نسخه چاپی

استفاده داعش از سلاح های شیمیایی

فعالان وسازمان های بین المللی، استفاده گروه تروریستی داعش از سلاح های شیمیایی را تایید كردند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، کنشگران سوری ونهادهای بهداشتی بین المللی، استفاده داعش از سلاح های شیمیایی در هفته گذشته که منجر به آسیب دیدن ده ها غیرنظامی شد را تایید کردند.

سازمان پزشکان بدون مرز، با صدوربیانیه ای اعلام کرد که کادردرمانی وابسته به این نهاد دراستان حلب، جمعه گذشته چهارعضو یک خانواده که دارای نشانه های آسیب دیدگی توسط مواد شیمیایی بودند و از شهر مارع آمده بودند را مداوا کردند.

افراد آسیب دیده، اعضای خانواده ای شامل پدر، مادر، دختربچه ای سه ساله و نوزادی پنج روزه بودند که یک ساعت پس از آسیب دیدن با مواد شیمیایی به بیمارستان رسیدند ومشکلاتی ازقبیل قرمزی چشم ها، نفس تنگی و خارش داشتند.
سازمان پزشکان بدون مرز، نوع مواد استفاده شده دراین حمله را مشخص نکرد اما 'پابلو مارکو' مدیربرنامه های آن در سوریه گفت : مشاهدات بالینی و معاینه بیماران مداوا شده درکنار اظهارات بیماران درباره وضعیت مسمومیت خود نشان ازیک حمله شیمیایی دارد.

به گفته آسیب دیدگان، هنگام برخورد خمپاره به منزل، اتاق آن ها پر از گازی زرد رنگ شده است.
جمعیت پزشکی سوری آمریکایی نیز دربیانیه ای اعلام کرد که بیمارستان صحرایی آن ها در شهر مارع بیش از50 غیرنظامی مبتلا به عوارض شیمیایی را مداوا کرده است.

این جمعیت که تعدادی از مطب های پزشکی در سوریه را پشتیبانی می کند اضافه کرد: بیش از30 نفراز آسیب دیدگان، دچارتاول های پوستی بودند و پزشکان ماده مورد استفاده دراین حمله را گاز خردل معرفی کردند.
مامون الخطیب فعال وروزنامه نگار سوری درشهر مارع نیزگفت:گروه تروریستی داعش جمعه گذشته شهر مارع را با 50 خمپاره هدف قرار داد.
خطیب که مدیرخبرگزاری محلی 'شهبا' درحلب است درگفت وگو باخبرگزاری فرانس پرس افزود : بوی بدی ازخمپاره های شلیک شده متصاعد شد.

وی اضافه کرد : هنگامی که نزد پزشکان حاضر در بیمارستان صحرایی رفتیم اعلام کردند که 50 غیرنظامی به خفگی وتنگی نفس مبتلا شده بودند و از سرفه، قرمزی چشم و خارش رنج می بردند.

خطیب بیان کرد : چهار نفر ازآسیب دیدگان که وضعیت وخیمی داشتند به بیمارستان هایی در مرز ترکیه منتقل شدند.
آمریکا نیز در14 آگوست اعلام کرد بعید نیست که داعش از گاز خردل علیه نیروهای کرد عراقی استفاده کرده باشد واطلاعات منتشرشده دراین باره صحیح است.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، آمریکا معتقد است که گروه تروریستی داعش ممکن است از داخل سوریه یا عراق به گازهای سمی دست یافته باشد.

۱۳۹۴/۶/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...