نسخه چاپی

دانش‌آموزان ایرانی در " زبان فارسی" هم ضعیف هستند/نمره كمتر از ۱۰ در كنكور!

عکس خبري -دانش‌آموزان ايراني در " زبان فارسي" هم ضعيف هستند/نمره کمتر از ?? در کنکور!

هم‌اكنون نمره متوسط داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در درس زبان و ادبیات فارسی حدود ۱۰ است كه جای تأسف دارد.

به گزارش نما، نتایج پژوهش مریم دانشگر، مدیر بخش آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی که مدتی قبل منشر شد، نشان می‌دهد، دانش‌آموزان ایرانی به زبان فارسی هم تسلط ندارند و دانش‌آموختگان مدارس حداقل در سه مهارت نوشتن، شنیدن و سخن گفتن موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند.

در این پژوهش جامعه آماری ۲۸۲ پسر و ۳۲۷ دختر در سه رشته تحصیلی انسانی، تجربی، ریاضی پایه دوازدهم بررسی شده‌اند، بهترین نتیجه به مهارت نوشتن و ضعیف‌ترین نتیجه به مهارت خواندن تعلق یافته است؛ از نظر رشته‌های تحصیلی، گروه تجربی در بهترین وضعیت و با فاصله اندکی رشته ریاضی قرار گرفته است. گروه علوم انسانی با فاصله نسبتاً زیادی از این دو قرار دارد و در تمام مهارت‌ها ضعیف‌تر از سایر رشته‌ها عمل کرده است.

از سوی دیگر آمار منتشر شده از سوی سازمان سنجش درباره نتایج کنکور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، عملکرد داوطلبان در زبان فارسی نه‌تنها بهبودی نداشته بلکه تعداد افراد دارای عملکرد صفر یا منفی در این درس افزایش یافته است!

این موارد حکایت از افت شدید کیفیت در نظام آموزش و پرورش کشور دارد که نتایج آن را اینگونه در عملکرد و بازدهی ضعیف دانش‌آموزان به نمایش می‌گذارد و نیازمند برررسی دقیق دلایل و توجه فوری سیاست‌گذاران کشور است.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی معتقد است که درس زبان فارسی جایگاه گذشته را ندارد و معلم زبان و ادبیات در عرف عمومی در ردیف معلمان درجه نخست شناخته نمی‌شود و دروس ریاضی، شیمی، فیزیک مهمتر از فارسی تلقی می‌شوند؛ در کشورهای پیشرفته دانش‌آموز هنگام ورود به دانشگاه هم اصول گزارش‌نویسی و مقاله نویسی و هم شیوه صحیح سخن گفتن را می‌داند و با ادبیات کشورش آشنا است. هم‌اکنون نمره متوسط داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در درس زبان و ادبیات فارسی حدود ۱۰ است که جای تأسف دارد.

او در یک برنامه تلویزیونی گفت: باید درس انشاء و املا و سخن گفتن را ملاک توجه قرار داد، امتحانات شفاهی در مدارس حذف نشود و به دانش‌آموزان اجازه سخن گفتن داد. البته آسیب‌های دیگری هم از جمله ورود سیل آسای واژه‌های بیگانه به زبان فارسی، زبان و ادبیات فارسی را تهدید می‌کند.

۱۴۰۰/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...