نسخه چاپی

جزییات سرقت 7 میلیاردی از یك طلافروشی

سرقت هفت میلیارد تومانی طلافروشی گیلی در 14 بهمن ماه سال 91 پرونده بزرگی بود كه به دادسرای كرمان وارد شد و همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سرقت هفت میلیارد تومانی طلافروشی گیلی در 14 بهمن ماه سال 91 پرونده بزرگی بود که به دادسرای کرمان وارد شد و همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

در بامداد چهاردهم بهمن سال گذشته یکی از شهروندان در ساعت 14:30 دقیقه وقوع یک فقره آتش‌سوزی در ساختمانی سه طبقه پزشکی را به آتش‌نشانی اعلام کرد، که پس از اطفاء حریق توسط آتش‌نشانان با مشاهده ابزار و آلات برشکاری فرضیه سرقت از طلافروشی مجاور این ساختمان مطرح شد و پلیس آگاهی در صحنه حضور یافت و مشخص شد سارق دیوار 35 سانتی‌متری پشت جواهرفروشی یاد شده را تخریب کرده و گاوصندوق مستحکم این واحد طلافروشی را با مهارت کامل بریده و دو طبقه آن را که حاوی جواهرات گران‌قیمت بوده تخیله کرده‌ است.

این سارق به مدت 36 ساعت در همان ساختمان سه طبقه مشغول به کار بود تا بتواند به گاوصندوق راه یابد و پس از انجام سرقت محل مذکور را به آتش کشید.

پرونده «م-ر» سارق طلافروشی گیلی و خریداران مال مسروقه صبح سه‌شنبه سوم شهریور ماه سال جاری در سالن اجتماعات دادگستری باز شد و وی به همراه زرگرانی که در شهرهای مختلف طلا را از متهم طی 10 ماه خریداری کرده بودند حضور یافتند و اظهارات خود را اعلام کردند.

متهم که از کارمندان اورژانس و مدت‌ها در فکر سرقت از طلافروشی بوده است و در نهایت کار خود را به اتمام رساند.

وی در دادگاه سرقت از طلافروشی را مسئله‌ای پنهان عنوان و اظهار کرد: همسرم بعد از پنج ماه از سرقت با خبر شد نمی‌دانست که سرقت کرده‌ام، زمانی که به شهرهای اطراف سفر می‌کردیم و طلا را به فروش می‌رساندم در جواب سئوالش می‌گفتم با یکی از دوستان قدیمی‌ام که طلا فروشی داشته شریک شده‌ام گرچه پس از اتمام این صحبت زرگرانی که در محل حضور داشتند خلافش را عنوان و تصریح کردند طلاها را از همسر متهم هم خریداری کرده‌اند.

متهم در اظهارات خود انجام سرقت را به دلیل بروز استعداد خود عنوان و اظهار کرد: مدت‌ها فکر سرقت از یک طلافروشی را در ذهن داشتم اما نیتم انباشته کردن پول نبود و تمام هیجانم برای سرقت بود حتی پس از سرقت طلاها و جواهرات را شسته و قصد بازگرداندن آنها را داشتم که ترس مانع از کارم شد و طی 10 ماه به شهرهای مختلف از جمله یزد، بندرعباس، تهران و ... سفر کردم و قسمتی از آنها به فروش رساندم.

وی تصریح کرد: دو شب و یک روز در آزمایشگاه مخفی شده بودم و تا شب حادثه هیچ عملی انجام ندادم.

متهم طی این 10 ماه قسمتی از مال مسروقه را به حدود هشتاد نفر فروخت که تعدادی از آن افراد کسب رضایت کردند و تعدادی هنوز درگیر این پرونده فراموش نشدنی‌اند.

«مصطفی گیلی» که به عنوان شاکی در جلسه دادگاه حضور داشت، گفت: 13 بهمن ماه طبق معمول ساعت هفت صبح راهی مغازه بودم که متوجه بلند شدن دود از آزمایشگاه کنار مغازه‌ام شدم، پس از رسیدن به محل ماموران آتش‌نشانی مانع از ورودم شدند و گفتند طلافروشی به سرقت رفته است.

وی ادامه داد: در همان حین درخواست ورود به مغازه را کردم و با نور موبایل دیدم گاوصندوقم بریده شده است.

گیلی اظهار کرد: متاسفانه بنده در مغازه‌ام از سنسور ضربه استفاده نکرده بودم و سارق از همین موضوع سوءاستفاده کرد.

خضرایی به عنوان وکیل یکی از قربانیان در جلسه دادگاه خطاب به «مصطفی گیلی» صاحب طلافروشی گفت: در استان کرمان هیچ‌کس بضاعت خرید طلای 200 تا 300 میلیون تومان را ندارد و هیچگونه توجیه اقتصادی‌ای وجود ندارد و می‌توان گفت این سرقت یک نعمت برای سارق محسوب می‌شده است.

وی همچنین در ادامه خواستار اعلام درآمد سال گذشته گیلی شد و از نحوه چیدمان جواهرات در صندوق شکایت کرد.

پس از آن قاضی پرونده به همراه خبرنگاران، تعدادی از طلافروشان و وکلای آنان برای بازدید به محل سرقت رفتند.

در ادامه محمدرضا معتمدی -رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان- در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پرونده سرقت طلافروشی پس از صدور کیفر خواست در خصوص سارق، همدستان و مال‌خران به دادگاه کیفری شعبه چهار واصل شد و دادگاه پس از دو جلسه دادرسی ظرف یک هفته دیگر آماده صدور رای خواهد بود.

وی ادامه داد: میزان اموال مسروقه طبق شکایت شاکی؛ هفت میلیارد تومان برآورد شده که 2.5 میلیارد تومان آن به میزان شش کیلو و چهارصد کیلوگرم طلا از سارق کشف شده البته شاکی مدعی است قیمت جواهرات نصب شده بر روی طلا بیش از چند برابر طلاها ارزش دارند.

معتمدی تصریح کرد: 33 نفر از افرادی که مال مسروقه را خریداری کرده‌اند هنوز رضایت نگرفته‌اند و شاکی مدعی است مابقی اموال خود نزد مال‌خران و سارق است.

رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده دزدگیر مغازه طلافروشی دچار نقص فنی بوده است و سارق از همین موضوع نهایت استفاده را برده و مبادرت به بریدن بخشی از گاو صندوق کرده است.

معتمدی در پاسخ به صحبت‌های بسیاری از زرگران در روز دادگاه مبنی بر اینکه حجم طلا و جواهرات در طلافروشی گیلی بسیار زیاد است و صحبت‌ها به سمتی می‌رفت که گیلی مقدار طلا و جواهرات سرقت شده را بیش از چیزی عنوان می‌کند که به سرقت رفته است، گفت: با بازدیدی که به همراه تعدادی از زرگران و وکلای آنان که یکی از آنان رئیس صنف طلافروشان در تهران بود از مغازه شاکی شد دیدیم که در این مغازه حتی بیش از صد کیلو طلا وجود دارد و اکثر آنان طلای سفید و جواهرنشان هستند.

وی تصریح کرد: گفتن این صحبت از طرف گیلی که جواهرات نصب شده بر روی طلاها ارزش بیشتری دارند حرف بی‌ربطی نبود که متاسفانه سارق به همراه زن و فرزند خود بخشی از اموال مسروقه را طی 10 ماه در استان‌های مختلف از جمله فارس، تهران، بندرعباس، خوزستان و .... به فروش می‌رساند.

رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان بیان کرد: نکته‌ی قابل توجه این است که مال‌خران بدون هیچ‌گونه تحقیق و دریافت فاکتور اقدام به خریداری طلا کرده‌اند و حتی به گفته شاکی طلای یازده میلیون تومانی را با ششصد هزار تومان خریداری کردند که این خود یک جرم است و قانونگذار برای آن شش ماه تا یک سال حبس تعزیری به همراه 74 ضربه شلاق در نظر گرفته است.

وی افزود: سارق که خود از کارمندان اورژانس بوده و فرد تحصیلکرده‌ای است طبق شکایت مسئول آزمایشگاه آنجا را به آتش می‌کشاند تا اثری از خود بر جای نگذاشته باشد.

معتمدی با بیان اینکه رای دادگاه قابل تجدید نظر است، گفت: پرونده به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و صحبت‌های مال‌خران و سارق در آگاهی و دادگاه که گاها تناقض داشته‌اند ملاک تصمیم‌گیری است، بنابراین هر کسی باید مجازات خود را بکشد تا به هیچ کس اجحافی نشود.

وی ادامه داد: همسر سارق که مدعی است بیست سال در آموزش و پرورش خدمت کرده به عنوان فردی که طلا و جواهرات مسروقه را نگهداری می‌کرد و در فروش آنها همدست بود به عنوان متهم ردیف سه شناخته شده و دارای حبس است.

رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان خطاب به طلافروشان گفت: توصیه می‌کنم طلافروشان در هنگام خرید طلا تمهیدات لازم را مد نظر قرار دهند و محل کار خود را با سیستم امنیتی ایمن کنند تا شاهد چنین سرقت‌هایی که باعث ایجاد ناامنی برای دیگر صنوف می‌شود، نباشیم.

وی ادامه داد: سارق 36 ساعت خود را در آزمایشگاه مخفی می‌کند و سرقت را به بهترین شکل انجام می‌دهد و در نهایت طلا را بدون ارائه فاکتور به فروش می‌رساند و دردسرهای بعد از آن متوجه مال‌خران است که پشیمانی آنها هیچ سودی ندارد.

در روز دادگاه شاهد ارائه صحبت‌هایی از سوی زرگران بودیم که می‌گفتند از سارق پنج گرم طلا خریداری کرده‌اند و در هنگام کسب رضایت از «گیلی» مجبور به پرداخت یک کیلو طلا شدند، قاضی پرونده در این باره گفت: گفته‌ها زیاد است در این پرونده بیست و دو کیلو طلا سرقت و در جاهای مختلف به فروش رسانده شده است بنابراین خرداران صحبت‌های زیادی مطرح می‌کنند که نمی‌توان گفت با واقعیت مطابقت دارد ضمنا باید بگویم آنها خود به نوعی متهم هستند.

وی ادامه داد: با معاینه‌ای که از محل سرقت به همراه تیم کارشناسی انجام شد به نظر می‌رسد حرف شاکی و مال باخته بیشتر از مال‌خران واقعیت دارد.

رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان خطاب به طلافروشان پرونده سرقت هفت میلیاردی در استان کرمان را اولین پرونده سرقت کلان در کرمان دانست و گفت: سرقت با این حجم مال باختگی اولین پرونده‌ای است که به دادسرا ورود پیدا کرد.

معتمدی تصریح کرد: شاید کلاهبرداری‌هایی که توسط بیست شاکی انجام می‌شد از نظر میزان پولی به هفت میلیارد می‌رسید اما در موضوع سرقت آن هم توسط یک نفر اولین پرونده در کرمان است.

وی ادامه داد: طبق گفته‌های وکلای طلافروشان «م – ر» به عنوان سارق، فردی عادی نبوده زیرا وی بسیار حساب شده کار خود را انجام داد و به گفته خودش فقط شش ساعت را در پیاده رو برای اندازه‌گیری محل گاوصندوق گذرانده و در زمان برش گاو صندوق بسیار دقیق عمل کرده است.

رئیس شعبه چهارم کیفری دو کرمان افزود: هنوز نمی‌دانیم سارق در هنگام سرقت همدست داشته است یا خیر زیرا در اعترافات خود می‌گوید به تنهایی سرقت را انجام داده است.

وی تصریح کرد: «م- ر» مدعی است تحت تاثیر تماشای فیلمی قرار گرفته که منجر به انجام سرقت شده است اما اگر چنین بود پس از سرقت پشیمان می‌شد و اموال مسروقه را باز می‌گرداند تا از تخفیف مجازات برخوردار شود نه اینکه طی 10 ماه به استان‌های مختلف سفر و پولشویی کند.

معتمدی در پایان خاطرنشان کرد: سارق از راه فروش طلاها توانست آپارتمانی به قیمت 300 میلیون تومان، 500 میلیون کامیون و ویلا و باغ خریداری کند پس این امر نشان می‌دهد تحت تاثیر فیلم و به قول خودش بروز استعدادش قرار نگرفته است.

۱۳۹۴/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...