نسخه چاپی

دومین سقوط آزاد بورس در سال ۹۴

با ریزش 1043 واحدی شاخص كل بازار سرمایه، دومین سقوط آزاد بورس در سال 94 در پایان هفته گذشته رخ داد.

به گزارش نما به نقل از کیهان، بورس تهران در آخر هفته گذشته ۱۰۴۳ واحد عقب‌نشینی کرد تا در آخرین روز معاملاتی هفته به کانال ۶۳ هزار واحدی سقوط کند. دومین سقوط آزاد بورس در سال ۹۴ در حالی تعطیلات آخر هفته را برای اهالی تالار حافظ تلخ کرد که همین چند روز پیش وزیر اقتصاد با وعده تازه‌ای سهامداران را امیدوار به بازگشت رونق به بازار کرده بود.

با این حال ریزش بیش از ۱۰۰۰ واحدی شاخص به نظر برخی فعالان بازار امیدوار کننده بود و بسیاری از فعالان انتظار داشتند با بازگشایی این نمادها شاخص چند هزار واحد افت کند.

اعتماد می‌افزاید: فعالان بازار سرمایه معتقدند که علت اصلی افت بازار سهام افزایش عرضه و فروش سهام در نمادهای معاملاتی شرکت‌های بزرگ حاضر در معاملات بورس بود که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با پایان دوره تسویه اعتباری شرکت‌های کارگزاری و کنار رفتن فضای عرضه در این نمادها، روندی متعادل را از اواسط هفته آینده در این بازار شاهد باشیم.

روزنامه شرق نیز در این زمینه نوشت: بازار سهام پرنوسان بود. یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اتفاقی که در بازار افتاد بازگشایی نمادهایی، از جمله بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه، پالایشگاه نفت خلیج‌فارس، فولاد خوزستان، حفاری شمال، نفت و گاز پارسیان و صنعتی چادرملو بودند که در نهایت تاثیر منفی ۱۰۴۴ واحدی بر شاخص گذاردند تا به این ترتیب نمادهای جامانده از بازار که پس از مجامع سالانه بسته شده بودند،‌ همگی بازگشایی شوند. البته این تاثیر با توجه به افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و قیمت نفت و همچنین افت شدید پیش‌بینی سودهای سال ۹۴ این شرکت‌ها انتظار آن می‌رفت. البته با نگاهی به p/eهای بازگشایی نمادهای فوق، انتظار افت بیشتر قیمت سهام‌های اشاره شده نیز وجود دارد.

در نهایت شاخص بازار بورس با شکستن سطح ۶۴ هزار واحدی امکان افت بیشتری را نیز خواهد داشت.

یادآور می‌شود برخی دیگر از روزنامه‌های حامی دولت نظیر دنیای اقتصاد و تعادل، سقوط بورس را «امیدوارکننده» و نشانه «بلوغ مدیریتی بازار» خوانده‌اند حال آن که این نوسانات و سقوط‌ها به ضرر شهروندان سهامدار است.

۱۳۹۴/۶/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...