نسخه چاپی

هشدار ابتكار درباره واردات مواد غذایی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه حفاظت از تالاب و خاك توسط دولت خبرداد و نسبت به واردات مواد غذایی دستكاری شده، هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: معصومه ابتکار در همایش بین المللی توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: دولت یازدهم از ابتدای کار خود برای محیط زیست اهمیت زیادی قائل شده؛ این توجه هم نه به خاطر این است که محیط زیست موضوع جذابی است بلکه تنها دلیل توجه درک عمیق مسئولان از اهمیت این موضوع است، چراکه بعد از صلح و امنیت که در حال حاضر وضعیت مناسبی در دنیا ندارد، محیط زیست یک تهدید جدی برای بشر است.

معاون رئیس جمهور افزود: در ایران در سال‌های گذشته به دلیل کم‌توجهی به محیط زیست و فشار برای توسعه و عمران، فراتر از ظرفیت از محیط زیست بهره‌کشی شده است؛ بر این اساس دولت در زمینه‌های مختلف از جمله حفاظت از آب و خاک برنامه ویژه دارد که البته، وضعیت آبی ایران به دلیل برداشت بی‌رویه و کم‌توجهی به منابع زیرزمینی با مشکلات جدی مواجه شده است.

ابتکار از تدوین لایحه حفاظت از تالاب و خاک توسط دولت خبرداد و گفت: اصلاح الگوی کشاورزی و آبیاری و کاهش مصارف کود و سم یکی دیگر از رویکردهای جدی دولت است که در حال حاضر میزان سم و کود به طور مداوم در منابع آب و خاک در حال پایش است و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شده است تا سمومی که آثار منفی بر روی سلامتی و تنوع زیست محیطی دارند، مصرف نشود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین نسبت به واردات مواد غذایی دستکاری شده هشدار داد و خاطرنشان کرد: واردات این گونه محصولات بدون هیچ کنترل و نظارتی تاکنون انجام شده است که با توجه به شیوع برخی بیماری‌ها یک زنگ خطر جدی به شمار می‌رود، ضمن اینکه واردات این گونه محصولات هم از لحاظ بهداشتی و هم از لحاظ زیست محیطی باید کنترل و نظارت شود و در این راستا تمام توان خود را به کار خواهیم برد.

ابتکار با اشاره به تشکیل شورای عالی ایمنی زیستی به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دولت، تصریح کرد: در این دوران به اصلاح دستورالعمل‌ها و تدوین برنامه‌ها پرداخته می‌شود و باید واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی نیز در این شورا بررسی شود. البته از نظر ما، کشاورزی ارگانیک بهترین نوع کشاورزی است که به تنوع زیستی لطمه کمتری می‌زند و با این شیوه کشاورزی ضمن حفظ منابع آب و خاک غذای سالم به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

به گفته وی، خوشبختانه در سال‌های گذشته مصرف سموم خطرناک در کشور کاهش یافته است و در این راستا، آموزش کشاورزان اهمیت بسیاری دارد که باید همه انجمن‌ها و ارگان‌ها وارد عمل شوند تا کشاورزی ارگانیک و تولید محصول سالم در کشور رواج بیابد، همچنین سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز مکلف شده‌اند تا پایش بقایای سموم را در محصولات انجام دهد.

۱۳۹۴/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...