نسخه چاپی

تجمع اعتراض‌ آمیز داوطلبان كنكور سراسری

یك سال درس می‌خواند. از تفریح و خوش گذرانی اش می‌گذرد به امید قبولی. كنكور در ایران تجربه مشترك درصد بالایی از جوانان است. این روزها كه نتیجه كنكورهای سراسری مشخص شده است، شاهد صف‌های طولانی افراد معترض به نتایج مقابل درب سازمان سنجش هستیم.

به گزارش نما به نقل از ابتکار: یک سال درس می‌خواند. از تفریح و خوش گذرانی اش می‌گذرد به امید قبولی. کنکور در ایران تجربه مشترک درصد بالایی از جوانان است. این روزها که نتیجه کنکورهای سراسری مشخص شده است، شاهد صف‌های طولانی افراد معترض به نتایج مقابل درب سازمان سنجش هستیم.

فرید، 24 ساله یکی از کسانی است که در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 شرکت کرده است. او به نتیجه آزمون اعتراض دارد. رشته اش در دوره کارشناسی علوم اجتماعی گرایش تعاون و رفاه اجتماعی بود و کارشناسی ارشد تصمیم به تغییر رشته گرفت. به گفته وی، رتبه اش 21 است و باید حتما در رشته مددکاری قبول می‌شد ولی امسال بدون اطلاع قبلی قانون جدیدی مقرر کرده اند. بدین ترتیب که پذیرفته شدگان آزمون سراسری ملزم به مصاحبه در دانشگاه‌های مربوطه هستند.

دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه در تهران و از معدود دانشگاه هایی است که در سطح کشور به ارائه این رشته می‌پردازد. فرید از مردودی اش در کنکور شگفت زده شده و می‌گوید که علاوه بر رتبه خوب در آزمون، مصاحبه‌ای ارائه داده است که از نظر اساتید حاضر در جلسه قابل قبول بود. وی از درخواست تجدید نظر اینترنتی در سایت سازمان سنجش و پیگیری هایش می‌گوید. دو هفته پیش در خواست تجدید نظر اینترنتی فرستاده ولی هنوز پاسخی در یافت نکرده است. از مراجعه به مدیر گروه مددکاری در دانشگاه علامه و شنیدن پاسخ «ان‌شاالله سال بعد» و مراجعاتش به سازمان سنجش.

به گفته وی در پی این مراجعات متوجه می‌شود که مصاحبه، حربه‌ای بوده برای اینکه تنها آن دسته از دانشجویانی را بپذیرند که دارای مدرک مددکاری در لیسانس هستند. فرید از تجمع افراد زیادی اعم از تهرانی و غیر تهرانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و داوطلبان دانشگاه سراسری و آزاد جلوی درب سازمان سنجش و جواب‌های سر بالای کارمندان می‌گوید. این جریان فرید و بسیاری دیگر را چند روز است که مقابل سازمان سنجش کشانده است.

عدم اطلاع رسانی درست

شکوفه، 24 ساله اما به دلیل دور بودن مسیر نتوانسته به سازمان سنجش بیاید. وی هم از عدم اطلاع رسانی در مورد رشته هایی که به مصاحبه نیاز دارند شکایت می‌کند. به گفته این داوطلب دانشگاه یزد به دلیل عدم اطلاع رسانی درست در مورد مصاحبه قول یک مصاحبه دیگر را به داوطلبان داده ولی هر بار که به سایت این دانشگاه مراجعه می‌کردند خبری از مصاحبه نبود. یکی از اساتید دانشگاه یزد گفت از طریق سایت سازمان سنجش پیگیر باشید که از آن طریق هم نتیجه‌ای حاصل نشد.

شوخی با معترضان

تجمع مقابل سازمان سنجش چیز جدیدی نیست. چنین اتفاقی تقریبا هر سال پس از اعلام نتایج رخ می‌دهد. علی 19 ساله از لرستان از دیگر معترضان به نتیجه کنکور است. وی می‌گوید رتبه اش 2900 شده و با این رتبه هیچ رشته‌ای حتی در استان خودش قبول نشده است. وی از طی مسافت طولانی از روستای محل زندگی اش تا تهران می‌گوید و به عدم پاسخ مناسب از سوی سازمان سنجش اعتراض دارد. به گفته وی، فرمی را تحت عنوان فرم درخواست اعتراض نزد وی قرار دادند. به این داوطلب پس از تحویل فرم مذکور گفته شده تا 2 ساعت دیگر جواب حاضر است.

ولی پس از چند دقیقه اعلام کردند که باید 3 هفته منتظر بماند و 2 ساعت شوخی بود. این معترض و شاهد عینی نیز از تجمع حدود 100 نفر مقابل درب سازمان سنجش می‌گوید. این داوطلب اضافه کرد که سال پیش برای تربیت معلمی پذیرفته شده بود و نمره خوبی از مصاحبه دریافت کرده بود ولی هنگام نام نویسی پس از دریافت پرینت نتایج متوجه شد که مردود شده است.

گفته‌های مشاور عالی

تجمع امسال در حالی بود که مشاور عالی رییس سازمان سنجش کشور چند روز پیش چنین گفته بود: «با توجه به اینکه در حال حاضر همه موارد سیستماتیک انجام می‌شود و تمامی موارد را برای داوطلبان توضیح می‌دهیم، پیش‌بینی می‌کنیم امسال این اتفاق (تجمع معترضان به نتایج کنکور) صورت نگیرد.» از همین رو خبرنگار اجتماعی روزنامه ابتکار به گفت‌وگو با این حسین توکلی مشاور عالی رییس سازمان سنجش کشور پرداخت. وی می‌گوید: ما به همه گفتیم که پس از دریافت کارنامه می‌توانند در از طریق سایت اعتراض و مکاتبه کنند.

نیازی به مراجعه نبود. ولی با وجود این همه این بچه‌ها فرزندان ما هستند. ما به درخواست کسانی که به سازمان سنجش مراجعه کرده اند رسیدگی می‌کنیم. حرف کسانی که می‌گویند به سازمان سنجش مراجعه کرده اندو نتیجه نگرفته اند، باید سندیت داشته باشد. مشکل هر کسی به سازمان سنجش مراجعه کند، حتما پیگیری می‌شود. اصلا این داوطلبان به خود من مراجعه کنند. این‌ها هم مانند فرزندان من هستند. اما در مورد ظرفیت رشته‌های دانشگاهی دفتر گسترش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیم می‌گیرد. بعضی رشته‌ها برای یک دوره مشخص و بعضی دائمی ایجاد می‌شود.

دفتر گسترش باید ظرفیت اعلام شده برای رشته‌ها را تایید کند تا در آن‌ها پذیرش صورت بگیرد اما در مورد تجمع دیروز به من گفتند که افراد زیادی در اعتراض به نتیجه کنکور جلوی درب سازمان سنجش تجمع کرده اند و خیابان شلوغ شده است. من رفتم و دیدم حتی یک نفر هم آنجا نبود. کسانی که به سازمان سنجش آمده اند می‌توانند به واحد پاسخگویی مراجعه کنند. ما کنار دواطلبان هستیم نه مقابل آن ها.

۱۳۹۴/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...