نسخه چاپی

واكنش دولت عربستان به فاجعه مسجدالحرام

عربستان در واكنش به افزایش انتقادات مبنی بر مشكلات ایمنی و استاندارد اماكن متبركه‌، بررسی فاجعه سقوط مرگبار جرثقیل در مسجدالحرام را آغاز كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: عربستان در واکنش به افزایش انتقادات مبنی بر مشکلات ایمنی و استاندارد اماکن متبرکه‌، بررسی فاجعه سقوط مرگبار جرثقیل در مسجدالحرام را آغاز کرد.

در حالی که آخرین آمارها حاکی از کشته شدن 107 نفر و مجروح شدن بیش از 270 نفر از زائران حج در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام است، دولت عربستان در واکنش به افزایش انتقادات به عدم ایمنی اماکن متبرکه خود به ویژه در مکه، بررسی و تحقیق درباره این حادثه تلخ را آغاز کرده است.

سقوط جرثقیل بزرگ در بخشی از مسجدالحرام که روز گذشته (جمعه) در ساعت 17:23 به وقت محلی روی داد، اولین‌باری نیست که چنین دست حوادثی جان حجاج را می‌گیرد و پیش از ین نیز چندین بار حوادثی مشابه تلفات فراوانی را در طول ایام حج برجای گذاشته است.

«سلیمان بن عبدالله الامر»، رئیس آژانس دفاع مدنی عربستان اظهار کرد: سطح بالا و غیر معمول بارش و وزش باد به سرعت 83 کیلومتر در ساعت عامل اصلی بروز این حادثه بوده و بررسی‌ها برای تخمین میزان آسیب و همچنین استاندارد این اماکن در حال انجام است.

نگرانی از عدم ایمنی و استاندارد در مکه در حالی افزایش یافته که هم اکنون ده‌ها هزار زائر در این شهر به سر می‌برند و تعداد زیادی از زائران از سراسر جهان نیز با آغاز مناسک حج امسال خود را به عربستان و مکه می‌رسانند.

در ویدئوی منتشر شده از این حادثه تلخ در رسانه‌ها لحظاتی به تصویر کشیده شده است که جرثقیل در میان فریاد و ترس زائران سقوط می‌کند و اجساد و خون کاملا روی زمین قابل مشاهده است.

«عرفان العلوی»، از بنیاد تحقیقاتی میراث اسلامی در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» عنوان کرد در حال حاضر مسجدالحرام با 15 جرثقیل بزرگ احاطه شده است که برای طرح توسعه مجدد این مکان مشغول کار هستند.

«العلوی» در ادامه افزود: دولت عربستان باید درباره استراتژی‌های ایمنی و سلامت خود تجدید نظر کند، چرا که در زمان حادثه 800 هزار نفر در مسجدالحرام حضور داشتند.

شهر مکه خود را برای میزبانی از حدود دو میلیون زائر مسلمان از سراسر جهان آماده می‌کند که با آغاز مراسم حج در 10 روز آینده وارد خاک عربستان می‌شوند.

دولت عربستان پروژه توسعه بزرگ مسجد الحرام برای افزایش 400 هزار متر مربعی مساحت آن را آغاز کرد تا ظرفیت آن را تا 2.2 میلیون نفر در آنِ واحد افزایش دهد.

در سال 2012 میلادی بیش از سه میلیون نفر در مناسک حج شرکت کردند و دولت عربستان از سال 2013 در تلاش است میزان حجاج را کاهش دهد، چرا که ازدحام جمعیت تا کنون بارها موجب حوادث تلخی در سرزمین وحی شده است.

۱۳۹۴/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...