نسخه چاپی

لاس‌وگاس سرزمین رویایی كشتی آزاد می‌شود؟

عکس خبري -لاس‌وگاس سرزمين رويايي کشتي آزاد مي‌شود؟

شاگردان رسول خادم در حالی كار خود را از امشب در مسابقات جهانی كشتی آزاد در لاس وگاس آغاز می كنند كه از امیدهای اصلی رفتن روی سكوی قهرمانی تیمی محسوب می شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس، شاگردان رسول خادم در حالی از ساعت 21:30 امشب گام به مسابقات کشتی آزاد قهرمانی 2015 جهان می‌گذارند که نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی داشته‌اند و تنها در 2 وزن کشتی‌گیران ما در مسابقات جهانی 2014 ازبکستان حضور داشتند؛ حسن رحیمی و سیداحمد محمدی؛ که از قضا هر دو نیز در آن رقابت‌ها صاحب مدال شدند؛ رحیمی برنز گرفت و محمدی به نقره دست یافت.

به نظر می‌رسد با توجه به ترکیب یکدستی که تیم روسیه اعلام کرده است کار شاگردان خادم برای رسیدن به عنوان قهرمانی سخت باشد هر چند که جوانان باانگیزه‌ای همچون احسان‌پور، یزدانی، قاسمی، کریمی و حتی طحان و در کنار آنها پرویز هادی برای اثبات توانایی‌هایشان روی تشک خواهند رفت.

با توجه به شرایطی که تیم ایران دارد به نظر می‌رسد شانس کسب مدال ابتدا با حسن رحیمی و سیداحمد محمدی باشد و در کنار آنها حسن یزدانی جوان و علیرضا کریمی به همراه پرویز هادی شانس بالایی برای رفتن روی سکو داشته باشند؛ هر چند سایر کشتی‌گیران همچون قاسمی، احسان پور و طحان هم کم شانس نیستند و اگر بتوانند قابلیت‌های خودشان را روز مسابقه و روی تشک نشان دهند کسب مدال دور از دسترس‌شان نخواهند بود.

تیم کشتی آزاد سال گذشته نتوانست از عنوان قهرمانی خود در جهانی 2013 مجارستان دفاع کند و بر سکوی دوم بعد از روسیه ایستاد.

البته با توجه به توزیع سهمیه‌های المپیک برزیل حساسیت این رقابت ها دو چندان شده است و کسب سهمیه در اولویت قرار دارد چراکه در صورت کسب کامل سهمیه ها تیم ملی می تواند با خیال راحت تری برای موفقیت در المپیک برزیل آماده شود.

در زیر نگاهی گذرا و کوتاه بر مدعیان اوزان هشت‌گانه مسابقات جهانی خواهیم داشت.



* 57 کیلوگرم: کار سخت رحیمی برای تکرار طلای بوداپست

حسن رحیمی 27 ساله که تنها باقیمانده از تیم جهانی 2009 هرنینگ دانمارک است؛ در غیاب رضا یزدانی، کاپیتان تیم ملی ایران محسوب می‌شود و یک طلا و 2 برنز جهان در کارنامه دارد که می‌خواهد در لاس‌وگاس طلاهایش را دو برابر کند.

با توجه به آخرین رنکینگ برترین‌های کشتی آزاد جهان به وضوح نمایان است که حسن رحیمی می‌تواند یک بار دیگر مانند بوداپست طلایی شود؛ هر چند که کار سختی خواهد داشت. رحیمی در میان 5 نفر اول رنکینگ است، اما چیزی از هیچکدام از 3 کشتی‌گیر بالایی خود ندارد. بدون شک رحیمی با بکارگیری تجربیاتش می‌تواند یک بار دیگر مزه طلای جهان را در وزن اول بچشد.

در این رنکینگ همچنان برتری با یانگ کیونگ از کره شمالی قهرمان جهان در تاشکند است که به لاس وگاس نرفته و گفته می‌شود مصدوم است و قرار است به جای او هاک جین جونگ که در بازی‌های آسیایی قهرمان شد، کشتی بگیرد که این کره‌ای مرموز هم می‌تواند حریف خطرناکی برای رحیمی باشد.

ویکتور لبدوف روس که با قهرمانی در بازی‌های اروپایی دوباره احیا شده است در جایگاه دوم قرار دارد. روس‌ها و از جمله لبدوف همیشه حریفان خطرناکی بوده و هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان از آنها غفلت کرد، حتی اگر گمنام‌ترین و بدترین‌شان باشد هر چند که در سال‌های اخیر با خودباوری کشتی‌گیران کشورمان نشان‌ داده‌ایم که نه تنها شکست ناپذیر نیستند بلکه برخی مواقع بازنده‌های خوبی هم به حساب می‌آیند.

بونه رودریگوئز کوبایی که در پان امریکن قهرمان شده به همراه آندریف که سال پیش به مقام سوم رسیده است دیگر نامزدهای قهرمانی وزن اول کشتی آزاد هستند. اردنبات بخبایار کشتی‌گیر جنگنده مغول هم از دیگر کشتی‌گیرانی است که می‌تواند برای رحیمی سخت کوش، مشکل‌ساز شود.

سزار آکگول ترکیه‌ای، ولادیمیر خینچیگاشویلی گرجستانی، ولادیمیر آندریف بلاروسی، آنتونی راموس آمریکایی و نفراتی مانند علی‌یف آذربایجانی، ندیربیک قرقیزستانی و موریشیتای ژاپنی هم از نفراتی هستند که می‌توانند رقم زننده شگفتی در مسابقات جهانی باشند.

طلای وزن اول آزاد در 6 سال گذشته و در 5 جهانی و یک المپیک به 3 بار به روسیه (2 بار لبدوف و یک مرتبه سلطانوف)، کره شمالی 2 بار و ایران یک بار رسیده و حسن می‌تواند طلاهایش را دو برابر کند.

* 61 کیلوگرم: احسا‌ن‌پور مدال اسماعیل‌پور را تکرار می‌کند؟

بهنام احسان‌پور در حالی نخستین حضورش در میدان جهانی با تیم ملی بزرگسالان تجربه می‌کند که در وزن دوم یکی از شانس‌های کسب مدال و حتی قهرمانی محسوب می‌شود که نشان دهنده جایگاه این کشتی‌گیر است.

احسان‌پور در آخرین رنکینگ برترین‌های دنیا در رده پنجم قرار دارد و با توجه به تغییر وزن مسعود اسماعیل پور گزینه اصلی این وزن محسوب می‌شود. وی در حال حاضر بهترین گزینه برای وزن دوم است و پس از نایب قهرمانی در آسیا نشان داد که می‌تواند گزینه قابل اتکایی باشد.

احسان‌پور برای رسیدن به نخستین مدال جهانی‌اش باید از سد حریفانی همچون بوگوموئف روس و حاجی‌علی‌یف، مدافع عنوان قهرمانی از آذربایجان بگذرد.

بدون شک در حال حاضر بهترین کشتی‌گیر دنیا در این وزن آلکساندر بوگوموئف روس است. وی که به تازگی در بازی‌های اروپایی طلا گرفته است امید اول مدال طلا محسوب می‌شود. بکا لومتادزه گرجی پدیده رقابت‌های اروپایی و ولودیا فرانگولیان نفر دوم اروپا از ارمنستان دیگر رقبای اصلی احسان‌پور و مدعیان قهرمانی هستند. البته از کنار نام نفراتی مانند واسیل شوپتار اوکراینی نفر سوم یورو 2015، دولت نیازبیکوف کشتی‌گیر کهنه‌کار قزاق که احسان پور را در فینال آسیا برد، انیام انخسایخان مغولستانی و باجرام هندوستانی نباید براحتی گذشت چرا که هر کدام از آنها می‌توانند زهر دار و خطرناک باشند. رجب منیر ترک و کریستوف بینکوفسکی لهستانی می‌توانند مدعی باشند اما این احسان‌پور است که اگر باهوش باشد بر آنها غلبه خواهد کرد. در این وزن سهمیه المپیک توزیع نمی‌شود.



* 65 کیلوگرم: محمدی رستگار می‌شود؟

سیداحمد محمدی بدون شک یکی از با ثبات‌ترین کشتی‌گیران ایران در سال‌های اخیر بوده است و گام به گام پله‌های ترقی را پیمود است و حالا در این جایگاه قرار دارد. محمدی بعد از کسب مدال نقره جهانی سال گذشته و شکستی سخت مقابل رامونوف روس، تشنه انتقام از این روس کشتی بلد در میدان جهانی است.

به نظر می‌رسد جنگ اصلی محمدی برای تصاحب طلا با طغرل عسگراف، دارنده مدال طلای المپیک لندن از آذربایجان و قهرمان بازی‌های اروپایی و رامونوف روس باشد. هر چند عسگراف در جام جهانی لس آنجلس به محمدی باخت و او هم می‌خواهد جبران مافات کند. تقابل‌های احتمالی عسگراف، رامونوف و چامیزو با سیداحمد محمدی از تماشایی‌ترین جدال‌های لاس وگاس خواهد بود چون همه به شدت تهاجمی هستند.

برنت متکالف را هم فراموش نخواهیم کرد؛ او همان کشتی‌گیری است که مسعود اسماعیل پور را در لس آنجلس برد، یک کشتی‌گیر تدافعی زهردار که امتیازگیری از او سخت است. میهالی ساوا از مولداوی که سال قبل سوم شد به همراه مصطفی کایا از ترکیه، عظمت نوریکوف از بلاروس، گانزوریک از مغولستان و یوگشوار دات از هندو از دیگر نفراتی هستند که در این وزن می‌توانند برای مدعیان مشکل‌ساز شوند.

آخرین طلای ایران در وزن سوم در سال 2011 توسط مهدی تقوی کسب شد و محمدی در اندیشه تکرار آن مدال خوش‌رنگ در لاس‌وگاس است. محمدی در کنار ستارگانی چون فرانک چامیزو، طغرل عسگراف، ماگومد مراد حاجی‌یف، برنت متکالف و سوسلان رامونوف از گزینه‌های اصلی مدال طلای این وزن محسوب می‌شود. البته تمام اینها به شرطی است که محمدی ابتدا از سد قرعه نحس رژیم صهیونیستی بگذرد چراکه رژیم اشغالگر قدس در این وزن نماینده دارد.

* 70 کیلوگرم: چه کسی حریف یزدانی می شود؟

شاید اگر بخواهیم جنگنده ترین کشتی گیر تیم آزاد را نام ببریم اولین و آخرین گزینه حسن یزدانی باشد جوانی که در عین جوانی آنچنان پخته روی تشک به حریفانش حمله ور می شود که نه تنها هیچکدام از حریفانش تاب مقاومت در مقابل حمله هایش را ندارند بلکه حتی اجازه فکر کردن هم پیدا نمی‌کنند.

یزدانی پس از قهرمانی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان آوازه‌اش خیلی زود از جویبار به تمام دنیا رسیده و پس از درخشش در جام جهانی آمریکا و برتری خیره کننده برابر نیک مارابل در خاک خودش یکی از شانس های اصلی طلای تیم خادم محسوب می شود، اما او خوب می داند که برای صید طلا در اولین میدان جهانی بزرگسالانش به شدت باید مراقب حریفان با تجربه اش باشد.

در آخرین رده بندی اعلام شده نفر اول رنکینگ جهانی وزن 70 کیلوگرم محمدرسول قاضی ماگومدوف است که به لطف نتایج درخشانش بر صدر تکیه زده است. غایب بزرگ این وزن کسی نیست جز ختیک تسابوف، قهرمان جهانی سال گذشته در تاشکند ازبکستان که در مسابقات قهرمانی کشور روسیه به قاضی ماگومدوف باخت و تیم ملی را از دست داد؛ این کشتی گیر هم به خوبی از این فرصت دست داده شده، استفاده کرد و با درخشش در نخستین دوره بازی های اروپایی مدال طلا را بر گردن آویخت. بدون شک خطرناکترین کشتی گیر در لاس وگاس برای حسن یزدانی همین ماگومدوف خواهد بود.

نفر دوم آخرین رنکینگ جهانی محمدمراد حاجی اف، کشتی گیر روسی الاصل تیم لهستان است و رتبه سوم در اختیار یاکوب گور کشتی گیر ترکیه ای است که در بازی های اروپایی سوم شد. بکزاد عبدالرحمانف ازبکستانی که مدال برنز جهانی سال گذشته را در کارنامه دارد، در مکان پنجم رنکینگ اتحادیه جهانی قرار دارد. زلیم خان یوسوپوف روسی الاصل تاجیکستانی، روسلان دبیرگاجی اف از آذربایجان، میروسلاو کایروف از بلغارستان، تاکافومی کوجیما از ژاپن و المان دوگوربیک از قرقیزستان هم کشتی گیرانی هستند که در کنار گمنام ها تنور این وزن را گرم می کنند.

در هر صورت با توجه به اینکه در این وزن هم سهمیه المپیک توزیع نمی شود شاید کم شدن حساسیت ها باعث شود کشتی های زیبایی را شاهد باشیم و با توجه به کارنامه کشتی گیران این وزن انتظار می رود حسن یزدانی، قاضی ماگومدوف و مراد حاجی اف سه ضلع اصلی قهرمانی در این وزن را تشکیل می دهند.



* 74 کیلوگرم: همه به دنبال باروس؛ باروس بدنبال طلا

بعد از حذف تمام گزینه های کادر فنی برای حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی علیرضا قاسمی جوان در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی هنوز هم ته دل خادم و همکارانش برای تأیید این کشتی گیر قُرص نبود؛ اما سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و عملکرد درخشان قاسمی در تورنمنت لهستان این قاسمی بود که گوی سبقت را از رقیبانی مانند رضایی قلعه و پیمان یاراحمدی ربود و دوبنده تیم ملی را به چنگ آورد ، اما آیا قاسمی می تواند به روند مدال آوری نمایندگان ایران در وزن پنجم ادامه دهد و حداقل مدال های گودرزی و اکبری را تکرار کنند؟

پس از ظهور پدیده ای بنام عزت الله اکبری در مسابقات جهانی 2013 مجارستان که با مدال نقره سهم بسزایی در قهرمانی ایران در آن مسابقات داشت گمان می رفت که وی سال ها در این وزن آقایی خواهد کرد، اما وزن کم کردن های بیش از حد اکبری به او این اجازه را نداد تا بتواند این روند را ادمه دهد به همین دلیل تصمیم به صعود به وزنی بالاتر گرفت، اما با توجه به اینکه وزنش برای 86 کیلوگرم هم کم بود و زورش به حریفانش در این وزن نمی چربید بار دیگر به وزن سابقش برگشت و در انتخابی تیم ملی به فینال رسید، اما این قاسمی بود که پیروز میدان لقب گرفت. از طرفی با وجود دومی اکبری به نظر می رسید کادرفنی روی او نظری ندارد و حتی گزینه هایی مانند یاراحمدی که سوم شده بود و حتی رضایی قلعه که حذف شده بود بر او ترجبح داده شدند، اما در نهایت این قاسمی بود که دوبنده تیم ملی را از رقیبان رُبود.

البته سند این وزن مدتهاست بنام نماد کشتی آمریکا یعنی جُردن باروس زده شده است. وی که روی تشک بیرحمانه بر رقبا می تازد در جهانی سال گذشته به دلیل مصدومیت مغلوب دنیس سارگوشی شد که امسال جای خالی اش بدون شک در مسابقات جهانی حس می شود، اما در نهایت و با وجود مصدومیت به مدال برنز دست یافت تا دست خالی به خانه برنگردد.

باروس تا به حال تمام حریفان ایرانی اش را شکست داده است و هیچ برنامه ای قادر به مهار او نبوده است و باید دید آیا قاسمی توان ایستادگی مقابل این کشتی گیر بی رحم را دارد یا نه؟

باروس در آخرین رنگینگ اعلام شده توسط فدراسیون جهانی در صدر حضور دارد و بدون برو و برگرد شانس نخست و قطعی طلای لاس وگاس محسوب می شود و حالا در کشورش سومین طلا را می خواهد. و شاید رقابت سایر حریفان برای کسب مدال نقره باشد.

قاسمی که نخستین تجربه حضورش در مسابقات جهانی را پشت سر می گذارد نمی توان اظهار نظر دقیقی از عملکردش ارائه کرد، هر چند که این کشتی گیز مدال طلای جوانان آسیا را در کارنامه دارد، اما سال ها از سطح اول کشتی دور بود تا اینکه با تلاش های اکبر فلاح بار دیگر این کشتی گیر خود را به حریفان رساند و از آنها سبقت گرفت. شاید ناشناخته بودن قاسمی بزرگترین حسن این کشتی گیر محسوب می شود و شاید مانند اکبری در سال 2013 بتواند شگفتی ساز شود.

در سوی دیگر انور گدویف که با قهرمانی در انتخابی روسیه سارگوش را کنار زده است، با مدال طلای نخستین دوره بازی های اروپایی در رده دوم رنکینگ این وزن حضور دارد و شاید تنها کشتی گیری باشد که تهدید جدید برای باروس محسوب شود.

رشید قربان اف ازبکستانی، لیوان لوپز آزکوی کوبایی، جبرییل حسن اف آذری و علی شعبانوف نفر سوم جهانی سال گذشته از بلاروس هم کشتی گیران خطرناکی هستند که در رنکینگ از قاسمی بالاتر هستند، اما به اعتقاد بساری از کارشناسان قاسمی توان رفتن روی سکوی مسابقات جهانی را دارد و اگر کمیباهوش باشد و همان جسارتی که در مسابقات انتخابی از خود نشان داد در لاس وگاس هم به نمایش بگذارد کم از سایر مدعیان این وزن ندارد هر چند که برخی معتقدند شاید دوری چند ساله او از سطح اول کشتی جهان و تجربه کمش شاید برایش مشکل ساز شود.

* 86 کیلوگرم: تانک روسی مدال طلا را به کسی تعارف نمی کند

سلطان بلامنازع این وزن هم بدون شک کسی نیست به جز عبدالرشیدسعداله یف جوان که به تانک روسی شهرت دارد و شاید باید مدال طلای این وزن را هم برای این کشتی گیر بی رحم کنار بگذاریم، اما مسابقات جهانی نشان داده است که هیچ گاه خالی از شگفتی نبوده است و شاید یکی از این شگفتی ها در این وزن رقم بخورد.

علیرضا کریمی بعد از کنار زدن میثم مصفی جوکار در انتخابی تیم ملی حالا باید نخستین حضور جهانی اش را البته در رده سنی بزرگسالان تجربه کند. وی که مدال طلای قهرمانی بزرگسالان آسیا را چند ماه پیش در دوحه قطر بر سینه زد، فاکتورهای لازم را برای بدل شدن به یک چهره همیشه مدال آور دارد. این کشتی گیر جوان در اوایل دهه دوم زندگی اش آنچنان با تجربه روی تشک مسابقه می رود که نوید یک قهرمان ماندگار را در این وزن می دهد، اما شاید بزرگترین بدشانسی زندگی اش هم دوره شدن با یک روس کشتی بلد بنام سعدال یف باشد وگرنه تا سال ها مدال طلا را بنام خود می زد.

سعداله یف هم در حال حاضر مانند باروس به نماد کشتی روسیه بدل شده است و روس ها حساب زیادی روی مدال آوری این جوان جسور باز کرده اند به گونه ای که مانور تبلیغاتی زیادی روی موفقیت او انجام داده اند. وی که بعد از قهرمانی در جوانان جهان بلافاصله به بزرگسالان آمد و همان مدال را در جهانی 2014 تاشکند تکرار کرد؛ در حال حاضر در صدر رنکینگ بهترین های این وزن قرار دارد و بعید است که مدال طلا را به کسی تعارف کند.

نفر سوم رنکینگ جهانی سالاس پرز کوبایی که بدون شک از بهترین های این وزن محسوب می شود. پیوتر یانولو مولداویایی که تا فینال یورو پیش آمد حتما در آمریکا هم مدعی خواهد بود. آلکساندر هوشتین بلاروسی فاتح یورو زیر 23 ساله ها در لهستان، رادوسلاو مارسینکیویچ لهستانی، آتشوسی ماتسوموتوی ژاپنی، آلکساندر گوستیف آذری، سلیم باشار ترک و هلیل زوبایروف مقدونیه ای از کشتی گیرانی هستند که رقابت را در این وزن سنگین، گرم خواهند کرد.

کریمی هم برای اینکه یکی از چهار نفری باشد که در توزیع مدال 86 کیلوگرم پیکارهای جهانی حضور دارد باید خودی نشان دهد و با همان تلاش های بی وقفه اش و با هوشی بالا، حریفان را یکی پس از دیری از دم تیغ بگذراند و روی یکی از سکوهای قهرمانی قرار گیرد.



* 97 کیلوگرم: جنگ ستارگان در غیاب پلنگ جویبار

رضا یزدانی بعد از قهرمانی مقتدرانه در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در مشهد باز هم نشان داد که فاصله اش با وجود سن بالایش با حریفان داخلی اش آنقدر زیاد است که نتوان براحتی از نام او گذشت، اما به نظر می رسید رسول خادم هم در این وزن دچار تردید است و نمی تواند به پلنگ کهنه کار اطمینان کند.

یزدانی در مسابقات جهانی سال گذشته با نمایشی ضعیف مقابل کشتی گیر روسی الاصل تیم ترکیه در یک چهارم نهایی مغلوب شد و با شکست حریفش در مرحله بعد مقابل گادیسوف از گردونه مسابقات کنار رفت تا یک مسابقات جهانی دیگر را دست خالی ترک کند؛ شاید همین موضوع باعث شد تا خادم و همکاران برای انتخاب قطعی او دچار تردید باشند، اما در هر صورت باید به نتایج انتخابی احترام گذاشته می شد.

البته در نهایت تصمیم بر این شد که یزدانی برای محک بیشتر! همراه عباس طحان، نفر دوم انتخابی و البته محمدحسین محمدیان! که حذف شده بزرگ انتخابی بود، به تورنمنت لهستان اعزام شود، اما کار به اینجا نکشید و یزدانی چندی قبل از این تورنمنت در اردوی تیم ملی از ناحیه پا دچار مصدومیت شد و نتوانست تیم را همراهی کند، اما طحان با درخشش در آن مسابقات و البته با توجه به عملکرد ناامید کننده محمدیان که گزینه اصلی کادرفنی در این وزن بود، دوبنده تیم ملی را بنام خود زد؛ هر چند که یزدانی هنوز این امید را داشت تا بار دیگر مسابقات جهانی را از نزدیک لمس کند و شاید به همین دلیل بود که به اشتباه، تمریناتش را زودتر از موعد مقرر آغاز کرد، موضوعی که باعث تشدید مصدومیت این کشتی گیر کهنه کار شد تا با نظر پزشکان اجازه حضور در لاس وگاس را پیدا نکند.

اگر یزدانی مصدوم نمی شد، شاید دادن فرصت به سایر گزینه ها چندان منطقی به نظر نمی رسید، اما پلنگ جویبار زخمی بود و چاره ای دیگر وجود نداشت؛ هر چند که به نظر می رسید تمایل خادم و همکارانش بیشتر به حضور محمدیان در مسابقات جهانی است، اما در نهایت این طحان بود که با نمایش درخشانش در لهستان دوبنده وزن هفتم را بنام خود زد.

بزرگترین نگرانی کادرفنی در این وزن هم تجربه کم طحان و دوری اش از سطح جهانی است، اما در مقابل ناشناخته بودنش می تواند مزیت بزرگی برای این کشتی گیر خوش اخلاق مازنی باشد که سال ها در کورس مدعیان حضور داشت، اما مجالی برای نمایش شایستگی هایش پیدا نمی کرد.

در هر صورت با توجه به آخرین رده بندی برترین های این وزن طحان جایگاهی در بین مدعیان ندارد، اما نه حضور و نه عدم حضور در این رنکینگ نمی تواند تضمیمی برای موفقیت یا عدم موفقیت یک کشتی گیر باشد، همانگونه که در مسابقات کشتی فرنگی شاهد شگفتی های زیادی بودیم و چه نفراتی که در زمره برترین های رنکینگ بودند و وداعی زودهنگام با مسابقات داشتند و چه کشتی گیرانی که خارج از رنکینگ مدال بر سینه زدند.

در صدر رنکینگ ختاگ گازیموف کشتی گیر کهنه کار آذربایجانی جا خوش کرده است. او که با قهرمانی در یورو 2015 کادر فنی آذربایجان را مجاب کرد تا به شریف اف که مدال طلای المپیک لندن البته در 84 کیلو را در کارنامه دارد ترجیح داده شود، با کلکسیونی از مدال های رنگارنگ جهان و المپیک گزینه اصلی قهرمانی در این وزن محسوب می شود هر چند رقبای خطرناکی همچون گادیسوف، اودیکادزه و حتی طحان را در این مسیر پیش روی خود می بیند.

عبدالسلام گادیسوف که در رده دوم رنکینگ حضور دارد با وجود ناکامی در بازی های اروپایی و کسب مدال برنز، دوباره با این فرصت را پیدا کرد تا در مسابقات جهانی نماینده وزن هفتم روسیه باشد. به نظر می رسد شاید این آخرین فرصت گادیسوف باشد تا با کسب مدالی خوش رنگ در لاس وگاس مجددا اعتماد گوسینوف را جلب کند و جای پایش را برای جبران ناکامی المپیک لندن، برای حضور در برزیل و دومین المپیک زندگی اش قرص کند.

الیزبار اودیکادزه گرجستانی با مدال نقره بازی های اروپایی نامی برای خودش دست و پا کرده و جایی در میان بزرگان این وزن برای خود باز کرده است. باید روی او حساب کرد، چرا که او آیتم های رفتن روی سکوی قهرمانی را دارد. والری آندریتسف اوکراینی که در المپیک لندن به دلیل مصدومیت یزدانی به فینال رسید در رده پنجم رنکینگ این وزن است، اما به نظر نمی رسد در فرم ایده آلی قرار داشته باشد و توان حتی تکرار دومی المپیک را در جهانی داشته باشد.

ماگومد موسی یف قرقیزستانی، رادوسلاو باران لهستانی و ابراهیم بلوکباشی ترکیه ای، ابراهیم سعیداف بلاروسی و نیکولا سبان مولداویایی را هم نمی توان نادیده گرفت.

رقابت در این وزن به نسبت دیگر اوزان به واسطه پیروزی های گاه و بیگاه ستاره ها برابر هم تماشایی است و اگر طحان در قواره های خود ظاهر شود کسب مدال دور از دسترسش نخواهد بود.

* 125 کیلوگرم: آکگول نمی خواهد قهرمانی را از دست دهد، هادی یقه بزرگان را می گیرد

در سنیگن وزن به مراتب تعداد محمدتری از مدعیان را شاهد خواهیم بود و شاید پیش بین در آن کمی ساده تر باشد هر چند نمی توان از شگفتی های غیرقابل پیش بینی چشم پوشی کرد.

طاها آکگول ترکیه ای که در صدر آخرین رنکینگ برترین های سنگین وزن کشتی آزاد قرار دارد، به عنوان مدافع عنوان قهرمانی گام به لاس وگاس خواهد گذاشت. وی که بدون شک پرامیدترین کشتی گیر ترکیه برای رفتن روی سکوی قهرمانی است در این سال ها به نماد کشتی این کشور در کنار رضا کایالپ تبدیل شده است. کایالپ در مسابقات کشتی فرنگی دست به کار بزرگی زد و با غلبه بر غول شکست ناپذیر کوبایی مدال طلای سنگین وزن فرنگی را بر سینه زد و حالا نوبت طاها است که ماموریت کشتی ترکیه را در مسابقات جهانی تکمیل کند، اما او نیز در این راه با حریفان سرسختی مواجه است.

او با غلبه بر آلکسی شیماروف بلاروس در فینال بازی های اروپایی، قهرمان شد تا نشان دهد همچنان گزینه اصلی قهرمانی در این وزن محسوب می شود. شیماروف نیز در رده دوم رنکینگ برترین های جهان قرار دارد و به نوعی دومین شانس قهرمانی به حساب می آید و بعد از او گنو پتریاشویلی گرجستانی است که گرج ها با مدال برنز بازی های اروپایی حساب ویژه ای روی او باز کرده اند، اما امسال در غیاب کمیل قاسمی، نایب قهرمان دوره گذشته و دارنده مدال برنز المپیک لندن این بار فرصت به پرویز هادی رسید که شاید حقش خیلی زودتر از این ها بود، اما در هر صورت حالا فرصت نمایش شایستگی هایش را پیدا کرده است.

هادی که در رده نهم برترین های سنگین وزن کشتی آزاد قرار دارد، بدون شک جایگاه واقعی اش نمی تواند این باشد و یقه تمام بزرگان را خواهد گرفت. پرویز هادی که بعد از ناکامی در کسب سهمیه سنگین وزن المپیک 2012 لندن توسط قاسمی به کمک کشتی آزاد آمد و سهمیه را برای ایران به ارمغان آورد، فرصت حضور در آن مسابقات را، با وجود اینکه آنرا حق مسلم خود می دانست، پیدا نکرد، اما ناامید نشد و میدان را مانند خیلی ها خالی نکرد.

این آذری قلدر و زحمت کش بدون شک یقه هر حریفی را در لاس وگاس خواهد گرفت و به هیچ کدام از حریفانش باج نخواهد داد. قدرت بدنی بالای هادی از او یک صخره سرسخت ساخته است که هر حریفی توان ایستادگی مقابل حملاتش را نخواهد داشت. هادی به خوبی می داند اگر بخواهد غیبت در المپیک لندن را جبران کند و از همین حالا سند دوبنده سنگین وزن کشتی آزاد در المپیک ریو را بنام خود بزند باید از این فرصت نهایت استفاده را برده و با مبارزاتی درخشان و کسب مدالی خوش رنگ خادم و همکارانش را مجاب به اعتماد کند.

در هر صورت تیم ملی کشتی آزاد با ترکیبی جوان و دگرگون شده گام به میدانی بزرگ خواهد گذاشت؛ هر چند که این جوانان با تجربه و با انگیزه هستند و می توان به درخشش آنها امیدوار بود تا با تکرار قهرمانی 2013 جهان، صحرای لاس وگاس نوادای آمریکا را به سرزمین آرزوهای کشتی تبدیل کنند؛ موضوعی که با حضور کشتی گیران با تجربه ای همچون رحیمی و محمدی و جوانان با انگیزه ای مانند یزدانی، کریمی، احسان پور، قاسمی و در کنار آنها طحان و پرویز هادی چندان هم دور از دسترس به نظر نمی رسد.

۱۳۹۴/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...