نسخه چاپی

«اوباما» قانون تحریم كوبا را تمدید كرد

رسانه كوبایی «كوبادباته» گزارش داد كه رئیس جمهوری آمریكا با تمدید قانون تحریم كوبا برای یك سال دیگر موافقت كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با تمدید قانون «تجارت با دشمن» در این کشور که تاکیدی بر ادامه اعمال تحریم‌های خصمانه واشنگتن علیه کوبا محسوب می‌شود، موافقت کرد.

«اوباما» ضمن موافقت با تمدید مدت زمان این قانون برای یک سال دیگر، عادی‌سازی روابط دو کشور کوبا و آمریکا در ماه‌های اخیر را نادیده گرفت و مجوز اعمال تحریم علیه کوبا را صادر کرد.

گزار‌ش‌های دریافتی از خبرگزاری‌های آمریکایی حاکی از آن است که تصمیم «اوباما» و موافقت وی با تمدید این قانون، درست در شرایطی که روابط کوبا و آمریکا پا به مرحله فراتری گذاشته، نشان از انعطاف پذیری وی نسبت به قوانین کشور و همچنین بی‌توجهی وی به درخواست کوبا مبنی بر لغو تحریم‌ها دارد.

با وجود این‌که در حال حاضر دو کشور آمریکا و کوبا به عادی‌سازی روابط پرداخته و روابط دیپلماتیک را از سرگرفته‌اند، «اوباما» همچنان نسبت به قوانین اجرایی کشور در خصوص اعمال تحریم علیه «هاوانا»(پایتخت کوبا) با انعطاف‌پذیری برخورد می‌کند و با توجه به شرایط کنونی تصمیمی برای نقض این قبیل قوانین ندارد.

«اوباما» تا 14 سپتامبر فرصت داشت تا تصمیم خود را نسبت تمدید مدت زمان این قانون موسوم به «تجارت با دشمن» را به کنگره این کشور اعلام کند.

«جان کندی» رئیس جمهور آمریکا در سال 1962 نیز فرمان تمدید این قانون را در راستای تحریم کوبا صادر کرد و از آن پس هر ساله رؤسای جمهور روی کار دولت آمریکا موافقت خود را با تمدید آن اعلام می‌کنند.

در حال حاضر کوبا تنها کشوری‌ است که تحت تاثیر اصول اجرایی این قانون قرار گرفته و توسط آمریکا تحریم شده است.

«اوباما» در این ارتباط اذعان داشت که اگر با تمدید این قانون تا 14 سپتامبر 2016 موافقت کردم تنها به دلیل منافع آمریکا و مردم کشورم بوده است.

یکی از مقامات بلند پایه آمریکایی به خبرنگاران گفت که تمدید قانون «تجارت با دشمن» دست آمریکا را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کوبا باز کرده و حتی به این کشور فرصت ایجاد معاملات خاص را نیز می‌دهد.

«پیتر بوگارد» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به دیگر اظهارات رئیس جمهور این کشور اشاره کرد و گفت که طی مدت اخیر «اوباما» در جلسات اخیر کنگره این کشور خواستار لغو تحریم‌های کشورش علیه کوبا شده و اذعان داشته که هم‌اکنون که روابط دیپلماتیک دو کشور رو به بهبود است، کنگره نیز اقداماتی همچون لغو تحریم‌ها علیه کوبا را مورد بررسی قرار دهد.

«بوگارد» همچنین افزود: تا زمانی‌که کنگره آمریکا اقدام موثری برای ترمیم روابط دیپلماتیکی آمریکا و کوبا انجام دهد، دولت این کشور به روابط نوپای «واشنگتن» و «هاوانا» ادامه خواهد داد.

«کری» روز جمعه 14 آگوست (23 مرداد) جهت انجام اقدامات لازم برای بازگشایی رسمی سفارت کشور خود در کوبا به «هاوانا» پایتخت این کشور آمریکای لاتینی سفر خواهد کرد؛ این سفر با مراسم برافراشتن پرچم آمریکا بر فراز سفارت این کشور در «هاوانا» همراه خواهد بود.

سفارت آمریکا در کوبا از 20 جولای (30 تیر) بازگشایی شده اما مراسم‌های رسمی آن به زمان حضور وزیر امور خارجه آمریکا در کوبا موکول گردیده است.

سفارت کوبا در آمریکا نیز در 20 جولای با حضور وزیر امور خارجه این کشور آمریکای لاتین در آمریکا بازگشایی شد و پرچم کوبا بر فراز ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا به اهتزاز درآمد و در کنار پرچم 150 کشور دیگر که آمریکا با آنان روابط دیپلماتیک دارد قرار گرفت.

دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.

پس از آن، اوباما ماه آوریل با «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.

دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده‌اند.

واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگر چه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های امریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...