سیاسی این بوده که بتوانند کاری برای این بچه ها انجام دهند. بنابراین در طول این مدت، جلسات متعددی با همدیگر و نیز با مسؤولان جدید کمیته امداد امام خمینی داشته اند.

جمع بندی این تلاش های مشترک این بوده است که سایت های خبری، این مشکل بزرگ و ملی را که به طور جدی آینده کشور را تهدید می کند به اطلاع مردم برسانند و با توجه به این که منابع دولتی برای حمایت از این کودکان وجود دارد، منتظر بودجه و بروکراسی نمانند و با همراهی مردم، این مشکل را برای همیشه حل کنند.

از آنجایی که سایت های خبری، سازوکاری برای رساندن کمک های مردم به این کودکان ندارند، از کمیته امداد خواسته شد این مهم را بر عهده بگیرد.

از آنجا که مخاطبان هر سایت به اعتبار آن سایت و بر اساس اعتمادی که طی سال ها بدان رسانه شکل گرفته، وارد پروسه کمک به این کودکان می شوند، مقرر شد کمیته ای مرکب از مدیران سایت ها به انتخاب خودشان تشکیل شود. این کمیته وظیفه خواهد داشت بر نحوه مصرف پول هایی که مردم برای رفع سوء تغذیه کودکان فقیر زیر ۶ سال در اختیار کمیته امداد قرار می دهند نظارت کند و گزارش عملکرد کمیته امداد در این خصوص را در اختیار سایت ها و مردم قرار دهد.

طبق پیشنهاد سایت ها، مقرر شد کمیته امداد، حساب بانکی مستقلی برای این طرح افتتاح کند تا پول هایی که مردم می دهند، با سایر منابع کمیته امداد اختلاط نیابد و نظارت بر هزینه کردشان، شفاف باشد.

همچنین سایتی به این منظور راه اندازی می شود که اطلاعات آنلاین تعداد کودکان نیازمند، کودکان تحت پوشش و نحوه کمک رسانی به آنها را به طور شفاف و قابل اندازه گیری در اختیار مردم قرار می دهد.

اجرای این طرح به زودی آغاز خواهد شد زیرا هر روز که می گذرد، این کودکان بزرگ تر و بزرگ تر می شوند و فرصت تکرار نشدنی شان برای رشد مغزی را از دست می دهند.

۱۳۹۴/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...